Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Service

Hur lufta H10B?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Frågor? Problem? Snacka om Åkermans teknik här ...

tuvbyggaren (trådstartaren)

#1 » 15:54:20, 15-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Tuvbyggaren här igen, redo att förnöja, förbrylla och förarga er med mina tokroliga och tragiska misstag med maskiner som förtjänar bättre.

Vid grävning av dränering fick jag soppatorsk i eftermiddags :aaargh: möjligen förvärrad/orsakad av kraftig lutning på maskinen. Heldumt förstås att inte kolla bränslenivån igen efter mkt körning i går. Jag tankade i 25 l och motorn startade och gick en 5 sek men ströps sen igen.

Nödvändigt att LUFTA bränslesystemet på något vis antar jag, men hur? Hittar inget om detta i min gula pärm med instruktioner. När det gällde MF35:an fanns ju utförliga teckningar osv (o då tog det mig ändå ett par veckor att begripa allt o få igång den), men här hittar jag nada.

:help: Jag är på ofattbar nybörjarnivå, så alla instruktioner och råd är välkomna, ju mer pedagogiska och bildmässiga desto större chans för mig. Finns länk/pdf på formella instruktioner, Åkerman själva måste väl ha tryckt upp några?

Mvh
Tuvb.


Gå till lösningen
tuvbyggaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:41, 14-07-2016
Ort: Stjärnhov/Sundbyberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B (1986). MF35 3-cyl (1961).



Martin.Eriksson

#2 » 16:42:58, 15-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På filterhuset finns de en liten skruv. 10mm tror ja. Öppna den å pumpa på handpumpen tills de kommer bara bränsle. Sen är de bara köra.. förhoppningsvis

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

tuvbyggaren (trådstartaren)

#3 » 12:42:41, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

tack för det. Jag vet inte riktigt var filterhuset är, har någon en bild för säkerhets skull? Och finns det inte en lång rad bultar, skruvar och annat att lossa på för att blöda ut luften?
Vet inte heller exakt var handpumpen är, vore tacksam för närmare tips.
Mvh A
tuvbyggaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:41, 14-07-2016
Ort: Stjärnhov/Sundbyberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B (1986). MF35 3-cyl (1961).

Martin.Eriksson

#4 » 14:44:31, 18-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svart pil är filterhuset, där filtren sitter. mitt på ska de sitta en vek skruv. 10mm
röd pil handpumpen

Bild


Detta inlägg har valts som lösning

Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

tuvbyggaren (trådstartaren)

#5 » 13:21:02, 26-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enormt tack Martin! Det här kan inte gå fel... Far ut på långfredagen, då ska jag skrida till verket.

1 person gillar det här inlägget.
tuvbyggaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:41, 14-07-2016
Ort: Stjärnhov/Sundbyberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B (1986). MF35 3-cyl (1961).

torerik.oistad

#6 » 02:56:48, 28-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Et lite tips til.. På min H10B måtte jeg i tillegg lufte ved å skru ut et par dyser litt mens motoren gikk for å få den til å gå helt rent igjen. Bare og løsne litt på et par dyser og skru til igjen når du hører motoren går helt rent.

1 person gillar det här inlägget.
torerik.oistad
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:56:53, 26-01-2014
Maskintyp: Traktor

tuvbyggaren (trådstartaren)

#7 » 11:44:04, 31-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu testar vi enl Martins tips! Men torerik, vad är en dyse? Bränsleinsprutare / fuel injector? Hur många finns det och var sitter de? =)
tuvbyggaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:41, 14-07-2016
Ort: Stjärnhov/Sundbyberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B (1986). MF35 3-cyl (1961).

Martin.Eriksson

#8 » 11:51:50, 31-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligen spridare. Man lossar på ett spridarrör men de brukar inte behövas i vanliga fall..

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

OLA56

#9 » 11:56:17, 31-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startar den inte efter att ha luftats enl. Martins tips (vilket den normalt gör), så får man gå vidare och lufta.
Brukar sitta någon luftskruv på insprutningspumpen, startar den inte då - så får man gå vidare och lufta.
Lossa spridarrören vid insprutarna (dyser? på norska). Det räcker med att lossa muttern ett halvt varv. Prova med två spridarrör och pumpa tills det kommer rent bränsle (utan luftbubblor)

OLA56
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

gaffa

#10 » 13:45:47, 31-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Möjligen är det inte lika på denna maskin men på H7C sitter en 19mm (nyckeldim) luftningsskruv mitt på insprutningspumpen på baksidan. Luftar man inte denna så får man aldrig igång den hur mycket man än försöker.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

tuvbyggaren (trådstartaren)

#11 » 00:06:15, 02-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu gick den igång! :hurra:

Jag luftade först ett par tre gånger via skruven på filterhuset utan framgång. Sen lossade jag först felaktigt en mutter vid nedre ändan av ett av de sex insprutningsrören. Sen lossade jag i tur o ordning två av muttrarna där spridarrören går in i motorblocket (antar jag). Fortfarande ingen start. Sen insåg jag att jag kanske inte luftat filterhuset tillräckligt och gjorde om det o fick ut mer luft. Sen körde jag motorn och den startade nästan. Då pumpade jag på med handpumpen med alla skruvar åtdragna. Och då kickade den (segt) igång. Hurra. När jag kollade nära såg jag sen att det läckte lite diesel ur en av de nedre delarna av insprutningsrören. Jag drog åt muttern, men det får jag fortsätta att kolla på onsdag när jag hoppas att jag fått tag på rätt skruvar o slipper slira runt med skiftnyckel. Stort tack alla :shake_hands: (inte minst vår H10B som tvingas stå ut med mig på ålderns höst).

:driver:

1 person gillar det här inlägget.
tuvbyggaren
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:41, 14-07-2016
Ort: Stjärnhov/Sundbyberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B (1986). MF35 3-cyl (1961).


Återgå till [Åkerman] Service

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se