Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Service

Åkerman H11, ett herrans liv.

121 inlägg • Sida 4 av 9
Frågor? Problem? Snacka om Åkermans teknik här ...

Fnurga (trådstartaren)

#46 » 16:21:43, 20-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bränslefiltrena byttes idag, och nu verkar allt till synes vara i sin ordning.

Noterade dock en sak efter att ha tvättat av knappanelen i hytten. Men brytaren i högfartsläge går aggregatet långsamt och larvingen snabbt, och vise versa. Någon som kopplat om för att dom tyckte att det blev bättre så?

Glad i hågen gav jag mig på larvsträckaren också. Med min största polygrip roterade jag sträckaraxeln tills jag fick gängan för fettspruteadaptern åt rätt håll. Gängade i den och började pumpa. Till min besvikelse hände inget förutom att det kom ut fett vid det bakersta mellanlägget.
Gick in och läste manualen och konstaterade att max justerlängd är 110 mm. Min är justerad till ca 130mm på båda sidor, ochskulle behöva dras ut ett mellanlägg till.
Provade att bryta lite med kofot mellan framaxel och främre mellanlägg, och på så vis gick det att flytta fram framaxeln ytterligare. Det är rätt mycket justermån kvar innan den ramlar av hållaren.
Är det en dålig ide att dra framvagnen med något annat (typ ett spännband mot en bil)och lägga i ett mellanlägg till?
Fnurga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:11:43, 07-09-2016
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H11 1969



Anton

#47 » 16:34:38, 20-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska var så högfart grävning mågfart larv och tvärt. I detta läge kan man hjälpa till med aggregatet vid fastkörning.

Spänn inte för hård
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Fnurga (trådstartaren)

#48 » 17:09:15, 20-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah, jag förstår!

Vad är för hårt?
Jag har 95mm kvar på spåret som framaxeln ligger i. tror du att det är ok att lägga i ett mellanlägg till om jag drar fram axeln med extern hjälp?
Fnurga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:11:43, 07-09-2016
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H11 1969

Fnurga (trådstartaren)

#49 » 23:43:19, 21-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag konstaterat att de angivna 110mm i justermån för larverna är definitivt. Min plan att dra ut den med extern hjälp gick om intet. Den fettdrivna kolven som ska pressa fram sträckmekanismen verkar helt enkelt inte vara längre än 110mm, och sen är det stopp. Någon som har nån annan erfarenhet av detta?

Vad blir nästa steg för att få en dräglig larvsträckning, utan att fasa för krängning vid minsta sidolutning?
Tror inte det är nog slappt för att ta bort alla distanser på sträckaren och korta av med en larvplatta heller.


Larverna hänger ner lite väl mycket, särskilt den vänstra
Bild

Fem distanser är monterade
Bild

Ett tafatt försök att flytta fram framvagnen lite. Vid gårdagens försök, när jag lyckades sträcka med hjälp av kofot måste den varit i något infjädrat läge?
Bild


Nya bränslefilter på plats. Volvo orginal artikelnummer är 6211585-2, ifall det är av intresse för någon :)
Bild

Efter jag fått ordning på bandsträckningen blir det ompackning av bomcylinder och skopcylinder. Eventuellt även skaftcylinder.

Här är det en del söl under körning.
Bild

Skopcylindern rinner det ur i nästan alla lägen. Skaftcylindern verkar ha dagsform på läckaget.
Fnurga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:11:43, 07-09-2016
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H11 1969

Gjutarolle

#50 » 05:45:23, 22-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tips e att lyfta upp larven i luften som du ska sträcka så slipper du trilskas med att maskinens vikt ligger pch bråkar på larverna
/OLLE
Användarvisningsbild
Gjutarolle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:40, 23-07-2016
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H21 -71
Åkerman H12 -75
Åkerman H16D -90
Volvo Bm LM840-78
Volvo Bm 846
Fiat 980Dt Turbo -80

Fnurga (trådstartaren)

#51 » 07:42:02, 22-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försökte göra det det, men när jag sträckt ut skaftcylindern helt blev det för låg nivå i tanken igen, så jag tappade servotrycket...
Var rktigt på gränsen förut tydligen :)
Tack för tipset!
Fnurga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:11:43, 07-09-2016
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H11 1969

Stridis2

#52 » 07:50:31, 22-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har läst om att vissa har svetsat på en förlängning på kolven som sträcker larven. Eftersom ingen annan av alla Åkermanproffs som finns här har sagt detta så fungerar det kanske inte på din modell, men kan vara värt att kolla upp i alla fall.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Anton

#53 » 11:12:27, 22-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förlängningshylsa fungerar bara på Modeller med traktorlarv.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Fnurga (trådstartaren)

#54 » 12:31:59, 22-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför funkar inte en förlängningshylsa på den här konstruktionen? Det ser ju ut som att rörelsereserven finns framåt i alla fall, men jag kanske inte riktigt förstår kontruktionen?
Något annat tips på en smidig lösning?
Fnurga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:11:43, 07-09-2016
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H11 1969

Anton

#55 » 12:38:10, 22-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägg en järnbit mellan spännaren och axeln. Ta bort en larvlänk tex.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Fnurga (trådstartaren)

