Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Service

"Ny" gårdsmaskin, Åkerman H10B HD -90

175 inlägg • Sida 1 av 12
Frågor? Problem? Snacka om Åkermans teknik här ...

vingstorp (trådstartaren)

#1 » 23:58:08, 08-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla maskinster,
Efter en längre tids intensivt smygläsande på denna fantastiska community börjar det bli dags att träda fram ur skuggorna och presentera oss. Vi (jag Magnus och min far Jan-Olof) skaffande oss en gammal Åkerman bandgrävare för drygt ett år sedan. Det är gårdens första grävare och vi är med andra ord rookies i ordets rätta betydelse. På gården finns det ett par traktorer, diverse "övriga" maskiner och en gammal skotare sedan tidigare. Under det dryga året vi haft grävaren har den till stor del stått still på grund av tidsbrist men det skall (förhoppningsvis) bli ändring på det. Maskinen har varit väl exponerad från en större väg och jag gissar att det finns en och annan som kastat ett undrande öga.

Den obligatoriska bilden:

Bild

Kommer fylla på med lite blandade erfarenheter och garanterat en och annan fråga/fundering allt eftersom (detta ur ett sant nybörjarperspektiv). Alla synpunkter, tips och funderingar mottages tacksamt. :thumme:

//Magnus
vingstorp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:20:08, 04-06-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10BHD



Funderaren

#2 » 00:00:19, 09-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skopan ska sitta på den svarta pinnen i vänstra delen av bilden.
Sen har jag nog inte så mycket mer att bidra med men jag läser gärna.
Funderaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:19, 27-05-2010
Ort: Hälsingland
Maskintyp: Traktor

vingstorp (trådstartaren)

#3 » 00:47:27, 09-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åfan :grin: ,
Något i den här stilen?
Bild
Till höger i bilden syns även våra två hjälpredor.
Vi har småfixat lite på senare tid.
Drivkransarna var rejält slitna när vi köpte maskinen så här såg det ut när den ena byttes en sen kväll:
Bild
En positiv sak med maskinen är att den alltid startat på ett "kick". I allafall tills alldeles nyligen. Det började med att startmotorn inte drog vid ett par enstaka tillfällen. Dessa tillfällen blev allt mer frekventa och slutade med att den inte ville starta alls. Läste lite spridda trådar här på maskinsten om diverse "startmotorstrul" och vi beslutade oss för att skruva loss "fanskapet" (d.v.s. starmotorn) som satt allt annat än ergonomiskt riktigt. Jo, just det. Först kontrollmätte vi och såg att den fick ström när tändingsnyckeln vreds till "startläget". Felet var mycket riktigt en igenbeckad axel i solenoiden(?). Lite knackande med hammaren och axeln vandrade motvilligt ut.
Bild
Axeln (stålkärnan), vilket visade sig vara problemet. Nedan i närbild:
Bild
Efter lite rengöring och polerande:
Bild
Startmotorn testkördes med två seriekopplade bilbatterier innan den monterades tillbaks och nu startar Åkerman återigen på ett "kick".
Bild
Innan den återmonterades vände vi på den lilla brickan längst bak på "stålkärnan" som sitter felvänd på bilden.
//magnus
vingstorp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:20:08, 04-06-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10BHD

vingstorp (trådstartaren)

#4 » 09:54:57, 09-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsättning följer i rask takt. Gårdagen ägnades till att demontera larvbromsen.
Bild
Bild
Detta är troligtvis inte den optimala metoden att demontera larvbromsen men med två avdragare gick det som en dans (för att pressa ur bromsaxeln användes en kraftigare modell).
Bild
Anledningen till att vi "gav oss på" larvbromsen var att det läckte hydraulolja vid drivkransen. Lossade nivåpluggen till "växellådshuset" och hydrauloljan flödade. Letade lite på maskinisten och kom fram till att en möjlig diagnos var en genomläckande larvbroms. Beställde nödvändiga packningar hos Älmeboda (utmärkt service) i onsdags, hade dem i brevlådan dagen efter. Så långt, allt gott.

