Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Service

H12B vänder inte

9 inlägg • Sida 1 av 1
Frågor? Problem? Snacka om Åkermans teknik här ...

Klapaucius (trådstartaren)

#1 » 16:54:25, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju bra att väljer man en linje så håller man den men jag skulle ha lite takplåtar jag borde lyfta. Min grävmaskin går för tillfälle bara framåt och bakåt, den vägrar att vända. Jag antar att felet är elektriskt då vändspaken bränner en säkring. Jag undrar om nån har ett elschema eller nån idé var man kunde söka felet. Jag har ett elschema men det är så otydligt att man inte ser nåt. Dessutom är det bara en sida och det verkar finnas mer...

Det är tredje säkringen från vänster som går till den lilla switchen under vändspaken. Då man kopplar den så brinner säkringen :(. Jag kan inte köra hare heller och dessa två har ju nån koppling :/Bildhttp://cloud.tapatalk.com/s/5c1a5b74d9c3f/VID_20181219_165310.mp4

Sent from my TA-1053 using Tapatalk
Användarvisningsbild
Klapaucius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:43, 17-08-2016
Ort: Nådendal, Vallis gratiae
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H12B
Hough payloader H25
Massey-Fergusson 148



Anton

#2 » 18:49:47, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I detta fall har du inte hög-lågfart på aggregatet. Kolla magnetventilen gög-låg. Felet kan var en brännd diod i handsken.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Klapaucius (trådstartaren)

#3 » 09:42:34, 28-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sablar. Jag gjorde ett nytt inlägg i Hydraulikdelen då jag glömt att jag gjort deatta. Ifall med handsken menas plastsaken som man kopplar kablarna i ventilen så svaret är ja, där finns en bränd diod. Jag har en ny men den är inte kopplad då min kompin H10BLC inte har någon diod alls. Då jag köpte dioden diskuterade jag med personalen (triopak i Åbo, väldigt bra service) och han förklarade att diodens funktion är att kortsluta pulsen som kommer då spolen demagnetiseras. Att den inte har nån annan fuktion än att skydda resten av kretsen ifall det finns känsliga komponenter nånstans.

Värt ett försök att sätta in dioden! Hoppas det hjälper.

Edit
Det jag glömde nämna var att jag kopplade, korkad som jag är, batterierna fel då jag bytte dem så hoppas detta inte förstört något. Själv funderar jag ju att en likströmssolenoid är ju bara en spole så den borde väl magnetiseras även om polerna är omvända? Men jag är ju inte så insatt i deras själsliv så jag vet ju inte..
Användarvisningsbild
Klapaucius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:43, 17-08-2016
Ort: Nådendal, Vallis gratiae
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H12B
Hough payloader H25
Massey-Fergusson 148

Klapaucius (trådstartaren)

#4 » 15:45:54, 01-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag petat på ventilen igen och det ser ut som om solenoiden är kraftlös. 24V gör att solenoiden lite försöker röra på sig men klara inte av att trycka in ventilen utan att man petar med fingret.

Jag har ju ett schema på hydrauliken men är det någon som vet vilket nummer som är de här ventilen? Snubbarna på hydraulikservicen som jag just visade solenoiden för sade att så kunde man hitta en ny då en likadan solenoid lär det inte vara möjligt att hitta.

Alternativt om nån råkar ha en H12B som kunde ta en bild på skylten på ventilen så kunde man bli lite smartare på det sättet också. Min är ju övermålad så det går inte att läsa vad skylten säger.
The quest goes on!

Sent from my TA-1053 using Tapatalk
Användarvisningsbild
Klapaucius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:43, 17-08-2016
Ort: Nådendal, Vallis gratiae
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H12B
Hough payloader H25
Massey-Fergusson 148

Anton

#5 » 17:03:43, 01-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla med Älmeboda-Maskinservice. Dom har såna ventiler liggandes.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Klapaucius (trådstartaren)

#6 » 19:52:10, 05-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej. Nu går det vidare. Ventilen är bytt men elen gårr inte fram, den fanns i hyllan i den lokala hydraulikaffären. Jag lyckades krafsa bort målfärgen så man kunde tolka vad det står i den.
Är det någon som har ett läsligt elschema? Versionen som jag har är ganska sunkig, man ser just ingen text i den. Om jag förstått rätt borde det komma +24V till säkringen längst till vänster. Den +24V kommer tydligen från relät längst till vänster men jag förstår mig inte på varifrån den ursprungligen borde komma. Med ett elschema tror jag att jag kunde lokalisera problemet ifall nån har ett som den kunde dela med sig! Bild
Användarvisningsbild
Klapaucius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:43, 17-08-2016
Ort: Nådendal, Vallis gratiae
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H12B
Hough payloader H25
Massey-Fergusson 148

Bygert

#7 » 20:09:52, 05-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite ot men... att det för mer nordboende kan vara komplicerat att få körinstruktioner av skåningar vet jag för när de säger att man ska vända och man då naturligtvis gör helt om och kör tillbaka så visar det sig att tanken var att man skulle svänga. Är det alltså samma läge i Finland?
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Klapaucius (trådstartaren)

#8 » 20:19:24, 05-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just det! När man vänder så finns det en gradient i mängden vändning. Alltså svänga är då en synonym i detta fall. Finlandismer finns det gott om, vi har ju en del finnar runtomkring oss här så det blir ju en röra :D

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Klapaucius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:54:43, 17-08-2016
Ort: Nådendal, Vallis gratiae
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H12B
Hough payloader H25
Massey-Fergusson 148

Anton

#9 » 21:10:08, 05-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elen matas bakifrån dosan ovanför pumparna.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige


Återgå till [Åkerman] Service

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se