Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Service

EW200 Läckage pump vxl

17 inlägg • Sida 1 av 2
Frågor? Problem? Snacka om Åkermans teknik här ...

Törrbo (trådstartaren)

#1 » 14:56:49, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Står i begrepp att inhandla en EW200 -98 nu till min fråga. Enligt säljaren så har den b.l.a dessa brister/fel
Nuvarande ägare citeras- ”Maskinen, modellen har en del egenheter, som tex att där sitter en dunk som samlar upp olja som trycks ut från pump växellådan pga läckage internt mellan växellådor. Detta är väldigt vanligt på modellen, sedan får man vrida några gånger på start nyckeln för att start motorn ska hamna i rätt läge” slut citat.

Startmotorn är jag inte så orolig för men läckaget? Är det ett vanligt förekommande fel på dessa maskiner? Tidsödande/dyrt att fixa? Har inte kikat på maskinen ännu men vore trevligt med synpunkter på problemet/en skall man dra öronen åt sig? Påverkar det prisbilden. Maskinen har gått ca 14000Tim
Törrbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:17:50, 13-06-2016
Ort: Oxelösund
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L35B&Åkerman EW-200



Törrbo (trådstartaren)

#2 » 20:13:53, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen som har en susning? Det ger sig säkert när jag kommer på plats och får se, men vore kul om någon av er alla erfarna Grävlingar fattar vad det handlar om och kan förklara för mig innan jag åker och tittar på den, har läst en hel del här på forumet och j*vlar, här finns det eldsjälar som verkligen har kunskap och delar med sig av sina gedigna erfarenheter. Jag har skruvat det mesta från Traverser inom stålindustrin till moppar och
mycket däremellan, men alla maskiner har sina egenheter. Kul om man slapp lära sig den hårda och oftast dyra vägen då detta är min dröm att äntligen äntligen få förverkliga detta med en GRÄVARE. Så alla tips och råd i ämnet mottages å det varmaste.
Törrbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:17:50, 13-06-2016
Ort: Oxelösund
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L35B&Åkerman EW-200

Martin.Eriksson

#3 » 20:30:11, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är alltså de klassika, nån av pumparna läker..
ja har samma fel på min. har plockat ur å tätat om alla pumpar men de blir inte bra ändå :???:
Ja kör oxå med dunk å sen tappar ja ur lådan genom å lyfta maskin lite då o då..
de svåra är ju å veta vilken pump som är dålig..

Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Anton

#4 » 20:32:34, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bullshit. Denna ägaren vet inte vad han pratar om. Packa om pumparna och allt är tätt och fint
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Anton

#5 » 20:35:03, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin man packar om alla pumpar såklart. Och blir det inte tätt då har man fuskat.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Martin.Eriksson

#6 » 20:42:21, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anton skrev:Martin man packar om alla pumpar såklart. Och blir det inte tätt då har man fuskat.

Ja har plockat isär dom flera gånger men ändå inte bra så är antagligen för sliten så de är för stort inre läkage, då blir de så. men är ju att veta vilken de är som är dålig så man slipper byta alla :cool:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Anton

#7 » 20:46:00, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det görs på nåra timmar och sätter man duppla ringar med distans brick blir det tätt.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Martin.Eriksson

#8 » 21:05:48, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anton skrev:Det görs på nåra timmar och sätter man duppla ringar med distans brick blir det tätt.

Hmm konstigt att inte älmeboda sagt nå om distansbricka :???:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Anton

#9 » 21:16:39, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man monterar första tätningen läppen utåt sen distansringen sen andra tätningen inåt. Det finns flera beskrivningar på det.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Martin.Eriksson

#10 » 21:21:51, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm ja men då är de nog monterat rätt..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Törrbo (trådstartaren)

#11 » 22:04:48, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nämen fan så där ja. Nu hände det grejor. Tack för svaren.
Hur meckigt är det att byta tätningar? Låter inte som materialet(tätningar) kostar skjortan och lite till!
men jag har haft fel förr! Men hysch på er isåfall och säg
för faen inget till någon. Det stannar oss emellan. Antar att vi alla är lite smått dumma i skallen! Jag skyller på att jag är vänsterhänt och gammal trummis! Önskar bara att man kunde ta fram en Wumderbaum med varm diesel-maskin doft, kryddad med lite lerjord och ett uns av ljummen/varm hydraulolja.....mmmmmm då kanske man slapp att ge sig in i gräv träsket. Men ja, hm åter till allvaret. Är det något man bör påpeka och pruta på detta läckage? Anton har du pejl på i runda slängar pris för tätningar och tidsåtgång för en amatör av byte av alla dessa små j*vlar! Du skrev några timmar
Då kanske en amatör gör det på en hel dag! Är det spätt&slägga eller några Fancy special verktyg man behöver? Lika bra att byta alla isåfall beroende på pris/tidsåtgång. Jag avskyr halvdana lösningar.
Senast redigerad av Törrbo 07:07:11, 19-09-2018, redigerad totalt 2 gånger.
Törrbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:17:50, 13-06-2016
Ort: Oxelösund
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L35B&Åkerman EW-200

