Jag gjorde detta så nyligen som för en dryg vecka sedan på min H10b, och precis som Martin skriver så är det inte så komplicerat. Packningarna till alla tre pumpar gick på 1100 kr + moms när jag köpte, och då är alla o-ringar inkluderade till hydraulslangar osv.
- På baksidan av hydraultanken, alltså lite innanför pumphandtaget till hydraulpåfyllningen, sitter en arm som man kan stänga av flödet från hydraultanken med. Du kan dra en lång M10-bult med
mutter genom armen sen för att låsa den i stängt läge, eller
klämma fast med en skruvtving.
- Därefter kan du veva runt motorn en stund med stoppen utdragen för att suga ur
olja ur ledningarna (så läste jag en annan beskriva, fan vet om jag vevade för lite eller klantade mig på annat sätt, för jag blev av med MÅÅÅNGA liter
hydraulolja när jag skruvade.
)
- Öppna sedan insexan uppe på filterlocket på tanken för att inte ha en massa undertryck där.
- Tappa ur oljan ur växellådan.
- Ta med alla verktyg du har, en massa trasor, och mycket tålamod. För bultar kommer sitta fast, vara svåråtkomliga, och det kommer vara grisigt som tusan. Bra att ha proppar till att proppa alla slangar, och ta bilder (eller märk upp) så att du i efterhand ser vad som gick vart.
- Märk pumparna med körnslag så du vet vilken som gick vart och hur de satt vridna (här är bilder också bra)
Precis som Martin lyfte jag i och ur pumparna själv, men jag rekommenderar en hjälpreda. De väger nog runt 40-50 kg styck skulle jag gissa, och jag vill inte veta vad som händer om man tappar en och den landar illa.
När du har pumpen på bänken behöver du en rejäl
avdragare, mutterdragare, och troligen gasol. Jag fick värma dreven ordentligt och applicera en jäkla massa kraft på avdragaren innan jag fick loss dem. När jag satte ihop så värmde jag dreven ordentligt med gasolen igen, och då gled de på axeln hela vägen utan att så mycket som behöva trycka med lillfingret - slå inte dit drevet för då kan du skada lagren!
Hela processen tar väl runt 8h om du har lagom mycket besvär, och det är ingen raketforskning. Det kräver dock att man har hyfsat bra tillgång till verktyg och lite muskler att lyfta med.
Inspektera tätningsytan på axlarna när du har allting borta. Det kan hända att ytan är så dålig att nya tätningar inte kommer täta ordentligt, och då kan speedi sleeves vara en möjlighet för att få en ny fin yta.
Lycka till!