Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Service

Rök från ventilkåpan TD70A

8 inlägg • Sida 1 av 1
Frågor? Problem? Snacka om Åkermans teknik här ...

hazard (trådstartaren)

#1 » 21:14:29, 27-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frugan var ute och bröt lite stubbar med H11B:n idag. Efter nån timmes körning började det lukta bränt och ryka från motorrummet.

Det mesta av röken kom från oljepåfyllningslocket men en del verkade komma via ventilkåpspackningarna.Eftersom ventilkåpspackningarna ändå är dåliga och läcker en del olja är det väl dags att lossa kåporna och passa på att titta på ventilspel mm. Gissar att jag borde göra ett komp-prov för att se så det inte är nåt större knas, men är det nån som har några andra rekommendationer eller tips på vad det kan vara?
Vad borde det vara för tryck ivid ett komp-prov på en TD70A (hittar ingen VHB)?

Den startar superlätt även om det är ett par minusgrader och låter jättefint i gången. Lite svårt på en grävare att känna om man har alla hästarna hemma, men har inte upplevt att den har blivit sämre på senare tid. Å andra sidan var det ju någon månad sen den kördes senast...

Var köper man lämpligast packningar? Kanske lika bra köpa hela sotningssettet och byta ventiltätningarna om dem är dåliga. Men vad mer kan det vara?

/Andreas
hazard
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:49:49, 10-02-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Äkerman H11B
BM 350

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Turbodiesel

#2 » 21:26:26, 27-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riv inte av topparna utan god anledning, och rör du spridarna riskerar du att spridarhylsorna följer med upp och ger ett topplyft av den anledningen.' En ventilspelskoll/justering kan man ju kosta på sig om man vill skruva i området.

Luktar det inte bränt av olja som rinner ner mot avgasröret? Och vatten och olja finns det?

Det som skiljer i huvudsak mellan A & B-motorer är insprutningssystemets fabrikat (C.A.V på A, Bosch på B), i övrigt är de nära identiska med (T)D70B. Till "B" motorn tror jag du hittar uppgifter i downloads.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr.. Caput tuum in ano est.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

hazard (trådstartaren)

#3 » 22:38:28, 27-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, topparna tänkte jag inte lyfta på om det inte är absolut nödvändigt.

Den brända lukten kan ju givetvis bero på läckaget från ventilkåpspackningarna, men det kraftiga rykandet innifrån ventilkåporna är nåt nytt och frågan är väl vad man borde göra för att få reda på vad det kan bero på. Finns vatten i kylaren och olja i tråget. Oljenivån var som sagt lite låg, men inte extremt.

Planen till att börja med är att byta olja/filter (dags oavsett), spola igenom kylarsystemet samt byta ventilkåpspackningarna. Sen får vi väl se hur den beter sig.

/Andreas
hazard
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:49:49, 10-02-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Äkerman H11B
BM 350

LeifAndersson

#4 » 12:06:04, 28-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att byta olja. Det kan ha samlats mycket kondens i motor och olja p.g.a temperaturväxlingar, och den ventileras ur först när motorn kommer upp i ordentlig temperatur. Så att det bolmar fuktiga vevhusgaser behöver inte vara något fel. Men ett oljebyte hjälper till att få bort kondensvatten, då försvinner allt som hamnat i oljan och bara det lilla som sitter på metallen behöver "vädras ut". Många större motorer har ventilerat kraftigt efter nyår utan att det varit något fel, tydligen bara det växlande vädret som skapat ovanligt mycket kondens i motorerna. Även i inte helt fyllda bränsletankar har det skapats ovanligt mycket kondens som orsakat frysningar på senare tid. Är det kallt eller varmt spelar ingen roll, utan de är snabba växlingar som ställer till det. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

hazard (trådstartaren)

#5 » 15:07:04, 28-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter ju faktiskt väldigt rimligt och väl överensstämmande med hur det yttrade sig. Det var lite svårt att se om det var vit eller grå rök och lukten av det brända var lite svår att avgöra om det var från läckage på grenröret eller från ventilkåporna.

Jag gör helt enkelt en vanlig service (och försöker åtgärda lite små-läckage) så ser vi om det blir bra.

Tack Leif och TD, ovan som man är med gamla stordieslar så blir man lite nojjig ibland och lite erfarenhetsbaserade tips såhär gör mycket för välbefinnandet.

/Andreas
hazard
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:49:49, 10-02-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Äkerman H11B
BM 350

Anton

#6 » 15:38:37, 28-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla på downloads på handböcker till volvomotorer.
Anton
Besök shoppen här på Maskinisten!!
Kolla www.gremminger.se
http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id ... rp=1159646
Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

hazard (trådstartaren)

#7 » 19:08:11, 29-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, ventilspelen står ju i en av av Åkerman-filerna. Intruktionsböcker hittar jag till D70A och TD70B, vilket väl är gott nog för det enklare underhållet. Någon VHB hittar jag inte (inte för att jag behöver någon just nu, men man vet ju aldrig när raset inträffar ;)

Hittade en reservdelskatalog till D70A i paprrena till grävaren. Finns det något intresse av att jag scannar in den (såg den inte i downloads)?

/Andreas
hazard
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:49:49, 10-02-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Äkerman H11B
BM 350

hazard (trådstartaren)

#8 » 23:37:16, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visade sig att det dessutom var ett läckage på en kylarslang (mellan pump och oljekyl) så kylvätskenivån hade till slut gått så lågt att det blev rätt varmt...

Ventilkåpspackningar, olja och kylarslang bytt efter lite pyssel ute i den stora blå hallen (eller snarare svarta hallen så här års):
Bild

Lite körning efter jobbet idag för att se att det verkade bra, och inget verkade strula just nu iaf.
Bild

/Andreas

3 personer gillar det här inlägget.
hazard
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:49:49, 10-02-2016
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Äkerman H11B
BM 350


Återgå till [Åkerman] Service

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Vikabacken

Klaravik

Bobcat

glappfri.nu

Beck Maskin

Crazyride

ME

Ygsbostudios

Koneita

Kilremslagret

Nordicc

Bra Verktyg

XLKLäder

cron
SSL Certificates