Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Service

H14B -86 tar in luft i bränslet

17 inlägg • Sida 1 av 2
Frågor? Problem? Snacka om Åkermans teknik här ...

Klaesson S (trådstartaren)

#1 » 23:11:17, 28-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Behöver lite tips på ett fel jag har på en H14B.

När jag skulle dra igång den efter vintervilan starta den direkt men dog efter att ha gått på tomgång några minuter.

Visade sig att det gått in luft i bränslet.

Luftade och den startade direkt igen men gick en minut och stannade.

Har därefter bytt bränslefilter, slang från tanken till matarpump, bytt handpump, de flesta kopparbrickor vid matarpump och filterhållare.
Har även haft bort matarpump och bytt fjädrar och de två plastsliderna som följde med renoveringskittet.

Den är fortfarande likadan, startar men stannar direkt och bränslefilterna är i princip tomma på diesel.
När man luftar så kommer det lite luftbubblor då och då, även om man luftar en bra stund, så det känns som som det går in luft någonstans.

Det enda jag kan tänka mig är antingen röret i tanken eller någonstans i matarpump/insprutningspump.

Kollade även oljenivån innan startförsök idag och det känns som det är diesel i motoroljan också så jag antar att matarpump/insprutningspump blir mer misstänkta då..

Någon som har varit ut för liknande eller har koll på var i pumpen det kan läcka igenom?

Tacksam för svar!

Mvh
Klaesson S
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:21:08, 07-09-2008
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



magirus

#2 » 00:30:47, 29-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är det med ledningarna mellan matarpump o filterhållare samt fr filterhållare till insprutpump?
Banjokopplingar kan ta in luft även om man tycker sig ha dragit dessa tätt.

Sitter de nån glaskopp före matarpumpen? Om gummipackningen i hållaren är torr eller om glaset inte riktigt hamnat rätt så kan där komma in luft.
Jag brukar stryka liiiite motorolja på glaskanten. Då går det lätt att vrida glaskoppen lite när man ansätter fästbygeln.
magirus
 

Michael Meier

#3 » 05:39:00, 29-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan alltid börja lite lätt med att lossa matarpumpen från fästet och kontrollera att pumprörelse finns, saknas den har du enbart handpumpen, och den fungerer tillsammens med båda backventilerna.

"Tar in luft" är en efterhandsformulering bara.. den saknar bränsle i lågtryckssystemet när matarpumpen ska jobba , handpumpen gör sitt jobb.

Ny matarpump 1500:- annars nå repsats kanske funkar för dei ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Klaesson S (trådstartaren)

#4 » 05:55:03, 29-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:Hur är det med ledningarna mellan matarpump o filterhållare samt fr filterhållare till insprutpump?
Banjokopplingar kan ta in luft även om man tycker sig ha dragit dessa tätt.

Sitter de nån glaskopp före matarpumpen? Om gummipackningen i hållaren är torr eller om glaset inte riktigt hamnat rätt så kan där komma in luft.
Jag brukar stryka liiiite motorolja på glaskanten. Då går det lätt att vrida glaskoppen lite när man ansätter fästbygeln.


Har bytt koppar brickor på den sidan av matarpump. Borde jag inte få dieselläckage på den sidan matarpumpen ifall det läckte där när jag luftat?

Det finns ingen glaskopp innan matarpump.
Klaesson S
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:21:08, 07-09-2008
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Klaesson S (trådstartaren)

#5 » 06:12:54, 29-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Du kan alltid börja lite lätt med att lossa matarpumpen från fästet och kontrollera att pumprörelse finns, saknas den har du enbart handpumpen, och den fungerer tillsammens med båda backventilerna.

"Tar in luft" är en efterhandsformulering bara.. den saknar bränsle i lågtryckssystemet när matarpumpen ska jobba , handpumpen gör sitt jobb.


Ny matarpump 1500:- annars nå repsats kanske funkar för dei ?


Kan ju vara så att pumpen inte får fram tillräckligt med diesel men tycker det är konstigt att dieseln inte blir riktigt klar när man luftar precis som den tar in luft, kommer några bubblor då och då??
Har aldrig upplevt det på den innan.

Har även haft bort matarpumpen och pumprörelserna finns.
Ska prova och sätta en dunk diesel nära matar pumpen och se om man kan utesluta tankröret iaf.

