Som sagt så ryker den en del, framförallt under belastning. Har bytt luftfilter, bränslefilter, oljefilter och motorolja.
Det luktar en del så tänker att det är oförbränd diesel, finns också lite blåröd när den är kall. Min tanke är att turbon är sliten och läcker ut lite olja som ger blåröken. Finns en del radialglapp om man känner på axeln. Har konstaterat att den i alla fall snurrar när motorn går. Har inte kollat laddtrycket.
Har också haft isär insugsröret och elementet och rengjort. Det fanns en del oljefilm inuti.
Kan det vara så att turbon är i dåligt skick och motorn går med luftunderskott och det är därför den ryker?
Kan den vara påställd och det är därför den får för mycket soppa? Hur kontrollerar jag det i så fall?
Kan det vara spridarspretsarna som är kassa och läcker eller ger en stråle istället för dimma och det är därför den ryker?
Eller är jag inne på fel spår, kan det vara nåt helt annat problem.
/Magnus