Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Service

Laddningslampa

21 inlägg • Sida 1 av 2
Frågor? Problem? Snacka om Åkermans teknik här ...

lindbergslast (trådstartaren)

#1 » 22:06:58, 22-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan, har en åkerman h12b 79..............a som vi haft sedan 1981, nu har jag bytt samtliga elkablar i maskinen och passade då på att ändra om en fusklagning där man hade gjort centralvarningslampan till laddningslampa. sitter en Hyco generator på maskinen, har kollat D+ (110) både på generatorn och framme i hytten och den ger jord vid icke laddning och spänning vid laddning, men jag får icke laddningsdioden i kretskortet att lysa, detta medför ju att man måste trycka ned testknappen för att få startspärrreläet att dra. Men alla lysdioder på kretskortet funkar när man trycker ner testknappen... har någon något tips??
lindbergslast
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:03:44, 22-04-2007
Ort: Söderhamn
Maskin: Bm l30 ferguson 168 åkerman h12b lull 844b bröyt x2, bröyt x20, bm6300 bm 846



Anton

#2 » 22:46:13, 22-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan var fel på Larmenheten eller startspärreläet.

Jag bifogar ett schema till larmenheten.

/Anton!!

Länkar till downloads:
http://www.maskinisten.net/downloads.ph ... ail&id=225
/Holger
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Anton

#3 » 08:56:01, 23-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en PDF fil. Högerklicka och spara som.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

lindbergslast (trådstartaren)

#4 » 21:49:03, 24-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Anton, jag ska få låna ett kretskort som är felfritt och prova med, men om det är fel på mitt kretskort, finns det då någon märkning eller någon skiss över vilket stift som används till vad bak på larmenheten där snabbkontakten ska anslutas. Jag tänkte lämna in larmenheten till en elektronikreparatör och jag tänkte underlätta för denne genom att ha koll på detta. Tror du för övrigt att det är möjligt att gå denna väg eller finns det bättre möjligheter? Tack för en kanonfin sida/forum!!
lindbergslast
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:03:44, 22-04-2007
Ort: Söderhamn
Maskin: Bm l30 ferguson 168 åkerman h12b lull 844b bröyt x2, bröyt x20, bm6300 bm 846

Anton

#5 » 08:07:25, 25-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan.

Kolla bifogade elschema. Vid ingången i larmenheten visas bokstäver.
Svårt att se. Tog den bästa kopian jag har. Du bör förstora.

/Anton!!

Länkar till downloads: http://www.maskinisten.net/downloads.ph ... ail&id=234
/Holger
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

lindbergslast (trådstartaren)

#6 » 20:20:02, 25-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen Anton. Jag pratade med elektronikkillen idag och talade om vilka bokstäverna för laddningskretsen är. Då hittade han troligtvis felet i kretskortet. (det fungerar med det hela kretskortet!!.) Han har i alla fall hittat en resistor som har fel värden. Men han sade att det var ett stort bekymmer att få fram komponeneter till kretskortet på grund av ålder och udda fabrikat. Men jag vet att älmeboda skickar iväg sina kort på renovering, det är ett sånt som jag har lånat nu. Vet du var de lämnar sina kort eller om det finns andra ställen att få tag på komponenenter? Jag har förresten hela åkermanpärmen sedan maskinen var ny med reservdelslistor och sprängskisser samt bruksanvisningar för maskin och motor, men det finns väl redan att få tag i via forumet??

Har du förresten sett att det är felritat i kopplingsschemat så att startspärrreläet inte finns utan det är reläet för arbetsbelysningen? Jag fick klura länge innan jag fattade det när jag gjorde nytt elsystem på min maskin :-) Tack på förhand/ Martin
lindbergslast
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:03:44, 22-04-2007
Ort: Söderhamn
Maskin: Bm l30 ferguson 168 åkerman h12b lull 844b bröyt x2, bröyt x20, bm6300 bm 846

Robban_C

#7 » 20:37:32, 25-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

lindbergslast skrev:... Han har i alla fall hittat en resistor som har fel värden. Men han sade att det var ett stort bekymmer att få fram komponeneter till kretskortet på grund av ålder och udda fabrikat. ...

