Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Service

"Ny" gårdsmaskin, Åkerman H10B HD -90

175 inlägg • Sida 11 av 12
Frågor? Problem? Snacka om Åkermans teknik här ...

vingstorp (trådstartaren)

#151 » 22:42:23, 14-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen. Lite bilder och en fråga på slutet.

För att komma åt att skruva ordnade vi en liten "smörjgrop".

Bild

Vi har plockat ur sviveln ur maskinen och pluggade endast läckoljeledningen på ovansidan.
Bild
Sviveln ser ut så här.

Det vi har gjort är att bytt radialtätningen samt den översta och nedersta o-ringarna. Dessa beställde vi från älmeboda. Därefter har vi återmonterat hela paketet. Det var lite bökigt men med några stolpar (pinnar) samt en domkraft gick det förhållandevis smidigt.

Vi märkte uppslangarna och tog ett par bilder på hur det såg ut innan vi började skruva.

Nu till frågan.
Det vi inte märkte upp samt är svårt att se på bilderna är hur hela paketet skall vara monterat i förhållande till underdelen. Vet möjligtvis Anton eller någon annan erfaren verkstadshandboksläsare hur nedanstående bild skall förhålla sig till bandvagnen. D.v.s. vad som är fram och bak på nedanstående bild??? Jag kan göra en kvalificerad gissning utifrån bilder men kan inte med säkerhet utesluta att vi monterat den fel.
Bild


Vänligen //Magnus
vingstorp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:20:08, 04-06-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10BHD



vingstorp (trådstartaren)

#152 » 10:53:08, 15-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsätter att spamma tråden med egna inlägg.

Läste i Håkans tråd där han också hade nere centrumgenomgången att Anton tipsade om att titta efter sprickor i "monteringsplattan". Tittade igenom bilder jag tog när delarna var nerskruvade. Visst ser det ut som en rejäl spricka/sprickor på nedanstående bild!?

Bild

På sprängskisser över centrumgenomgången där plattan har nummer 12 ser man att godset över "pluggarna" är ganska tunnt. En spricka över pluggen borde väl kunna resultera i att det droppar ut olja. Det ser nämligen ut som att det kommer olja från överdelen av plattan även när radialtätningen är bytt. Tyvärr så monterade vi tillbaks plattan utan att granska denna närmare, gick lite väl snabbt där :ohnej: :ohnej: . Antar att det bara är att riva ner plattan igen och titta efter sprickor.
Bild

Kan tillägga att insexskruvarna som håller de grova 1" slangarna var dragna hårdare än hårdast. Krävdes den största 3/4" lednyckeln för att få låss dessa. Finns det något moment man skall dra dessa skruvarna med?

//Magnus

Ps. Är fortfarande intresserad av få reda på om någon kan identifiera vad som är fram och bak på monteringsplattan. Märkte upp slangarna i förhållande till maskinen och inte i förhållande till monteringsplattan. Det finns en liten risk att 1" slangarna blir monterade ett kvarts varv fel. Ds.
vingstorp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:20:08, 04-06-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10BHD

Anton

#153 » 11:45:45, 15-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej... har inte varit med riktigt ett tag.Jag tycker man har sadlad hästen bakifrån :grin:
Jag brukade alltid lyfta bläckfisken uppåt.Mycket enklare att märka upp slangarna och plattan med körnslag eller liknande.
Förstår inte Din fråga om återmonteringen ? Du märkte väl slangarna?
Sprickor får man alltid misstänka vid såna läckage. Köp en burk sprickmarkering och kolla noga.
Finns nog ingen tabell om dragning av skruvarna. Dra tills det smakar i munnen fick man alltid höra.
Plattan är (kanske) märkt med siffror??
/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

vingstorp (trådstartaren)

#154 » 12:08:52, 15-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anton skrev:Förstår inte Din fråga om återmonteringen ? Du märkte väl slangarna?
Sprickor får man alltid misstänka vid såna läckage. Köp en burk sprickmarkering och kolla noga.
Finns nog ingen tabell om dragning av skruvarna. Dra tills det smakar i munnen fick man alltid höra.
Plattan är (kanske) märkt med siffror??
/Anton!!


Förstår att det inte är alldeles tydligt vad jag menar. Jag märkte 1" slangarna med Vänster fram, höger fram, vänster bak och så vidare... alltså i förhållande till hur maskinen står när vi började demontera. Problemet vilket jag inte förutsåg är hur bottenplattan skall vara vriden i förhållande till underdelen. Plattan är fyrkantig och "hålet" som plattan sitter i är också fyrkantigt. Problemet är att det går att vrida plattan ett kvartsvarv åt endera håll innan man trycker upp den i "hålet". Om jag satt plattan fel kommer slangarna hamna fel. Men vad jag förstått så kommer detta endast innebära att larverna beter sig märkligt. Eller? Men återigen. Jag är 95 procent säker att jag satt den rätt. Vill bara försöka utesluta de andra 5 procenten.