#56 » 12:41:14, 22-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var något åt det hållet jag var inne på också. Misstänker att det blir för kort om jag tar bort en länk. Men ett mellanlägg mellan sträckare och axel är nog en vettig idé!
Fnurga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:11:43, 07-09-2016
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H11 1969

Bygert

#57 » 13:50:52, 22-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om vi ska vara lite tråkiga och också ställa frågan varför det inte längre går att sträcka larven? Det beror ju på att det är slitet och det som det hänger mest på är då leden mellan larvplattorna. Där ser det ut så att det går en järnstång igenom och den ska då leda i bussningar i ena plattan. De där bussningarna är slitdelar och ska rätteligen bytas när de är slitna och det är de när man inte kan sträcka larven längre. Bidragande till problemet kan också slitage på sträck- och drivhjul vara. Plattorna kan också slitas och löphjulen också men det har inte så mycket med sträckning att göra. Däremot kan slitage på kuggen på plattan och på alla hjulen ha en hel del med bandkrängning att göra, är det för slitet så är det lättare hänt att det kalvar av. Det kan behöva svetsas på lite var stans. Har det gått långt utan att byta bussningar så sliter det på pinnarna också och hålen i plattorna kan också ta slut.

Rätt sak att göra är alltså att plocka larven i atomer och fixa till allt som är slitet. Vilket är ett jäkla jobb + att jag har en misstanke om att Swecon inte lagerhåller bussningarna längre. Har man inte tänkt sig att köra hårt med maskinen så kanske den varianten som alltså är rätt egentligen inte känns aktuell. Nödlösning då kan vara att palla emellan med något. Fast då ska man tänka på två saker. Dels så vill jag minnas att änden på kolven har nån slags dubb som går in i ett hål i framaxeln och ska hålla den på plats. Inte bara att dutta dit ett plattjärn emellan alltså, man får ta sig en titt och se till så det fungerar som förut. Dels ska man komma ihåg att när det börjar bli slitet så får larvkedjan fel delning och det kan börja bråka med larvkuggarna och slitaget accelererar och det blir attan så mycket värre att göra en riktig reparation om man nån gång bestämmer sig för det. Nödlösningen talar alltså för försiktig körning.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Fnurga (trådstartaren)

#58 » 14:58:10, 22-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror i ärlighetens namn inte att det finns några bussningar kvar alls i bandplattorna idag....
Man får kanske göra det lite eftersom. Jag har tyvärr lite begränsat med tid just nu, så det får nog bli ett långtidsprojekt att tighta till larverna.

Det finns kanske dokumenterat i manualen vad det är för toleranser på drivhjulen? I så fall får jag mäta och lägga på lite material där det tycks behövas!

Bra input med sträckarkolven, tack!

Med det sagt så lutar det åt en nödlösning nu (som riskerar att bli permanent......)

1 person gillar det här inlägget.
Fnurga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:11:43, 07-09-2016
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H11 1969

Fnurga (trådstartaren)

#59 » 08:21:07, 23-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spillde i 20 liter hydraulolja till igår. Inget servotryck. Släppte på tryckslangen ut från servopumpen, vid T-korset som går till överströmmaren. Då bubblade det till lite och så fick jag tillbaks servotrycket. Bra tips tidigare med andra ord!

Tog bort lite distanser till sträckaren och pressade ihop kolven. Mycket riktigt sitter det en styrtapp längst ut på kolvstången. Insåg att jag behövde skaffa en svarv.....
Pratade med en polare som jobbar på mekanisk verkstad och skickade en ritning som panikritades på första bästa motorhuv (Nej, inte åkerman, en cheva astro).
Han ska svarva en förlängning till toppen, som förhoppnings löser lite problem, tillfälligt. Bilder kommer sen.

5 personer gillar det här inlägget.
Fnurga
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:11:43, 07-09-2016
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H11 1969

Gjutarolle

#60 » 12:55:55, 23-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fnurga skrev:Spillde i 20 liter hydraulolja till igår. Inget servotryck. Släppte på tryckslangen ut från servopumpen, vid T-korset som går till överströmmaren. Då bubblade det till lite och så fick jag tillbaks servotrycket. Bra tips tidigare med andra ord!

Tog bort lite distanser till sträckaren och pressade ihop kolven. Mycket riktigt sitter det en styrtapp längst ut på kolvstången. Insåg att jag behövde skaffa en svarv.....
Pratade med en polare som jobbar på mekanisk verkstad och skickade en ritning som panikritades på första bästa motorhuv (Nej, inte åkerman, en cheva astro).
Han ska svarva en förlängning till toppen, som förhoppnings löser lite problem, tillfälligt. Bilder kommer sen.

Om du tappar servo trycket så lätt så räcker de nog inte med 20liter, vet inte va en h11 rymmer i mängd, men skulle ju tippa på de behövs 60-100liter för att få rätt nivå, är mätglaset helt?
/OLLE
Användarvisningsbild
Gjutarolle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:40, 23-07-2016
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H21 -71
Åkerman H12 -75
Åkerman H16D -90
Volvo Bm LM840-78
Volvo Bm 846
Fiat 980Dt Turbo -80


Återgå till [Åkerman] Service

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se