Sida 2 av 2

Re: Problem att fetta

InläggPostat: 22:22:18, 22-11-2016
av optodsl
Tack, har hittat några ställen



/Magnus

Re: Problem att fetta

InläggPostat: 23:34:51, 22-11-2016
av CountyBruff
Har nämnt det i en annan tråd:
När du smörjer ska du ha en negativ belastning på aggregat / fordon,
då kommer fettet i "glappet" , där det gör bäst nytta.

Re: Problem att fetta

InläggPostat: 00:04:22, 23-11-2016
av Loke
optodsl skrev:Var hittade du den i Sverige?
/Magnus

https://www.google.se/search?client=ope ... taliserare


Loke

Re: Problem att fetta

InläggPostat: 18:39:19, 21-02-2017
av optodsl
CountyBruff skrev:Har nämnt det i en annan tråd:
När du smörjer ska du ha en negativ belastning på aggregat / fordon,
då kommer fettet i "glappet" , där det gör bäst nytta.


menar du att man lyfter maskin med aggregatet?

Re: Problem att fetta

InläggPostat: 18:44:55, 21-02-2017
av optodsl
Har nu provat med en sån där vitaliserare, hände inte ett skit.
Ska väl prova några gånger till och se om det händer nåt.

Annars får man väl ta och plocka isär lederna men det verkar rätt vanskligt att ge sig på själv.
Känns som att man skulle behöva en travers och lite erfarenhet, man vill ju inte gärna att det ska skita sig så att man kröker nåt eller så
Man får väl passa på att byta länklager också.
Hur vanligt är det att tapparna blir dålig på den positionen?
Ska man skaffa nya eller ska man satsa på expanderbult i så fall?

Några tips eller synpunkter?

Re: Problem att fetta

InläggPostat: 18:53:26, 21-02-2017
av CountyBruff
Kanske lite överdrivet att lyfta, men i princip ja.
En led har sin största belastning i en begränsad vinkel, det gäller att få fettet dit,
alltså får du försöka hitta "tvärtom" belastningen.
Klassiska leder är centrumleden i en traktorframaxel, boggieleder på kärror, styrspindlar m.fl.

Re: Problem att fetta

InläggPostat: 20:02:39, 21-02-2017
av Loke
optodsl skrev:Har nu provat med en sån där vitaliserare, hände inte ett skit.
Ska väl prova några gånger till och se om det händer nåt.

Har du tryckt in bromsrengöring, och använder du "riktig" rostlösning? Som jag nämt tidigare i tråden så brukar man få "preparera" lite innan det börjar släppa, har hänt att man fått värmt innan vitaliseraren har orkat trycka ut dyngan.


Loke

Re: Problem att fetta

InläggPostat: 20:24:48, 21-02-2017
av Anton
Det finns inga undermedel. Ut med axeln och ditt med borrmaskinen om det behövs.

Re: Problem att fetta

InläggPostat: 10:42:56, 22-02-2017
av vazman 67
hej

Har själv bråkat med vitaliserare,värme och div jox på 2 ställen i min 70,..men var ändå i färd med att handla en ny fettspruta och slog till på den här,800 bar enl uppgift,bara turbomärket som saknades :smile: . Fördelen är att den tar alla patroner,4-500 gr vanliga och med skruvkork

Första bråkiga nippeln släppte direkt,den andra gick jag bet på,handtaget knölades ihop när jag hängde på den..gjort nytt handtag och nya försök kommer
Bild

Re: Problem att fetta

InläggPostat: 15:56:05, 22-02-2017
av stefansmark
Jag har också bänglat något fruktansvärt med alla mina osmorda maskiner, det enda jag lärt mig är att det många gånger går fortare att ta ut tappen och rengöra...

Re: Problem att fetta

InläggPostat: 16:05:48, 22-02-2017
av Björn.O
Skruva ur nippeln och kör med hetvattentvätt in i hålet, vattenstrålen är förjäkligt bra på att gräva ur gammal skit från smörjhål !

Re: Problem att fetta

InläggPostat: 19:00:49, 23-02-2017
av stefansmark
Det har jag aldrig provat, ibland har jag lossat nippeln och borrat ur gammalt skit ur hålet men ofta sitter det en jäkla massa skit i själva utgångshålet runtom i smörjspåret.

Re: Problem att fetta

InläggPostat: 09:04:58, 24-02-2017
av BM 4 ever
Gassvetsen får den mest härdade geggan att bli flytande :razz: