Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Service

Demontering drivaaxlar H9Mb och byte av differential

10 inlägg • Sida 1 av 1
Frågor? Problem? Snacka om Åkermans teknik här ...

trulle jonny (trådstartaren)

#1 » 23:06:29, 07-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har någon demonterat bakre drivaxlarna på en H9MB och bytt diffen? Min har rasat och maskin står still då det tar stopp efter ett halvt varv. Hjälpte ej att demontera kardanaxeln så det är nått som har pajat i bakre axeln. Har nu lånat en hjulmuttermaskin så jag får bort hjulen men hur gör man sedan? Har en H7MB servicebok men vet inte om drivaxlarna är likadana....antar man bara släpper på bultarna i navreduceringen i bak och drar ur hela trumman?
Tyvärr har understa bultarna på axeln glidit mot stenar så de måste skäras av och nya pinnbultar monteras likaså måste jag tappa ur oljan så ett lockande alternativ är att bara demontera drivaxlarna för då går det att köra med främre axeln i alla fall.
Pris för diffen är inte ett problem men just jobbet för det kanske måste justeras spel mellan kronhjul och pinjongen antar jag eller så får man hela innehållet från älmeboda.
Nån som gjort detta kanske har några råd eller tipps innan man börjar?
trulle jonny
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:17:25, 23-06-2014
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9MB



trulle jonny (trådstartaren)

#2 » 10:30:04, 10-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några bilder på arbetsobjektet. Någon som vet varför de ser olika ut på respektive sida?

Bild
trulle jonny
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:17:25, 23-06-2014
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9MB

Anton

#3 » 11:08:15, 10-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plåten där är hållare till reflex. Efter du har tagit bort julen kan du dra av hela "hatten" och sen dra ut drivaxlarna.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

trulle jonny (trådstartaren)

#4 » 21:25:48, 17-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har man fått av hjulen och trumman. Antar att yttre växelkurs demonteras genom att lossa muttrar på baksidan av hjulbultarna. Ligger uppenbarligen blå silikon mellan detta som har pyst ut imellan.
Skall ta lite bilder så det blir dokumenterat senare men Hjulmutter var 32 mm och satt som fanken. Köpte 1" krafthylsa på swedol och hade en lastbilsmaskin till hands som kunde slå lös dem. Muttrar för delningen var 30mm och satt inte så hårt och tas för hand med lång skaft och hylsa. Problemet är att dränerpluggen på bakaxeln är fastnött då man har grenslat stenar så oljan får komma ur när man delar på yttre växeln antar jag. Den var 17mm inser men jag vågade inte dra då det kändes som materialet skulle ge sig. Påfyllning går väll att få lös hoppa jag. Då man nu skall dra ut hela växelhuset hoppas jag att drivaxlel följer med ut.
trulle jonny
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:17:25, 23-06-2014
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9MB

Anton

#5 » 09:08:06, 18-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Navet hålls väl bara med2 insex på plats? Sen kan du dra av huset. Efter det kan man dra ut drivaxlarna.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

trulle jonny (trådstartaren)

#6 » 21:28:23, 18-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trodde så jag oxå men dessa saknades och det kommer blått silikon ur ena hålet. Den andra är avdragen. Satte en hugmejsel emellan nav och huset och knackade på men det släppte inte och såg då att på varje hjulbult satt det en grov mutter på baksidan. När jag tog lös dessa började navet lossna från själva huset men då det nu vräker ned regn och jag inte har kunnat dränera oljan så avvaktar jag bättre väder. Tror att oljan börjar rinna ur om jag delar den mera än någon mm som det nu är gjort. Tror du axeln kommer med själva navet eller sitter den kvar i kardan? Är lite orolig för böjningar och säkert väger huset en hel del. Har tagit fram lyft block och lyftbom till hjullastare min om det behövs då man står lite trångt till och kommer ingen stans förens ena axeln är demonterad.
trulle jonny
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:17:25, 23-06-2014
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9MB

trulle jonny (trådstartaren)

#7 » 22:59:06, 22-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite bilder från ett regnigt projekt. Nu rullar den i alla fall så man kan få hem den men framaxeln knäpper betänkligt i drivknutarna så.......måtte det hålla hem. Det var inte speciellt mycket olja som kom ur huset så jag har nog mig själv att skylla men påfyllning är ett måste innan avfärd hemmåt.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
trulle jonny
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:17:25, 23-06-2014
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9MB

Anton

#8 » 09:47:10, 23-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla om dom 3 kugghjulen i navet har märkning. I såfall ska dom visa mot centrum vid ihpmontering.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

trulle jonny (trådstartaren)

#9 » 21:50:23, 23-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det har varit haveri tidigare och de har bytt hjul och kanske axel för det är grova märken precis som att nått kugghjul har havererat. Tack för tippset.
trulle jonny
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:17:25, 23-06-2014
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9MB

Anton

#10 » 22:15:26, 23-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker att hjulbultarna är inte original heller. Original är refflade bultar med smal skalle.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige


Återgå till [Åkerman] Service

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se