Har tagit bilder.

exempelvis denna:

Bild

På bilden syns de små kvarttumsslangarna och hur de står i förhållande till vart slangarna sticker iväg i undervagnen. Men det är ändå inte 100 %. I värsta fall har jag vridit den ett kvarts varv. Därav mina luddiga funderingar.

Anton, du skrev följande i Håkans tråd där han också monterade ner sviveln neråt följande:
Anton skrev:Hej Håkan.... sobert jobb som vanligt. Kolla monteringsplattan efter sprickor. Har nåt skumt om detta i minnet.
Det värsta med schampoet uppifrån är att man tappar håret med åren.
(titta på mej :grin: )
Hoppas vi träffas på Barkaby nästa vecka.

/Anton!!


Är det samma platta som du kallar "monteringsplattan". Kan du minnas om det var ett "vanligt" problem med sprickor i denna?

Vänligen,
Magnus

Men oavsett måste jag ta ner plattan och kolla med sprickindikeringsspray så som du skriver.
vingstorp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:20:08, 04-06-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10BHD

Anton

#155 » 17:23:00, 15-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kommer bara ihåg att när man hade läckage därifrån var det standart att kolla plattan efter sprickor. Vill minnas att jag bytte 4-5stycken men mest på H14-16.
Ja jag kallar denna plattan för monteringsplatta.
Svårt att se på bilden men jag tror Du fick den rätt.
/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Hittarp

#156 » 20:30:19, 15-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Står en h10 Bhd här ute på gården. Är där nån bukolåt och grejor som måste bort innan man kan kolla upp underifrån?
Inte så sugen på att skruva mer efter ett par för d_vliga slangbyten på en Cat idag.
Ska kolla lite imorgon om jag får tid.

Har för mig att det oftast var hjularna som ville spricka när man mixtrat men 3:e pump men det kan säkert hända på en bandare också.
Hittarp
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:19, 23-05-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10 BHD
CAT M315 VA
EC 140 BLCM
Volvo 5350B 6x6
LJUNGBY L11
Volvo EL70C
ÖSA 250
250 Supereva
TJ 1110
Valmet 8750
Valmet 8100

vingstorp (trådstartaren)

#157 » 00:18:46, 16-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittarp skrev:Står en h10 Bhd här ute på gården. Är där nån bukolåt och grejor som måste bort innan man kan kolla upp underifrån?
Inte så sugen på att skruva mer efter ett par för d_vliga slangbyten på en Cat idag.
Ska kolla lite imorgon om jag får tid.

Har för mig att det oftast var hjularna som ville spricka när man mixtrat men 3:e pump men det kan säkert hända på en bandare också.


Hej Hittarp och tack för den fina omtanken. Det är en hyfsat tung centrumplåt som sitter med ett gäng bultar med 24 mm skalle. Du vill inte lossa plåten och än mindre kravla in under maskinen. Det skulle iaf inte jag göra om jag inte var tvungen. Men jag har en fråga. Är din maskin tät (helt och hållet eller delvis) i centrumet?

Monteringsplattan verkar inte ha några anmärkningsvärda sprickor, eller rättare sagt inga sprickor alls. Iaf inte vid en första koll med CRC sprickindikeringsspray. Skall på det igen imorgon.

Bästa hälsningar,
Magnus
vingstorp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:20:08, 04-06-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10BHD

vingstorp (trådstartaren)

#158 » 00:31:51, 16-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anton skrev:Jag kommer bara ihåg att när man hade läckage därifrån var det standart att kolla plattan efter sprickor. Vill minnas att jag bytte 4-5stycken men mest på H14-16.
Ja jag kallar denna plattan för monteringsplatta.
Svårt att se på bilden men jag tror Du fick den rätt.
/Anton!!


Hej igen Anton och som alltid ett stort tack för värdefull kunskap. Hoppas jag inte tråkar ihjäl dig MEN de plattorna som du bytt på grund av sprickor. Var hade de spruckit? Var är det störst chans att hitta eventuella sprickor? "Gavelpluggarna" nummer 13 på sprängskissen. Vad har de för funktion? Är det risk att de gått läck?

