Sådär ja idag har man fått bort galppet i bominfästningen.
Började med att knacka ut tapparna och mätte upp dom med ett digitalt skjutmått och dom var allt mellan 79.0-79.9 så då tog jag och svetsade på hela tappen med OK48.00 3.2mm.
Sedan måttade jag även indre hålet i infästningen för att veta om det var ovalt, och det visade sig att indre hålen var 80.6vågrätt och 81.1 lodrätt.
Så då far jag sedan till min kompis som är svarvare och bedde han svarva tappen 80.0 hela vägen men dom sista 35mm mot låsingen lämna 80.6mm.
Sedan när jag kom hem så byggde jag även på lite till närmast låsningen på övre delen och slipade till så jag fick tappen 81mm vågrätt.
För jag räknade med att det var lättare att forma tappen än hålen invängigt mellan alla slangarna
Sedan så började jag med yttre hållen i bombocken och dom var som tur mindre nötta, bara 80.2-80.4 så då tog jag och svetsade i halva hålet och slipade med sandpapper rulle först en 50mm grov en och sist med en 80mm lammellrulle tills tappen gick igenom.
Sist var det bara att schimsa och glappet i sidläge var 3mm så la in det.
Länklagrena tyckte jag var så pass bra så dom får vara kvar där,dom kanse är bytta någon gång
Eljest så gick jobbet ganska bra,lite trångt att svetsa och slipa på den sidan hytten är på men det gick när jag vickade fram den med ferguson och tog bort hantaget på växelreglaget.
Svarving, svetspinnar och sandpapperrulle gick väl lös på kring 300kr ,lite billigare än två exbander på ca10000kr