Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Service

Läckande bomcylinder H9

7 inlägg • Sida 1 av 1
Frågor? Problem? Snacka om Åkermans teknik här ...

Sne4 (trådstartaren)

#1 » 16:26:29, 26-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var en gammal H9 inköpt, det finns ju en del saker att titta på, men en av de sakerna som jag måste ta beslut om först är bomcylindern.
Enligt förra ägaren så läcker den drygt en halvliter i timmen när man kör, så ser man till det så är det väl inte så farligt, om man inte kör den så många timmar. Den rinner ju dock en liten rännil när man kör kolven som ser bra tråkigt ut. Är det inte för många tusen så hade det varit skönt att fixa till det.
Kolven ser i mitt lekmannaöga riktigt ful ut, en del längsgående breda repor ej igenom kromet och diverse gropar längs hela slaglängden.
Jag ska ringa till Älmeboda och lyssna lite vad en beg cylinder kostar, dock så har jag lite fler frågor här:

1. Vad kan en renovering tänkas kosta av en cylinder, vet någon en bra o billig firma i södermanland?
2. Kolven på stickan har ett par gropar. Någon sa att man kunde lägga i kemisk metall och polera. Har någon något tips här?
(den cylinder läcker inte nämnvärt)
3. Kan det vara värt att bara byta packning (och bussning?) på kolven och om man enligt 3 kan lägga igen det värsta? och sedan tuta på ett par år till?
Sne4
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:44, 27-10-2015
Ort: Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H9
Volvo BM G612
Ford 5000
Fordson Super Major



mimeck

#2 » 17:04:19, 26-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad händer om den kemiska metallen lossnar inne i tuben?

Be nånn firma att tillverka en ny kolvstång om du vill vara säker. Borde inte kosta så många tusenlappar.
Eller slipa till ev. ojämnheter och chansa med nya tätningar. Kolvstänger kan ibland vara ordentligt fula och ändå hålla tätt.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Martin.Eriksson

#3 » 17:05:25, 26-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till köpet!
Först o främst, bilder! mycket lättare o säga nått när man vet hur de ser ut..
skador brukar gå svetsa, med rostfria pinnar har ja för mig..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Sne4 (trådstartaren)

#4 » 22:35:29, 26-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar.
Jag hade mobilkameran uppe och försökte ta ett par bilder, men det gick knappt att se något på bilderna, det får tyvärr vänta tills jag fått hem maskinen.

Den där kemiska metallen tyckte jag spontant lät lite halviffy, utan att veta exakt hur processen ser ut. Jag får ta och ringa runt lite när jag väl fått hem den. Jag vill ju helst inte ställa maskinen så länge nu under semestern, men efter den så gör det inget om en cylinder är iväg på renovering.
Sne4
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:44, 27-10-2015
Ort: Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H9
Volvo BM G612
Ford 5000
Fordson Super Major

mimeck

#5 » 18:11:53, 27-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kemisk metall är ju princip som plastic padding fast lite tuffare.
Skulle inte vilja ha det inuti ett hydraulsystem.

Hör med Älmeboda om dom kan hjälpa dej. Tror att det går att lösa billigare om du ber nånn lokal verkstad att tillverka en kolv men ring runt och kolla lite. Du kan säkert få nått tipps om vilka som gör sånt till vettiga priser.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Sne4 (trådstartaren)

#6 » 09:37:32, 30-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var en packningssats beställd. Jag provar med den lösningen först. Nu blir det en del pyssel med att se över den.
Sne4
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:44, 27-10-2015
Ort: Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H9
Volvo BM G612
Ford 5000
Fordson Super Major

Sne4 (trådstartaren)

#7 » 10:40:00, 02-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slarvat lite med återkoppling här. Efter att ha kollat på maskinen och suttit i telefon med Älmeboda så visade det sig givetvis att bomcylindern var bytt till en ännu äldre cylinder. Joho - den modellen finns ingen tredelad packningssats till var beskedet som både Älmeboda och Hammars gav.
Nåja, efter att ha massakrerat tätningsringen i den tredelade packningssatsen till den nyare typen av cylinder till under halav ursprungliga höjden så fungerade den packningen också, och tätt blev det. Jag var nog lite nojig gällande hur stången såg ut.

Lite osäker om jag fick exakt rätt tryck och anliggningen blev rätt, det märker jag väl om några år, men nu vet jag hur jag ska kapa till nästa packning och finjustera då i såfall :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Sne4
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:44, 27-10-2015
Ort: Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H9
Volvo BM G612
Ford 5000
Fordson Super Major


Återgå till [Åkerman] Service

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se