Det som jag

Bästa hälsningar,
Magnus
vingstorp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:20:08, 04-06-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10BHD

Hittarp

#159 » 14:30:05, 16-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ännu så länge har maskinen varit tät i centrumgenomgånen. Har däremot läckt en del mellan hytt och ventilbord. Gåtan fick sin lösning häromveckan när vi hittade en brusten bult som håller ett fyrkantigt järn som i sin tur håller en plunge på plats. Inget kul ställe att borra bult.
:back_to:
Hittarp
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:19, 23-05-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10 BHD
CAT M315 VA
EC 140 BLCM
Volvo 5350B 6x6
LJUNGBY L11
Volvo EL70C
ÖSA 250
250 Supereva
TJ 1110
Valmet 8750
Valmet 8100

Anton

#160 » 17:48:16, 16-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Hittarp. Det är klacken till lasthållningsventilen som bultarna brister i. Oftast behövdes ingen borr. Med en spetsig grey typ "oringsplockare" kunda man gänga ut "stubben".
Använd sen insex i 10/9 kvalitet.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Anton

#161 » 17:53:08, 16-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Vingstorp... Det är ju bara transporten på larvmaskiner som stressas. Sprickan uppstådd alltid mot pluggen.
På Hjulmaskiner med 3:e funktion sprack själva centrumhuset.
Jag tycker det är bäst att lyfta hela centrumgenomgång uppåt. Då lossar man bara slangarna vid larvmotorerna och märker dom med h+v 1+2.
/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

vingstorp (trådstartaren)

#162 » 22:25:45, 24-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anton skrev:Jag tycker det är bäst att lyfta hela centrumgenomgång uppåt. Då lossar man bara slangarna vid larvmotorerna och märker dom med h+v 1+2.
/Anton!!


Hej igen Anton eller någon annan som skruvat med centrumgenomgångar!

Tänkte att det är dags att ta tag i det här problemet igen. Har haft loss genomgången (neråt, dvs ej lossat överdelen) två gånger men problemet kvarstår eller har till och med blivit värre än förut. Så nu åker hela paketet ut, enligt Antons recept.
När man lyfter centrumgenomgången uppåt utgår jag från att man lossar alla slangar på ovansidan. Det är två på varje sida plus returen i toppen om jag inte räknat fel. Klarar ni att lirka ut alltihop mellan alla slangar till bommen eller behöver man lossa på ett par. En kort att "tänka på" -lista till en nybörjare från erfarna grävmaskinsmekar vore guld värd. Att lossa på slangarna i underdelen har jag förstått och det skall nog inte vara några problem men på ovansidan är det mycket saker i vägen.

Vänligen
//Magnus
vingstorp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:20:08, 04-06-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10BHD

Anton

#163 » 11:07:47, 25-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det går ju "gresa" slangarna lite med en talja och lossa på slanhållaren . Tycker bara att det är lättare o jobba på det viset.Tänk på att kuta en lina på h.ov. slangparet för att få dom tillbaks till sitt rätta läge.
/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

vingstorp (trådstartaren)

#164 » 00:27:46, 12-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit dålig på att uppdatera här. Vill bara passa på att informera om att svivelläckaget är åtgärdat. Det berodde på en dåligt monterad packning från vår sida. Det slutade med att en mycket uppskattad NINJA mekaniker hjälpte oss att lyfta ur sviveln och konstatera felet på förmiddagen. Ny packning inhandlades lagom till lunch och på eftermiddagen var maskinen igång.

Operationen utfördes, i princip, efter Antons instruktioner. Dock lastare istället för talja.

Tips inför liknande åtgärder. Att byta packning underifrån kan fungera men att felsöka från undersidan är en pina.

Tack för hjälp och engagemang.

Ps. Inga bilder den här gången, tyvärr. Ds

3 personer gillar det här inlägget.
vingstorp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:20:08, 04-06-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10BHD

vingstorp (trådstartaren)

#165 » 16:48:12, 15-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åkerman har fungerat fint. Det som hänt sedan sist är att en hydraulisk släntskopa har inhandlats (återkommer till denna). Hängde på skopan idag för första gången. Som ni snart förstår är jag en rookie. Mitt problem är att skopan endast vill tilta åt ett håll. Detta gör den när jag trampar ner pedalen längst till vänster. Har fått för mig att den borde tilta åt andra hållet om jag trampar ner pedalen näst längst till vänster (?). Har också en knappstyrd rototilt. Om jag inte minns fel används endast den vänstra(ste) pedalen till rototilten. Rotor och tilt ventilerna styrs med knappar som sitter på vänster och höger spak. Är det så enkelt att jag gör fel och jag "bara" behöver lära mig hur man tiltar åt andra hållet? Alternativt är det något som inte stämmer? Exempelvis en ventil som inte vill öppna/stänga?

När jag trampar ner pedalen näst längst till vänster hörs ett [tjövande] ljud (ungefär som en ventil som inte vill öppna) men skopan rör sig inte alls eller väldigt, väldigt lite.

Alla tips och ideér mottages tacksamt. Har också förståelse för eventuella idiotförklaringar. :screwy:

//Magnus

1 person gillar det här inlägget.
vingstorp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:20:08, 04-06-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10BHD


Återgå till [Åkerman] Service

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se