Martin.Eriksson

#12 » 22:20:01, 18-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Törrbo skrev:Nämen fan så där ja. Nu hände det grejor. Tack för svaren.
Hur meckigt är det att byta tätningar? Låter inte som materialet(tätningar) kostar skjortan och lite till!
men jag har haft fel förr! Men hysch på er isåfall och säg
för faen inget till någon. Det stannar oss emellan. Antar att vi alla är lite smått dumma i skallen! Jag skyller på att jag är vänsterhänt och gammal trummis! Önskar bara att man kunde ta fram en Wumderbaum med varm diesel-maskin doft, kryddad med lite lerjord och ett uns av ljummen/varm hydraulolja.....mmmmmm då kanske man slapp att ge sig in i gräv träsket. Men ja, hm åter till allvaret. Är det något man bör påpeka och pruta på detta läckage? Anton har du pejl på i runda slängar pris för tätningar och tidsåtgång för en amatör av byte av alla dessa små j*vlar! Du skrev några timmar
Då kanske en amatör gör det på en hel dag! Är det spätt&slägga eller några Fancy special verktyg man behöver? Lika bra att byta alla isåfall beroende på pris/tidsåtgång. Jag avskyr halvdana lösningar.


Tätningarna kostar inte många kronor. ja köpte till alla 3 pumpar å minns inte pris nu men nån tusenlapp skulle ja tro..
Att byta dom fixar man själv om man är något sånär händig.
Ja satte en slang i uttaget på sticka sen körde ja ur oljan och sen stängde sugledningskranen då är ingen risk man förlorar en massa olja..
lite trångt å komma åt några bultar å sen insex på en del bultar som är lite trånga å komma åt men har man lite olika sorters nycklar så löser de sig..
Pumparna väger några kilon, kan ju va värt å tänka på. ja lyfta därifrån och dit dom själv men som sagt dom är lite tunga..
sen måste du ha en avdragare å dra av dreven med, sen värmde ja dreven lite försiktigt med gasen så glider dom på fint sen när dom ska tillbaka. får inte värma så tätningarna far illa..

Bild
Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Törrbo (trådstartaren)

#13 » 07:48:15, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanoners. Ooooootroligt stort tack för bilder och förklaring Martin.
Törrbo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:17:50, 13-06-2016
Ort: Oxelösund
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L35B&Åkerman EW-200

petterekman

#14 » 08:34:52, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gjorde detta så nyligen som för en dryg vecka sedan på min H10b, och precis som Martin skriver så är det inte så komplicerat. Packningarna till alla tre pumpar gick på 1100 kr + moms när jag köpte, och då är alla o-ringar inkluderade till hydraulslangar osv.

- På baksidan av hydraultanken, alltså lite innanför pumphandtaget till hydraulpåfyllningen, sitter en arm som man kan stänga av flödet från hydraultanken med. Du kan dra en lång M10-bult med mutter genom armen sen för att låsa den i stängt läge, eller klämma fast med en skruvtving.
- Därefter kan du veva runt motorn en stund med stoppen utdragen för att suga ur olja ur ledningarna (så läste jag en annan beskriva, fan vet om jag vevade för lite eller klantade mig på annat sätt, för jag blev av med MÅÅÅNGA liter hydraulolja när jag skruvade. :lmao: )
- Öppna sedan insexan uppe på filterlocket på tanken för att inte ha en massa undertryck där.
- Tappa ur oljan ur växellådan.
- Ta med alla verktyg du har, en massa trasor, och mycket tålamod. För bultar kommer sitta fast, vara svåråtkomliga, och det kommer vara grisigt som tusan. Bra att ha proppar till att proppa alla slangar, och ta bilder (eller märk upp) så att du i efterhand ser vad som gick vart.
- Märk pumparna med körnslag så du vet vilken som gick vart och hur de satt vridna (här är bilder också bra)

Precis som Martin lyfte jag i och ur pumparna själv, men jag rekommenderar en hjälpreda. De väger nog runt 40-50 kg styck skulle jag gissa, och jag vill inte veta vad som händer om man tappar en och den landar illa.

När du har pumpen på bänken behöver du en rejäl avdragare, mutterdragare, och troligen gasol. Jag fick värma dreven ordentligt och applicera en jäkla massa kraft på avdragaren innan jag fick loss dem. När jag satte ihop så värmde jag dreven ordentligt med gasolen igen, och då gled de på axeln hela vägen utan att så mycket som behöva trycka med lillfingret - slå inte dit drevet för då kan du skada lagren!

Hela processen tar väl runt 8h om du har lagom mycket besvär, och det är ingen raketforskning. Det kräver dock att man har hyfsat bra tillgång till verktyg och lite muskler att lyfta med.

Inspektera tätningsytan på axlarna när du har allting borta. Det kan hända att ytan är så dålig att nya tätningar inte kommer täta ordentligt, och då kan speedi sleeves vara en möjlighet för att få en ny fin yta.

Lycka till!

2 personer gillar det här inlägget.
petterekman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:26:37, 19-04-2016
Ort: Åland
Åland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -89

Anton

#15 » 15:54:17, 19-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var den bästa beskrivningen jag har läst. Tänk bara på att oringen som sitter mellan tätningsplattan och pumphusen måste " sträckas" lite mellan fingrarna och stryvkas med fett innan monteringen.
Tack petterekman.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige


Återgå till [Åkerman] Service

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se