Uppdatering.
Det är möjligt att detta kvalificerar in under området "dumsnålt" men vi har gjort följande. Ersatt det spruckna "locket" med ett begagnat utan sprickor från älmeboda till en kostnad av 1000 kr (passade även på att ta hem lite (10 st) nya hydraulfilter). Locket var i någorlunda skick. Därutöver bestämde vi oss för att testa en speedi
sleeve från SKF. Kostade cirkus 430 kronor vilket får ställas i relation till en ny
axel för 7000. Köpte även lite "metall" spackel som vi fyllde ut reporna i radialtätningsbanan.
Med facit på hand skulle vi nog valt en annan "metall"-filler då denna var hyfsad svår att arbeta in i reporna. Men, men med lite slipande såg axeln ut såhär:
Som någon här ovan påpekade var det verktyg som följde med speedi sleeven inte gjort för att användas annat än i änden av axeln. Därför klipptes ett hål ut i "verktyget" med en vanlig plåtsax.
Med det modifierade verktyget var det inga problem att knacka speedi sleeven till sitt rätta läge.
Med en liten metallfil slipades falsen bort och den delen av axeln som tätar mot larvbromsens radialtätning ser helt okay ut igen. Återstår att se hur länge detta håller. Det bör påpekas att den gamla radialtätningen var sliten och med största säkerhet orsakade problemet. Givetvis i kombination med den sårade axeln.
Fjäderbrickorna var utan sprickor.
Därefter monterades larvbromsen ihop med hjälp av sprängskisserna i vår nya verkstadshandbok (tack Anton).
Tyvärr togs det inte fler bilder därefter men det första problemet uppenbarade sig när vi skulle återmontera larvbromsen i grävmaskinen. Det visade sig att Älmeboda hade skickat fel o-ringar. Både o-ringen som sitter mellan larvbromsen och "växelhuset" samt o-ringen mellan larvbromsen och larvmotorn saknades. Pratade med Älmeboda och fick dimensionerna på de saknande o-ringarna. Efter en snabb
sväng till lantmännen maskin fick vi tag i o-ringar som matchade älmebodas specifikationer. Framför allt o-ringen mellan
broms och motor var uppenbart annorlunda mot den som satt där tidigare. Både
diameter och tjocklek skiljde sig åt. Ringde tillbaks till älmeboda och dubbelkollade att specifikationener verkligen var rätt. De menar att det inte finns andra alternativ. Den 3 mm tjocka o-ringen med diametern 145.5 mm fick "krängas" på, sedan monterade motor och hydraulslangar/rör tillbaks.
Här hade vi hoppats på att allt var frid och fröjd. MEN. Tyvärr läcker det sakta men säkert
hydraulolja mellan motor och broms. Har dragit de fyra bultarna till larvmotorn växelvis och hårt. Hittar däremot inga moment i verkstadshandboken (kan ha missat dem). Misstänker två potentiella orsaker:
1. O-ringen är fel.
2. Larvmotorn är felaktigt åtdragen.
Min fråga är: Vet någon med vilka moment bultarna till larvmotorn skall dras? Kan någon bekräfta att o-ringen skall ha måtten 145,5 x 3 mm?
Tacksam för alla tänkbara synpunkter.
Skall se om jag kan knäppa någon bild imorgon. Kastar även in en brasklapp gällande måtten på o-ringen, är 99 %-ig men skall dubbelkolla detta imorgon.