Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Service

Bakaxel renovering H9MB

1 inlägg • Sida 1 av 1
Frågor? Problem? Snacka om Åkermans teknik här ...

trulle jonny (trådstartaren)

#1 » 21:01:31, 29-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Är det någon som plockat itur en bakaxel på H9MB? min har rasat/stoppat så jag har tagit bort bakre kardanaxel och ena drivaxeln för att bara köra med framaxeln som drivning under 4 år. Nu är bakaxeln nere men husets lock verkar sitta hårt då jag tänkt lyfta av locket med pinjongen/ingående axel, I boken tolkar jag det som att M8 bultarna 6st håller packboxen o medbringardelen på differentialen medan M12 muttrar o pinnbultar runt hela huset håller själva diffen. går det o bara lossa dessa M12 muttrar och lyfta av diffen eller måste den plockas av i steg? sitter en spännskruv på sidan som jag tror ansätter ingående drivaxeln i differentialen.
Är den pressad på plats eller sitter den bara hårt? De har svetsat den nedre pinnbulten då de kört på sten så den har jag fått slipa ur. Har hammrat in knivar runt omkring så den har börjat dela sig och skall göra en avdragare så jag kan dra/lyfta hela huset rakt upp då jag har hela bakaxeln roterad uppåt på ett par pallbockar.
har någon erfaren några goda råd då farsan har gått vidare och han var en klippa på detta och skruvade med massor med olika maskiner under sin tid.

Bild

Bild
trulle jonny
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:17:25, 23-06-2014
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H9MB




Återgå till [Åkerman] Service

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se