Jag är ingen traktormeck.
Men tätningarna till
ventilskaft och styrningarna, sitter väl inuti ventilfjädern, ovanpå styrningarna? De som sitter ovanpå fjäderbrickan har nog mindre betydelse.
Illa nog om de eller tätningarna blir hårda, går sönder och tätar nån avrinningskanal, vilket hände på SAAB V4, när man bytte till Castrol GTX.
Då svämmade utrymmet under kåpan över av olja.
Olja som
olja, som kommer i förbränningsrummet, brinner väl upp? Vid sen tändning, brinner inte all diesel upp och kan tönka mig att något letar sig nedåt förbi kolvarna.
Så blir det ibland på min inombordsmotor om masten lutar alllt för mycket åt styrbord (höger).
Då kan motorn rusa ihjäl sig! Enda sättet är att dekomprimera med ventillyftare.
Jag GISSAR på att timingen för högtryckspunkten ligger fel. Troligtvis för sen. Då blir motorn svag och ryker.
Som sagt.. kan egentligen inget om traktormotorer..
Du får säkert bättre svar av andra... om du skriver vad det är för motor.
En rak sexa, tydligen.
.