Frugan var ute och bröt lite stubbar med H11B:n idag. Efter nån timmes körning började det lukta bränt och ryka från motorrummet.
Det mesta av röken kom från oljepåfyllningslocket men en del verkade komma via ventilkåpspackningarna.Eftersom ventilkåpspackningarna ändå är dåliga och läcker en del olja är det väl dags att lossa kåporna och passa på att titta på ventilspel mm. Gissar att jag borde göra ett komp-prov för att se så det inte är nåt större knas, men är det nån som har några andra rekommendationer eller tips på vad det kan vara?
Vad borde det vara för tryck ivid ett komp-prov på en TD70A (hittar ingen VHB)?
Den startar superlätt även om det är ett par minusgrader och låter jättefint i gången. Lite svårt på en grävare att känna om man har alla hästarna hemma, men har inte upplevt att den har blivit sämre på senare tid. Å andra sidan var det ju någon månad sen den kördes senast...
Var köper man lämpligast packningar? Kanske lika bra köpa hela sotningssettet och byta ventiltätningarna om dem är dåliga. Men vad mer kan det vara?
/Andreas