Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapSåmaskiner

Ska bygga elektronisk utmatning till vallfrösåmaskin, någon som är hemma på elektronik??

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera såmaskiner här

Torpöbo (trådstartaren)

#1 » 11:41:56, 22-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inhandlade en gammal Yhle/Uhle/Ule exakt 12 m för nått år sedan som vi skall använda som vallfrösåmaskin.
Efter att ha gjort vridprov och insett att man måste göra typ i 30 för att utmatningen skall stämma för vallföret och samtidigt insätt att det ej går att dreva om den på ett bra sätt för att minska utmatningen har vi kommit fram till att vi skall bygga elektronisk utmatning på denna.

Motorn som skall användas är en en 12 v dc motor som ger ett vridmoment på mellan 50 - 100 Nm med ett varv på mellan 50 - 200 rpm. För att reglera utmatningen skall motorn klara av att gå på lägre spänning än 13 V. Beräknar att motorn skall klara av att sänka fart och därigenom spänning 30 %.
Motorn skall även har varvräknare för att kunna kontrollera och automatisk kompensera för hastighetsavvikelser.
Motorn skall även klara kontinuerlig drift i minst 8 timmar.
Motorn skall vara stående med en växellåda som låter utgående axel gå ut 90 grader i förhållande till motorns axel

För att kunna ställa hastigheten på motorn vid byte av utsäde kommer motorn vara koppla till ett styrkort för likströmsmotorer som klarar strömmen ca 20 A. och kan reglera motorns hastighet 30 %.

För att få indata i form av hastighet kommer jag använda mig av en enkel form av gps som ger hastigheten man kör i.

För att koppla samman och kunna reglera motorns hastighet har jag tänkt att använda mig av någon form av elektroniskt datakrets som är barnsligt enkelt att programmera. Denna skall klara av att bearbeta indata från gps, kontrollhastighetsdata från motorn och inmatning av ett bestämt varvtal motorn skall hålla vi en speciell hastighet. Den skall skicka ut signaler till kortet som styr hastigheten av elmotorn.

jag skulle behöva en lista på billiga komponenter som jag kan använda för detta bygge utan att helt bli ruinerad, har tittat på lite kinamotorer på alibaba. En kompis som läser elektronikdesign tipsade mig om ett styrkort för typ 300 kr som klarade allt det jag beskriver, minns typ inte vilket.

Någon som har några idéer?
Senast redigerad av Torpöbo 11:46:55, 22-05-2013, redigerad totalt 1 gång.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C



161A

#2 » 12:20:30, 22-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ser/fungerar utmatningen på den idag. bild kanske :grin:
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Aqualize

#3 » 16:25:30, 22-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Arduino?
http://www.arduino.cc/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Arduino

Den enkla varianten Arduino Uno (rev.3) får du för runt 200 kr.
Det finns varianter med mer funktioner inbyggda.
Det som är bra med arduinokonceptet är att man kan ha olika sköldar (shields), ett kretskort som sätts över huvudkortet och bygger ut med andra funktioner.
Det är en stor community runt detta, vilket tror jag är väldigt bra för att få hjälp i projektet.

Dock signalpinnarna till kortet behöver du dock fästa fast bättre, skakande på såmaskinen kanske kan få loss dem. När allt är "rätt" så borde det funka med att dränka in det i lim.
Adafruit gör någon GPS-modul som sköld, annars finns det ju flera fristående.
Har du redan någon GPS så får man kolla hur det går till / är möjligt att ta ut informationen.

Det finns andra sådana här enkortsdatorer. Dels rena kopior av Arduino, som är en öppen design och så länge man inte skriver just Arduino och antyder att den är gjord i Italien så får man göra kopior (jag har några Tosduino).
Stegar man upp en bit finns det de som ligger på nivån med en lite sunkig PC, e.x. Raspberry Pi. Dessa tycker jag dock inte är lämpliga, där har du ett helt operativsystem som ska köras med allt vad det kan tänkas hända (krascher osv.).
Arduino ger dig en utvecklingsmiljö där man skriver i C++ och redan från första raden kan börja trixa med olika utgångar osv. Inget "operativsystem" som ligger i vägen.


Finns svenska återförsäljare (lawicel-shop.se är välsorterade)
http://ebay.co.uk kan man hitta mycket att köpa (från UK samt från Hongkong).



Jag har läst om en på arduinos forum som byggt autostyrning till sin CaseIH-tröska (i USA). Där användes Arduinon som styrkort för olika saker och en windowsPC mer för logiken, men tanken var att flytta över mer till Arduinon.


Att mäta rotationshastigheten på motorn så tror jag ett sätt är använda Hallsensor. Jag har inte hunnit dig själv. Det är en strömbrytare som slår till när den hamnar i ett lite starkare magnetfält. Du monterar sensorn vid någon axel från motorn och på axeln så fäster man en magnet av kraftigare slag (neodym). För varje varv så slår den till, sen får man ha en interrupt i arduinon som registrerar detta.
Jag vet inte hur bra det går att göra, jag har haft tanke på att mäta verklig markhastighet genom att sätta några magneter på framfälgen på traktorn och ha sensor som känner av det, där kommer det ju lite längre ifrån varandra. Om det är en smal axel du har så kanske magnetfältet inte kommer bort från sensorn alls.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Torpöbo (trådstartaren)

#4 » 12:50:13, 31-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack alla speciellt Aqualize för inputtarna i tråden, dock har vi givit upp den elektroniska lösningen i förmån för en mekanisk.

Det de föll på var att vi vill kunna sätta spridaren på olika traktorer och draget till välten och då blir det svårt med indatan vad gäller hastighet samtidigt som elmotorerna krävde för stor ström för att orka dra runt utmatningen i en ganska hög hastighet.

Hittade dock något spännande på nätet som kanske kan vara en lösning på fart problemet om den inte kostar multum:
http://www.gmheng.com/speed_sensor.php
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C


Återgå till Såmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se