Tyvärr visade det sig att det sannolikt inte räcker med att byta packningar för att få larvbromsen tät. Följande "problem" uppenbarade sig:
Bild
Den ytan av bromsaxeln (se ovanstående bild) som tätar mot den kraftigaste tätningen har skador på ytan. Vid en närmare titt visade det sig att någon tidigare ägare har försökt rädda axeln genom att lägga på två stycken "stålringar". Dessa är (eller åtminstonde var) ca 0,3 mm tjocka styck.
Bild
Därutöver visade sig denna spricka i den ena gaveln.
Bild
Sprickan sträcker sig ungefär halva varvet och är ej synligt genomgående.
Här skulle ett par expertutlåtanden vara på sin plats. Vad tror ni om axeln? Går det att "rädda" axeln och återigen lägga på stålringar? Vilken typ av mekanisk verkstad gör sådana jobb (gärna i Borås trakten)?

Vad tror ni om sprickan? Håller "gaveln" ett tag till eller måste den bytas?

Har varit i kontakt med Älmeboda och de ska kolla vad som finns på hyllorna. Återkommer med svaret därifrån.

//magnus
vingstorp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:20:08, 04-06-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10BHD

Anton

#5 » 10:23:56, 09-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker det är bättre att byta dom skadade delarna.
Att locket sprack kan bero på felaktig montering. Tex. kan en bromsbricka var emellan.

/Anton!!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Mats i Myrhult

#6 » 11:21:54, 09-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, för tusan, har du redan gjort jobbet med att plocka isär allt så ska du naturligtvis montera ihop med fräscha grejer. Annars är du snart där igen.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Nordling Roger

#7 » 12:16:13, 09-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom där stålringarna är nog såkallade Speedy sleave som man köper på momentum för att rädda skadade tätningsytor. Fungerar inget bra då dem är bökig att montera om axeln sticker ut för långt samt så går det hål på tätytan efter ett tag.

Fin maskin annars :thumme:
Volvo 646 Volvo 350 boxer Volvo valp 3314 Aktiv Snowtrac Scania 55
Användarvisningsbild
Nordling Roger
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:49:57, 25-07-2005
Ort: Timrå/västernorrland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo Bm 646 1984
Volvo Bm 350 Boxer 1962
Volvo Valp 3314 1965
Aktiv snowtrac 1959
Flera Ockelbo från 1974-1989

vingstorp (trådstartaren)

#8 » 22:38:47, 09-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack för synpunkter och tips. Delar till larvbromsar verkar dock vara hårdvaluta, tyvärr. Överst på önskelistan stod en bättre begagnad komplett larvbroms men det fanns inga till BHD:n hos Älmeboda. De har däremot nya bromsaxlar för 7000:- men inga begagnade. Däremot kan de nog skaka fram ett bättre begagnat lock :thumme: . Någon som vet något annat ställe som kan tänkas ha larvbromsar eller delar till dem?

Apropå axeln. Har kollat lite på speedi sleeves från SKF (tack Roger). Tycker de verkar intressanta trots avrådan och är lite sugen på att testa. Förstår att detta låter korkat men kostnaden är endast en bråkdel. Axeln ser i övrigt fin ut. Det var trots allt relativt lättmekat och vore inte hela världen om det visar sig att vi måste göra om och göra rätt (d.v.s. klämma dit en ny axel). Maskinen går på intet sätt i produktion och ett par dagars ofrivilligt stopp är inte hela världen.

Får ta en funderare på detta över helgen. Återkommer i frågan.

//magnus

Edit: lade till ett par ord
Senast redigerad av vingstorp 22:46:40, 09-09-2011, redigerad totalt 1 gång.
vingstorp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:20:08, 04-06-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10BHD

vingstorp (trådstartaren)

#9 » 23:31:28, 27-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering.
Det är möjligt att detta kvalificerar in under området "dumsnålt" men vi har gjort följande. Ersatt det spruckna "locket" med ett begagnat utan sprickor från älmeboda till en kostnad av 1000 kr (passade även på att ta hem lite (10 st) nya hydraulfilter). Locket var i någorlunda skick. Därutöver bestämde vi oss för att testa en speedi sleeve från SKF. Kostade cirkus 430 kronor vilket får ställas i relation till en ny axel för 7000. Köpte även lite "metall" spackel som vi fyllde ut reporna i radialtätningsbanan.

Bild

Med facit på hand skulle vi nog valt en annan "metall"-filler då denna var hyfsad svår att arbeta in i reporna. Men, men med lite slipande såg axeln ut såhär:

Bild

Som någon här ovan påpekade var det verktyg som följde med speedi sleeven inte gjort för att användas annat än i änden av axeln. Därför klipptes ett hål ut i "verktyget" med en vanlig plåtsax.

