Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Service

Underrulle - avdragna skruvar

1 inlägg • Sida 1 av 1
Frågor? Problem? Snacka om Åkermans teknik här ...

Sne4 (trådstartaren)

#1 » 18:08:34, 29-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Suck, efter mycket värmande och masserande med hammare och smörjande och en del väntan så är nu samtliga underrullar borta på ena sidan. Det satt något infernaliskt och tyvärr gick en del skruvar av. De flesta har jag fått bort till slut och fräschat upp gängorna - men 2 skruvar är av inne i det gängade hålet, givetvis på samma rulle och samma sida av bandet. Att borra bort skruvresterna på infästningen av rullen som är givetvis är närmast 'vändhjulet' innebär en platta bort+4 nya skruvar+muttrar. Nu torde det vara sista gången någon byter rullar på en så gammal maskin som H9, så...

Jag vet att jag väl borde fixa dit en insatsgänga x 2 i 5/8 eller helgerånsmässigt på min gamla maskin M16, men nu är jag på fuskhumör.

-Någon som har svetsat fast en underrulle med MMA - och vad körde ni för pinne?

Rullen är från frillesås, torde vara någon variant av gråjärn i den gjutna delen?
Just nu är förhoppningen en nickelpinne+frekvent hamrande med slaggahacka och 15 minuter senare så är humöret förhoppningsvis bättre...

Vad tror ni - hiss eller diss på mitt lilla fuskande?
Sne4
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:44, 27-10-2015
Ort: Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H9
Volvo BM G612
Ford 5000
Fordson Super Major




Återgå till [Åkerman] Service

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se