Tjena!
Är i färd med att införskaffa en Volvo EW130C som stått sedan en tid tillbaka. Senast den kördes så tappade den kraft så fort man kör någon av funktionerna varför man säljer den nu. Har varit där i dagarna och startat upp den. Inga större konstigheter gick lättare än väntat. Den går förhållandevis jämnt på varven men fenomenet med tapp av varvtal kvarstår.
Men till sak. När jag skulle kontrollera filtertypen som sitter på för att kunna beställa ett nytt så noterar jag att det läker från Dieselpumpen ur någon form av ventil. Det ser ut som något saknas på denna då en fjäder poppar fram när motorn är i drift. Se bifogade bilder. När man stänger av motorn så åker fjädern in igen. Själva ventilen sitter monterad i ett vinklat utförande precis innan rotorpumphuset.
Är det någon i detta forum som råkar ha ett artikelnummer på denna detalj så jag vet vad som saknas? Kanske bara en kort bult med bricka man behöver sätta dit.
Har läst på liknande pumpar att det kan vara ett "latch valve" som ser till att pumpen stannar när man stänger av.
Motorn är en TD40GDE, och själva pumpen en Lucas. Har bara de första två siffrorna på den som börjar på 71-- och slutar på 342. Trodde i min enfald att det skulle vara busenkelt att söka rätt på denna pump på webben men jag går bet. Hittar endast snarlika varianter.
Tacksam för support! Råkar någon ha en digital VHB skulle jag också vara tacksam.
Mvh Olov