Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Service

Dieselpump Volvo (Åkerman) EW130C 1998

4 inlägg • Sida 1 av 1
Frågor? Problem? Snacka om Åkermans teknik här ...

HerrOlov (trådstartaren)

#1 » 17:16:09, 24-08-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena!

Är i färd med att införskaffa en Volvo EW130C som stått sedan en tid tillbaka. Senast den kördes så tappade den kraft så fort man kör någon av funktionerna varför man säljer den nu. Har varit där i dagarna och startat upp den. Inga större konstigheter gick lättare än väntat. Den går förhållandevis jämnt på varven men fenomenet med tapp av varvtal kvarstår.

Men till sak. När jag skulle kontrollera filtertypen som sitter på för att kunna beställa ett nytt så noterar jag att det läker från Dieselpumpen ur någon form av ventil. Det ser ut som något saknas på denna då en fjäder poppar fram när motorn är i drift. Se bifogade bilder. När man stänger av motorn så åker fjädern in igen. Själva ventilen sitter monterad i ett vinklat utförande precis innan rotorpumphuset.

Är det någon i detta forum som råkar ha ett artikelnummer på denna detalj så jag vet vad som saknas? Kanske bara en kort bult med bricka man behöver sätta dit.

Har läst på liknande pumpar att det kan vara ett "latch valve" som ser till att pumpen stannar när man stänger av.

Motorn är en TD40GDE, och själva pumpen en Lucas. Har bara de första två siffrorna på den som börjar på 71-- och slutar på 342. Trodde i min enfald att det skulle vara busenkelt att söka rätt på denna pump på webben men jag går bet. Hittar endast snarlika varianter.

Tacksam för support! Råkar någon ha en digital VHB skulle jag också vara tacksam.

Mvh Olov
HerrOlov
Fler än 1 inlägg

Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo EW130C

HerrOlov (trådstartaren)

#2 » 17:21:59, 24-08-2024

Bild
Bild
HerrOlov
Fler än 1 inlägg

Sverige

Turbodiesel

#3 » 01:24:32, 25-08-2024

Pumpen är från lucas/delphi DP 200 serien, den finns i många varianter, även din ventil finns i mängder av utföranden.

Det brukar vara någon dieselverkstad som gäller för reservdelar.

Kolla noga på motorn & bukplåten, så skruven inte ligger där..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskin: John-Deere

HerrOlov (trådstartaren)

#4 » 08:05:26, 25-08-2024

Tack för feedback.

Jag gjorde samma slutsats igår. Hade lyckats fota typskylten för motormodellen från Perkins, och fann sedan verkstadshandboken till den och sedermera pumpen på denna sida.

Misstänker att ventilen är en modell med justerskruv och låshatt. Fick knappt några träffar på artikelnumret så får göra som du säger och snoka i motorutrymmet om den finns annars får jag göra en nödlösning tills en verkstad kan skaka fram en. Enligt VHB finns en standardjustering med x antal varv som ska ställas på skruven.

Mvh
HerrOlov
Fler än 1 inlägg

Sverige

Återgå till [Åkerman] Service