Hej!
Höll på och grävde åt en kompis igår kväll när helt plötsligt all arbetsbelysning (7 LED-armaturer framåt och 1 bakåt) tvärdog.
Jag har kollat:
- Säkringarna i huvudsäkringsskåpet (framför tanken), och de är alla hela. Provade även mäta att det faktiskt kom ström på alla plintar på högersidan, och det gjorde det.
- Säkringarna under stolen, och de är alla hela.
- Strömbrytaren, uppe vid varvräknaren. Till den kommer tre kablar, två bruna och en röd. Sen går även en röd kabel som byglar den andra röda med ytterligare en pinne på kontakten. Efter att ha mätt upp brytaren är min teori:
Ström kommer in på den röda som det står 142 på, och byglas över till en annan pinne. I första läget lyser ju framåtbelysningen, och då går ström ut på den bruna märkt 148. Vid det andra steget på brytaren sluter den den byglade röda med den bruna kabeln märkt 141. Alltså:
142: matning in
148: matning ut, belysning framåt
141: matning ut, belysning bakåt
Här kan jag konstatera att det inte kommer någon ström på 148, vilket jag ju tycker det borde göra. Har försökt hitta vart dessa kablar, 141-142-148, går inne i A2-centralen, men har inte lyckats. Är så himla svårt att se vad det står på kablarna när det är så trångt där inne.
När jag försöker fundera lite på hur det är kopplat med belysningen så tänker jag att det är så här:
- Ström från huvudsäkringen (fram på tanken) delas upp på de tre säkringarna för arbetsbelysning som är under stolen, vilket går till de tre reläna. Till strömbrytaren tycker jag det borde komma en styrström som, när man trycker på knappen, går ner till reläna som slår över och skickar vidare strömmen till lamporna. Har jag rätt i mina tankar?
Och nu när jag skriver detta så kom jag på att jag skulle kunna prova mäta om det kommer ström fram till reläna.
Det faktum att all belysning slocknade på en gång tycker jag tyder på att det inte är de tre säkringarna/reläna under stolen som bråkar, utan att det är antingen brytaren eller huvudmatningen.
Har försökt hitta något schema ur vilket man skulle kunna utläsa vad alla kontakter i A2-centralen går till, men inte lyckats.
Så, har någon goda råd eller erfarenhet av något liknande? Ska gräva vidare imorgon kväll, och då hade det varit grymt skönt att ha lite belysning!