Sida 1 av 1

Sprucket svängkranstråg

InläggPostat: 20:21:33, 12-08-2018
av Ammatören
Åkerman H10b 1985 sprickor i undervagnen kanske inte så ovanliga på en gammal maskin men jag vill i alla fall reparera dom. Ni som har svetsat hur har ni gått tillväga? jag menar t.ex att svetsa tråget medför en viss brandrisk hur har ni löst detta? Sen så läste jag nånstans i samband med reparation av en bom att man skall borra ett avslut på sprickan, behövs det också här? Jag bifogar några foton kanske nån kan svara på vad som riktigt har hänt det ser ut som om plåten är nedböjd och varför har man svetsat dit flatjärns förstärkningen? Sen så undrar jag om ni har fräst ur sprickan eller har ni dragit flera fogar bredvid varandra? vilken typ av pinne har nii använt

Alla kommentarer emottages med tacksamhet

Ammatören
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Sprucket svängkranstråg

InläggPostat: 20:35:14, 12-08-2018
av Janson1
Jag skall väl inte påstå att jag är jättebra på att svetsa men detta var inte grannt... Det är nog svetsat med för låg ström, ingen inbränning nästan alls. Men, jag skulle nog valt mig/magsvets av större modell. Som allra först så en rengöring och sedan ner/bortslipning av den gamla svetsen och samtidigt få till ett V som man sen fyller upp till en liten bit över den gamla ytan.
Det finns säkert mycket bättre metoder och mycket bättre svetsmetoder, kanske pinne? Sen måste man givetvis tänka på brandfaran när man svetsar bland olja och skit...

Re: Sprucket svängkranstråg

InläggPostat: 20:46:26, 12-08-2018
av magloman
Jag är oxå bara lekman men håller med föregående; bort med all gammalt svets och slipa ner ett dike som du kan fylla med svets. Roterande fil funkar fint. Sen borra hål i slutet som du tänkte. Kanske tillsats som är mjukare än materialet. Isf högnickelhalt; rostfria pinnar eller gjutjärnspinnar. Minskar risken för sprickor. Den som kan svetsa gör det där med nån vanlig reparationspinne säkert.

Kommer nog svar från mer kompetenta gubbar.

Re: Sprucket svängkranstråg

InläggPostat: 10:25:19, 13-08-2018
av Anton
Du frågar efteråt hur du skulle ha gjord? Denna reparationen är inte bra. Det blir spänningsr i hela tråget. Det kommer att spricka igen.
Anton

Re: Sprucket svängkranstråg

InläggPostat: 10:58:34, 13-08-2018
av bert
Jag hade tagit bort dom där förstärkningar med.Ser ut som dom gör mer skada än nytta

Re: Sprucket svängkranstråg

InläggPostat: 12:00:49, 13-08-2018
av toker
Se till att få en riktig fog att fylla i. Jag skulle kört med en skär skiva hela vägen genom sprickan och sen bytt till en slipskiva och slipa fog där man inte kommer åt blir det roterande fil men brukar undvika den så mycket det går. Vet inte vilket material det är men skulle troligtvis svetsat med vanliga ok 48.00 börja med klen pinne troligtvis 2,5 mm. Det är mera jobb att laga nu än om det hade gjorts hyffsat riktigt första gången.

Re: Sprucket svängkranstråg

InläggPostat: 16:59:31, 13-08-2018
av Ammatören
alltså tråget har ju spruckit igen, jag var inte medveten om detta förrän jag fyllde på olja i tråget.Dessutom trodde jag det var läckande slangar då oljan kom ut genom genomföringen Jag har inte utfört svetsningen den har kommit s.a.s. på köpet.Men för att återgå till problemet hur fixade ni brandsäkerheten? det finns ju olja kvar i tråget fast jag tömmer det. Jag håller med er alla att svetsningen absolut inte e proffsigt utförd. Jag kapar nog bort gamla svetsen och järnbiten men sen när det svetsas på nytt hur f-n gör jag för att förhindra krympsprickor? dom har ju redan uppstått för en svetsfog hur ska de då inte bli med två fogar så nära varandra. Ni som har utfört eller sett detta utföras -vinkar emottages med glädje
Fast maskinen e gammal vill man gärna ha den i skick som det nån gång var tänkt

Re: Sprucket svängkranstråg

InläggPostat: 19:14:44, 13-08-2018
av Michael Meier
Alltså, det har ju redan spruckit upp innan första svetsen kom till, när förra ägarn svetsa sprack det i och bredvid svetsen.

Det betyder att oavsett du lyckas foga ihop en spricka eller inte, så kommer det att spricka upp igen, spricker det inte i nya svetssträngen så spricker det bredvid..

Re: Sprucket svängkranstråg

InläggPostat: 19:49:36, 13-08-2018
av Anton
Fyll på vatten. Slipa rent och lägg en helplåt och svetsa bara i kanterna. Svetsa på olika ställen för att undvika värmen.

Re: Sprucket svängkranstråg

InläggPostat: 20:56:47, 06-09-2018
av Ammatören
Nu e tråget reparerat, jag förstod nog inte riktigt vad det är som är sprucket jag hade hört om Åkermän vars övervagn trillat ned och trodde nåt sånt var på gång. Nu vet jag bättre de e bara ett oljetråg och troligtvis ingen ide i att svetsa sprickorna Antons förslag e (tror jag)nog det ända rätta, slipa bort gamla svetsen å svetsa ny plåt ovanpå. Det ser åtminstone mycket snyggare ut och det brukar liksom gå hand i hand med hållbarhet, återstår att se, i allafall tätt nu.

När jag visade mina foton till en gammal Åkerman reparatör så sa han också precis som Anton svetsa på plåt - inga problem. Men sen såg han sprickorna bredvid slang genomföringarna och då blev han bekymrad "det där skall åtgärdas med det snaraste" så på hans inrådan svetsades förstärkningarna på båda sidor om öpningarna 20 x 50 flatjärn. De va mycket jobb men nu e de gjort

Bifogar några foton, vacuumläggning av hydraultank fungera super egentligen inget oljespill alls då hydraulmotorernas slangar demonterades - otroligt
Som rökavledare fungerade en gammal damsugare - helt ok
Som tillägg de e inte jag som svetsar, jag bara designade plåtarna
Jag har ett par frågor, kan det ha varit is i tråget nån gång då botnen på tråget var så bulligt neråt mest där sprickorna fanns? fyrkantröret mellan centrumgenomföring o tråget helt lös ska de va så ser inte ut att ha varit svetsad alls
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Sprucket svängkranstråg

InläggPostat: 22:31:17, 08-09-2018
av Michael Meier
Ammatören skrev: .... kan det ha varit is i tråget nån gång då botnen på tråget var så bulligt neråt mest där sprickorna fanns? ....



självklart kan det ha vart vatten i tråget, det är väl det minsta man skulle bli förvånad över att finna där