Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Service

Diverse nybörjarfrågor

16 inlägg • Sida 1 av 2
Frågor? Problem? Snacka om Åkermans teknik här ...

tuvbyggaren (trådstartaren)

#1 » 00:41:17, 13-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!
I tisdags anlände vår bandgrävare H10! Känns mkt spännande. :driver: Han kom hit till vår markbit där vi tänkt göra väg, markbereda byggnader, gräva jordkällare, dränera lite, gräva för kabel o vattenledning etc.
Larvningen med alla fem skopor och rototilt från landsvägen in på tomten var nervös men gick utan bekymmer.
Dock är maskinen från 1986 och både fågelbo, snäcka, mossa och getingbo har jag hittat i innandömet och runt om.
Här kommer diverse bilder och några frågor kring hur pass akuta olika åtgärdsbehov är, samt lite om underhåll.

Bild

1) Dropp från stickan. Jag upptäckte i dag, trots att vi inte kört med maskinen på ett par dagar, att det droppar från en krans på stickan. Cirka en droppe var tionde sekund, så rätt ofta. Antar att det är hydraulolja. Behöver det åtgärdas och isf hur snart?

Bild

Bild

2) Jag fick förutom grävskopa med en planerskopa, en kabelskopa, en tjälkrok samt en släntskopa och en rototilt. De senare två har renoverings-/fixningsbehov - en spricka i rototilten som de försökt svetsa tidigare men som spruckit upp igen, samt sunkiga hydraulslangar. (Undrar hur svårt det är att fixa rototilten?) Min fråga gäller dock primärt grävskopan, där bultar pajat på shimsen. Hur viktigt är det att fixa det innan jag använder den?

Bild

3) Slutligen för denna post undrar jag om smörjningen. Jag försökte i dag smörja alla nipplar på grävaggregatet i enlighet med instruktionsboken, men klarade bara 11 av 14 (tror jag det var totalt). Här har jag två frågor. Dels 1) har någon installerat automatsmörjning, men sedan har den kopplats bort från alla ställen utom två. Funkar de då automatiskt parallellt med att resten är manuella undrar jag? Och dels 2) hittar jag ingen nippel alls för en punkt, vare sig automatisk eller manuell, bara ett hål in på den plats där skopan möter stickan. Se bild nedan, det är det högra av de tre ställena, snett ned till vänster om texten ABL. Inne i hålet ser jag en hel del fett, så någon har smörjt på något vis men det finns ingen nippel.

Bild

Sen är elektroniken ett enda virrvarr och de två lådorna inne under bakom maskinen, där drivhjulen drivs ifrån tror jag, saknar diverse bultar och en av dem verkar bara sitta fast med en skruvmejsel...

Utöver dessa mina funderingar är i högsta grad kloka tankar om saker jag INTE tänkt på välkomna. Alltså saker jag bör tänka på, genomgångar etc. Maskinen har bara haft professionella användare innan mig o har besiktigats varje år. Vet dock ej när olika saker senast byttes. Fick med en hel del filter av olika storlekar. Jag hoppas förstås få någon Åkermankunnig bekant att komma förbi o kasta ett öga på den, och eventuellt förmodligen även lägga en slant på att bjuda in en tekniker för en generell översyn. Men då är det ju bra att kunna så mkt som möjligt innan -- via Maskinisten.net tänker jag!

Förutom det är jag tacksam för tips om bra filmer, böcker etc om HUR man gräver, t ex för att göra en enkel väg, osv... :skriva2:

Ser fram emot att fixa och dona, hoppas vi ska bli goda vänner Åkermannen och jag!

Tusen tack på förhand om någon vill tänka till!

5 personer gillar det här inlägget.
tuvbyggaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:41, 14-07-2016
Ort: Stjärnhov/Sundbyberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B (1986). MF35 3-cyl (1961).



tuvbyggaren (trådstartaren)

#2 » 23:38:41, 13-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer en fortsättning. Ytterligare några saker som jag undrar hur snabbt de behöver åtgärdas, tacksam för svar!

Den här mätaren, som anger hydrauloljenivån tror jag (eller är det bränslet? ehh..), är brusten.

Bild

Det saknas minst två bultar i vänster larv (i samma plåt) o minst en i höger.

Bild

Bild

Det är hål i luftintaget.

Bild
tuvbyggaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:41, 14-07-2016
Ort: Stjärnhov/Sundbyberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B (1986). MF35 3-cyl (1961).