Bild

Med det modifierade verktyget var det inga problem att knacka speedi sleeven till sitt rätta läge.

Bild

Med en liten metallfil slipades falsen bort och den delen av axeln som tätar mot larvbromsens radialtätning ser helt okay ut igen. Återstår att se hur länge detta håller. Det bör påpekas att den gamla radialtätningen var sliten och med största säkerhet orsakade problemet. Givetvis i kombination med den sårade axeln.

Bild

Fjäderbrickorna var utan sprickor.

Bild

Därefter monterades larvbromsen ihop med hjälp av sprängskisserna i vår nya verkstadshandbok (tack Anton).

Tyvärr togs det inte fler bilder därefter men det första problemet uppenbarade sig när vi skulle återmontera larvbromsen i grävmaskinen. Det visade sig att Älmeboda hade skickat fel o-ringar. Både o-ringen som sitter mellan larvbromsen och "växelhuset" samt o-ringen mellan larvbromsen och larvmotorn saknades. Pratade med Älmeboda och fick dimensionerna på de saknande o-ringarna. Efter en snabb sväng till lantmännen maskin fick vi tag i o-ringar som matchade älmebodas specifikationer. Framför allt o-ringen mellan broms och motor var uppenbart annorlunda mot den som satt där tidigare. Både diameter och tjocklek skiljde sig åt. Ringde tillbaks till älmeboda och dubbelkollade att specifikationener verkligen var rätt. De menar att det inte finns andra alternativ. Den 3 mm tjocka o-ringen med diametern 145.5 mm fick "krängas" på, sedan monterade motor och hydraulslangar/rör tillbaks.

Här hade vi hoppats på att allt var frid och fröjd. MEN. Tyvärr läcker det sakta men säkert hydraulolja mellan motor och broms. Har dragit de fyra bultarna till larvmotorn växelvis och hårt. Hittar däremot inga moment i verkstadshandboken (kan ha missat dem). Misstänker två potentiella orsaker:

1. O-ringen är fel.
2. Larvmotorn är felaktigt åtdragen.

Min fråga är: Vet någon med vilka moment bultarna till larvmotorn skall dras? Kan någon bekräfta att o-ringen skall ha måtten 145,5 x 3 mm?

Tacksam för alla tänkbara synpunkter.

Skall se om jag kan knäppa någon bild imorgon. Kastar även in en brasklapp gällande måtten på o-ringen, är 99 %-ig men skall dubbelkolla detta imorgon.

1 person gillar det här inlägget.
vingstorp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:20:08, 04-06-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10BHD

Anton

#10 » 08:49:34, 28-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för den fina arbetsbeskrivningen.
I reservdelskatalogen står originalnummer till alla oringar. Om inte måtten??
Du kan ha förväxlad 2 ringar. Inne i bromsen sitter nästan samma oring.
Har inte hört tidigare att Älmeboda har gjort felleverans, men vi är alla mäniskor.
Det finns enbart anvisningen för momentdragningen och den heter " tills det smakar blod i munnen" Har aldrig använd nåra moment i det sammanhanget. Det är ju inte passdragning. Oringen ska täta. Ta lite flytande packning och lägg på oringen.

/Anton!!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

vingstorp (trådstartaren)

#11 » 17:49:31, 14-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer en något försenad uppdatering. Det spelar i sammanhanget ingen större roll men det var två ringar som var förväxlade vid leverans.
Bild
Vi fick 4 st o-ring "12340", vilket var 2 för mycket, samtidigt saknades både "12334" och "100795". Specifikationerna var i vart fall inte de samma som de o-ringarna som satt där när vi demonterade. Det är inga stora pengar och Älmeboda krediterar dessa vid nästa beställning.

Vi löste problemet genom att återanvända "100795" och plocka den av de gamla som såg bäst ut i storlek från larvbromsen.
Bild
Larvmotorn fick återigen demonteras. För oss nybörjare är trådar likt denna (H16D feber) guldvärda. Spännband och miljöplugg gör mekandet ganska enkelt och inte särskilt oljigt.

För säkerhets skull gjorde vi som Anton skrev. Helgarderade med flytande packning innan vi återmonterade den begagnade o-ringen.
Bild

Larvbromsen/Larvmotorn har fungerat fint och är återigen tät.