Annars är det ju idé att byta matarpumpen. Finns det möjlighet att pumpen går sönder så den läcker inåt insprutningspumpen?
Klaesson S
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:21:08, 07-09-2008
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

joakim72

#6 » 06:53:48, 29-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag inte vilken typ av pump du jobbar med men Behöver inte vara luft, det brukar finnas ytterligare filter i banjokopplingar in till spridarpumpen, och under locket på matarpumpen.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

Michael Meier

#7 » 06:55:01, 29-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

In i insprutningspumpen och därmed späder motoroljan som cirkulerar i nedre delen, hade du inte högnivå och blaskig motorolja också ?

Har ingen fin sprängskiss å visa dei, ska leta.

Om du orkar kan du släppa matarpumpen från fästet och handpumpa bränsle och göra några pumprörelser med matarpumpen (om det finns möjlighet med tanke på rören) det kanske läcker vid pumpningsrörelsen enbart ?

Den kan alternativt enbart läcka in luft i sugfasen också.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#8 » 07:36:22, 29-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätt en transparent slang på olika positioner så ser du var det skapas luftbubblor ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Klaesson S (trådstartaren)

#9 » 09:15:45, 29-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

joakim72 skrev:Nu vet jag inte vilken typ av pump du jobbar med men Behöver inte vara luft, det brukar finnas ytterligare filter i banjokopplingar in till spridarpumpen, och under locket på matarpumpen.


Tack för tipet skall kolla om jag kan hitta några mer filter någonstans.
Klaesson S
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:21:08, 07-09-2008
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Klaesson S (trådstartaren)

#10 » 09:18:31, 29-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:In i insprutningspumpen och därmed späder motoroljan som cirkulerar i nedre delen, hade du inte högnivå och blaskig motorolja också ?

Har ingen fin sprängskiss å visa dei, ska leta.

Om du orkar kan du släppa matarpumpen från fästet och handpumpa bränsle och göra några pumprörelser med matarpumpen (om det finns möjlighet med tanke på rören) det kanske läcker vid pumpningsrörelsen enbart ?

Den kan alternativt enbart läcka in luft i sugfasen också.



Jo vill ha det till att motoroljan är blaskig och luktar diesel.
Kan det läcka igenom matarpumpen in i insprutningspumpen?

Ska försöka plocka bort matarpumpen och sätta dit genomskinlig slang istället så kan man ju testa båda sakerna samtidigt. Tack för tipset!
Klaesson S
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:21:08, 07-09-2008
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magirus

#11 » 10:01:34, 29-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klaesson S skrev:Har bytt koppar brickor på den sidan av matarpump. Borde jag inte få dieselläckage på den sidan matarpumpen ifall det läckte där när jag luftat?


Det är int säkert att de läcker ut diesel även om de kommer in luft.
En del kopparbrickor har jag upptäckt vara "för hårda" så dom formar sej int och därmed tätar dåligt.
Samma är det med murkna gummislangar, särskilt stålomspunna. Ser bra ut på utsidan men är spruckna på insidan.
magirus
 

Klaesson S (trådstartaren)

#12 » 22:52:40, 09-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har felsökt lite mer nu och troligen är det en spricka i röret inuti tanken.

Satte en dunk med diesel jämte svängmotorn och satte i slangen där, inga problem att få fram diesel med handpumpen direkt.
Var heller inga problem att få ur luften snabbt och den starta och gick bra.

Ska försöka dra i en slang inne i röret tillsvidare så får vi se om den går som den ska.

1 person gillar det här inlägget.
Klaesson S
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:21:08, 07-09-2008
Ort: Jönköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#13 » 23:10:18, 09-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova även att bakblåsa sugledningen med tryckluft och kontrollera ev. banjokopplingar. Kan vara smuts som hindrar bränsletillförseln lite lagom så bränsle kommer fram men inte nog mycket.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Anton

#14 » 15:53:49, 10-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid tankutgången sitter en banjo som är oftast täppt.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

egil

#15 » 13:15:52, 15-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Hvordan har det godt,har du funnet feilen? Jeg har samme problem med min h7mc ,går klokkren med disel fra dunk.
egil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:12:40, 11-09-2007
Ort: soknedal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H12B 78mod 2219
Åkerman H7MC 85mod 1100
Scania L-80S50 71mod bakmontert Hiab 650
Scania LS110 S 74mod Tipp kranhylser
Scania 92H 86mod tipp og bakmontert palfinger PK 7000 AY
MB 711D 87mod (motorredskap ruthman steiger)
Bedford J3LC2 66mod
Volvo 61597 65mod (buss)
Volvo B57 71mod 72mod (buss)
Volvo 500 78mod
Inter 444 76mod
Inter B275 61mod
Clark c 500 tror ca 68 mod
Yanmar VIO 70 98mod
Manitou MT 1740 SL 2006MOD


Återgå till [Åkerman] Service

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se