Janson1

#3 » 07:30:54, 14-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nya bultar är lätt att sätta dit innan körning på riktigt. Nivåslangen, byt eller trä en större över båda som nödlösning. Kan väl var bra att sätta fast chimsplåtarna på skoptaket annars lär dom väl försvinna. (Jag tror du kan svetsa dit dom då dom förmodligen aldrig skall loss någonsin.)
Läckaget i stickcylinder bör nog åtgärdas då det läcker även när man inte kör, alt se till att den sidan av kolven är och förblir trycklös när maskinen parkeras.
Luftfilterslangen är väldigt lätt att byta.
Ang smörjningen: tvätta den ordentligt och undersök vad som fungerar och inte, byt dom dåliga fettnipplarna direkt.

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1

#4 » 07:34:57, 14-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang sprickan i rotortilten: Då den förmodligen är gjuten kan den vara svår att laga men det borde inte vara omöjligt. Börja med att plocka bort alla grejer i den så man får den spruckna delen för sig och sen förvärma/svetsa eller lämna in den till någon som verkligen ev kan lyckas.

edit: stavfel...
Senast redigerad av Janson1 19:58:25, 14-09-2016, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Martin.Eriksson

#5 » 13:18:01, 14-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öh har du inge olja i maskin? Nivån ska ligga mellan dom två röda markeringarna..

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Anton

#6 » 14:07:34, 14-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla direkt hydrauloljenivå. Det är farligt när pumparna går torr eller ta luft.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

tuvbyggaren (trådstartaren)

#7 » 21:56:30, 21-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Janson1 -- hur ställer jag aggregatet så att skopcylindern/kolven har så lite belastning som möjligt?

Efter några lugna dagar i går morse droppade det en gång var 40:de sekund men i går grävde jag för första gången (superspännande och gick hyfsat tyckte jag) och sen dess droppar det tätare igen. Tips från en mekaniker samt tidigare ägare var dock att använda aggregatet, de menade att maskinen just körts väldigt lite senaste åren och kör man så kan packningen svälla/mjukna (?) och täta bättre. Iaf ett tag...

Varmt tack för kommentarer.

Tfnsamtal med tidigare ägare har lugnat mig något. Han meddelade att hydrauloljevisaren helt enkelt stängts av (tydligen genom att dra ut bulten nedtill) för att det inte skulle läcka genom brottet. Jag ska såklart fixa en ny visare snarast så jag kan se hur mkt olja vi har.

Jag har skruvat loss en av de avstängda automatsmörjningsslangarna men kommer inte åt den andra. Ska se till att ta bort den och även skaffa en ny nippel till den plats där det saknas.

När jag försöker sätta på lamporna går strömmen. Att köra fläkten och torkarna och tuta går bra men alltså inte att försöka lysa. Jag behöver efter strömavbrott gå o dra och skaka om lite i ormboet som är elcentralen så fungerar det igen. Men enl tidigare ägare är elavbrott oacceptabelt eftersom då batterierna kan bli utan laddning. Får försöka gå igenom elsystemet snarast.

Vid grävning nu glappade det en del så jag behöver såklart också fixa chimsen.

Tjo!
tuvbyggaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:41, 14-07-2016
Ort: Stjärnhov/Sundbyberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B (1986). MF35 3-cyl (1961).

Janson1

#8 » 07:46:35, 22-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, det är skopcylindern som läcker, det räcker med att hela armen på backen med skopan i utfällt läge så det blir så lite tryck som möjligt på kolvsidan, det är inte mera.
Om det läcker för mycket så är det en rep/ompackning som gäller.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

tuvbyggaren (trådstartaren)

#9 » 00:54:08, 27-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! När jag ställer skopan så att den är så infälld som möjligt, alltså så att den pekar inåt nedåt, då är ju kolven helt ute o då är det väl minimalt tryck? Det droppar i alla fall mindre då, upplever jag. Problemet är ju då att det är tvärtemot rekommendationen såvitt jag förstår för hur aggregatet ska parkeras generellt: Med så indragna kolvar som möjligt för att freda dem undan väder? Jag har nu snickrat en improviserad ställning med presenning mot regn på skopkolven.