Bild

Håller som bäst på och övningskör/övningsgräver och då går det åt diesel =).

Kommer en till uppdatering inom de närmaste dagarna.

//magnus
vingstorp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:20:08, 04-06-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10BHD

Holger

#12 » 21:07:54, 14-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

vingstorp (trådstartaren)

#13 » 23:38:22, 16-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer vi behöva lite tips från den samlade expertisen. Ett problem har uppenbarat sig:

Under de senaste säg 20-25 timmarna maskinen gått har displayen sporadiskt blinkat till. Samtliga lampor (dioder) i instrumenteringen blinkar till samtidigt som alarmlampan tänds för ett kort ögonblick. Därefter återgår displayen till sitt normala läge. Detta har skett uppskattningsvis 10 gånger. I och med att allt återgått till sitt "normala" läge har vi inte bekymrat oss nämnvärt. Visst vi har letat efter "glappkontakt" utan att finna något anmärkningsvärt.

Nu är displayen däremot svart. Startar vi maskinen kommer displayen sannolikt börja lysa (fungera) när maskinen gått varm men det hade varit fint att lokalisera problemet innan det blir värre (d.v.s. saker tar mer skada än de redan gjort).

Har sökt här på forumet och hittat ett par saker som verkar vara vanliga felorsaker. Många verkar ha problem med liknande maskiner av liknande årsmodell!?!?

Det vi kollat hitintills:
Säkringarna framför tanken. Alla är hela.
Bild
Däremot verkar det som att något har bränts en gång i tiden, se bild.

Kretskortet under stolen, såg ut såhär innan det dammsögs:
Bild
Ingen uppenbar kortslutning men en hel del damm.

"Datorn" ser ut så här med huvudström på, tändning av. Kontakterna i bakstycket har kontrollerats, inget glapp.
Bild
Det vill säga en av fyra dioder lyser. Som jag förstått det betyder detta att datorn matas med ström, eller? Betyder det något mer? Att vrida på tändningen ett steg gör ingen visuell skillnad.

Läste om en indentisk maskin här på forumet som hade en lös kontakt ovanför startmotorn. På vår maskin såg denna kontakt minst sagt skum ut. Många varv gammal isoleringstejp. Dessutom en massa virad ståltråd. Så här såg den ut bakom isoleringstejpen, med ståltråden kvar:
Bild
Ståltråden togs bort, kontakten har tagits isär och rengjorts med elektronikspray innan återmontering. Inget resultat.

Slutligen har displayen tagits bort och kontakterna rengjorts och återmonterats, även detta utan resultat. Så här såg det ut.
Bild

Än så länge har vi inte mätt var strömmen går fram/inte går fram. Tips på var vi börjar?

En nybörjarmisstanke är glapp/fukt någonstans. Något tips på var vi kan leta?

//Magnus
vingstorp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:20:08, 04-06-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10BHD

Anton

#14 » 17:31:22, 17-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild 3. Kolla kontakten som sitter bak på dadaburken, mot värmeelementet.
Jag tycker kontakten på sista bilden ser lite risig ut??
Bild 3. Det ska var ett kretskort (klockunit?) med en EEprom på det stora kretskortet. Där finns en rad kontakter.
/Anton!!
Ursäkta: Bild3. Kortet sitter där ju.
Senast redigerad av Anton 17:33:11, 17-11-2011, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Nordling Roger

#15 » 22:17:18, 17-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok såg att du monterat speedi sleve, På larvmotorn lär det fungera flera år då dem går så pass långsamt.

Där jag är reparatör så har vi bla använt oss av dem på stora växellådor som väger 4 ton :grin: . Med 100 mm axel. Dem håller bara i ca 6 månader sen går det hål på speedi sleven. Vi monterar dem då 300 mm in på en axel, och det är bökigt som tusan då det inte följer med en riktigt monterings verktyg för långa axlar.

Lycka till roligt med bilder :thumme:
Volvo 646 Volvo 350 boxer Volvo valp 3314 Aktiv Snowtrac Scania 55
Användarvisningsbild
Nordling Roger
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:49:57, 25-07-2005
Ort: Timrå/västernorrland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo Bm 646 1984
Volvo Bm 350 Boxer 1962
Volvo Valp 3314 1965
Aktiv snowtrac 1959
Flera Ockelbo från 1974-1989


Återgå till [Åkerman] Service

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se