En resistor är aldrig svårt att få tag på.
Prova här så hittar du resistorer så du kan äta dom till frukost:
http://www.elfa.se/
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Anton

#8 » 21:03:03, 25-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
lindbergslast skrev:... Han har i alla fall hittat en resistor som har fel värden. Men han sade att det var ett stort bekymmer att få fram komponeneter till kretskortet på grund av ålder och udda fabrikat. ...

En resistor är aldrig svårt att få tag på.
Prova här så hittar du resistorer så du kan äta dom till frukost:
http://www.elfa.se/

Robban_c:

Det är inget mostånd Martin menar utan en krets som känner av olika spänningsnivåer. Felet har vi haft sen många år berående på att såna kretsar tål inte spänningar över 35volt. Såna spänningstoppar uppstår vid starthjälp av olika slag.
Martin:
Jag har en toppen kontakt med Älmeboda och är lycklig över denne kontakten. Där finns nämligen folk som kan sitt jobb. Men jag vet inte och vill inte veta vilka källor man använder sej av. Hoppas Du har förståelse förl min inställning. Men ring Wille på 0477-54800 så får Du säker hjälp med problemet.
Mvh. Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Robban_C

#9 » 22:46:48, 25-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, det var en annan sak.

Så starthjälp från kraftig batteriladdare (med starthjälp) ska man akta sig för då?
Men starthjälp i form av startkablar borde väl gå?

Detta är ju visserligen inget bekymmer i mitt fall eftersom jag inte har nån Åkerman men i alla fall. Man kan ju vara nyfiken.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

håkan öhlund

#10 » 06:40:37, 26-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Aha, det var en annan sak.

Så starthjälp från kraftig batteriladdare (med starthjälp) ska man akta sig för då?
Men starthjälp i form av startkablar borde väl gå?

Detta är ju visserligen inget bekymmer i mitt fall eftersom jag inte har nån Åkerman men i alla fall. Man kan ju vara nyfiken.


Starhjälp med startkablar är mera lindrig en att ge starthälp med en batteriladdare med starthälpsfunktion.
Men tar man ström från en annan maskin så ska man låta den maskinen ladda över en stund innan man provar starta.
Ofta på billiga laddare med den funktionerna så andvänder man nog så hög spänning :!: dels för att apparaten blir lite billigare att tillverka och så tycker folk att den funkar riktigt bra för startmotorn "spinner ju som en katt när man andvänder den :D " men när elsystemet har brunnigt så är det inte lika roligt längre :mad:

Sedan Robban så har en gammal Åkerman betydligt mindre känsligt elsystem än i en tex. volvo EC35 så se upp för överdoser :mrgreen:
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Anton

#11 » 08:31:58, 26-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft en stor entreprenadfirma (inga namn) som kund och deras egen service kille startade en vintermorron 5 maskiner typ New comfort med ett svetsaggregat som hade ett extra uttag till starthjälp och som var moterad i hans servicebil.
Resultatet var att på alla fem maskiner fick jag sen byta datorn samma dag. :sad:

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

nixs

#12 » 16:05:52, 26-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skall ju också ta ut om jag inte minns helt fel säkring 2 och 4 när du ger starthjälp på en Åkerman?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Anton

#13 » 16:11:10, 26-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej Du Nix, inte såna som har larmenheten. Det gäller New Comfortmaskiner.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

nixs

#14 » 16:22:57, 26-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin: New Comfort är väl fortfarande en Åkerman? :grin: Men man skall dra ut säkringarna för att klara datorn på de nyare NC modellerna!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Anton

#15 » 16:30:03, 26-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

NC modellerna har ingen larmenhet som vi här diskuterar. Här finns inte larmenheten avsäkrad. H9-H25.
Det finns Åkerman med NC helt klart men dom har en "riktig dator". Dom kom efter 1988.

/Anton
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige


Återgå till [Åkerman] Service

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se