Jag har fixat en ny plastslang för att ersätta hydrauloljenivåmätaren, men vet inte hur jag ska ta loss den. Skruvade loss den övre muttern men slangen/röret satt jättehårt ändå. Är orolig att splittra det så att en liten bit blir kvar i hållaren. Hur tas detta bäst loss?

I dag testade jag att riva stubbe för första gången, trots att trädet varit litet och marken lite mjuk gick det inte att ta stubben rakt på. Var tvungen att först ta roten på vänstra sidan, sen högra, sen gick det ändå inte mitt på, fick larva fram o ta ny vinkel, vänstra sidan o SEN gick det att riva upp resten mitt i. Fascinerande hur stark naturen är!
tuvbyggaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:41, 14-07-2016
Ort: Stjärnhov/Sundbyberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B (1986). MF35 3-cyl (1961).

Janson1

#10 » 07:12:00, 27-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det inte att köra ut skopan 1 cm från max eller så, (kolven inne) och vila på tänderna, då blir det nästan undertryck på kolvsidan av cylindern. Detta bör ju ge minst dropp om det nu har nån betydelse. Det är inte värt att vålda för mycket på nivåsystemet i tanken om det finns risk för att det går sönder med en massa extrajobb, då är det nog bättre att nivåmäta med sticka lite oftare. Får man ett rejält läckage typ en slang då lär man märka detta ändå, annars skall man passa sig för att ha för lite olja om det drar luft så kan pumparna fara illa av det i värsta fall.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Michael Meier

#11 » 07:31:44, 27-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Överlag angående hydraulcylindrar.. mår du illa av läckage, packa om cylindern med alla tätningar.

Positionen är omöjlig att få trycklös, finns ingen anledning att försöka, motsatsen till trycklös är undertryck, då får man in luft istället som ska skummas igenom oljan på väg ut, skummande olja är värre än mineralolja på sticka, vilket kan åtgärdas med nya tärningar, lägg absorber eller oljesugduk på engångspresenning (som exempel) om läckaget är besvärande i väntan på tid och ork.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

tuvbyggaren (trådstartaren)

#12 » 21:10:22, 23-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Nu har det gått ett tag sen jag skrev om min bandgrävare sist. Vi bytte i somras packningarna till skopcylindern, de gamla var styva och smulades sönder. Samme mekaniker som hjälpte oss med det har även svetsat ihop rotortilten, jag har dock inte försökt montera den än.

Fråga: Vintertid, när maskinen stått länge, tycks batterierna ladda ur. Jag har två seriekopplade 60 Ah 12v. De visade 12,4 v för två veckor sen, därefter kom minusgraderna och en massa snö. När jag nu testade att starta för första gg sen oktober gick startmotorn knappt runt. Jag har plockat ur de båda batterierna och laddar.

Frågan: Bör jag köpa nya batterier (vet ej åldern på de nuvarande)? Bör jag ha 4 st batterier? Det rekommenderade en Åkerman-servicetekniker jag talade med för ett par år sen. Det står ytterligare två mkt gamla batterier i maskinen, så där finns ju plats för 4 st.

Såg att någon skrev här att två batterier funkar men inte medger så mycket startande vintertid, dvs ungefär vad jag upplever.
tuvbyggaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:41, 14-07-2016
Ort: Stjärnhov/Sundbyberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B (1986). MF35 3-cyl (1961).

Martin.Eriksson

#13 » 22:27:41, 23-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter ju 4 batterier original i dom men ja har haft problem mest hela tiden med att dom bara håller nått år och bara två i serie är för lite om man inte har stora batterier, jag tröttnade å mätte sen klämde ja i dom största som fick plats! då funkar de med 2 :mrgreen:
Spelar ingen roll när på året men snurrar de gör motorn :cool:

Bild
Bild
Bild
Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

tuvbyggaren (trådstartaren)

#14 » 18:00:06, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, 200 Ah! =) När installerade du dem? Intressant att höra hur länge de räcker. Jag tvångsladdade mina hela natten och i förmiddags startade H10:an snällt efter ca 45 sek glödning. Vet ej om den där andra kallstartsanordningen med att dra gasen fullt funkar och någon motorvärmare med gas använder jag tyvärr ej.
tuvbyggaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:41, 14-07-2016
Ort: Stjärnhov/Sundbyberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B (1986). MF35 3-cyl (1961).

Martin.Eriksson

#15 » 22:21:36, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

2014-11-05 satte ja i dom. funkar lika bra än :smile:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6


Återgå till [Åkerman] Service

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se