Hejsan, jag är ny på forumet och hoppas det ska bli lärorikt att vara med.
Jag köpte en H11B i somras utan att i princip veta nånting, kört lite si å så och tänkt göra en större service men det har liksom aldrig blivit av.
Men nu köpte jag på nätet av en forummedlem här en instruktionsbok i pdf format så jag kan se vad, var och hur man gör service.
Nåja, till bekymret...
Jag lossade oljepluggen med sticka som sitter bakom hytten för att se om där finns någon olja, men det ser ut som att stickan gått utav c.a 3dm från gängningen samt att den är rostig och ful som tusan så att om där finns några markeringar så har de rostat bort.
Jag undrar därför följdaktligen hur lång stickan ska vara från proppen så att jag kan göra en ny erforderlig sticka som jag kan kontrollera nivån med samt jämföra mot min gamla hur mycket, om ens något gått utav.
Nu till vad jag tror kan vara värre.
När jag lossade vad jag antar är dräneringspluggen(den lilla längst ned) så kommer det till min förvåning ingenting ut.
Vid närmare inspektion ser det ut som att det vore ett blindhål bakom pluggen dvs. helt kitt med skit.
Jag kan karva bort det med en mejsel och ser ut som svart sågspån.
Jag antar att detta är olja kontaminerat med en massa vatten som frusit(c.a -6C ute)
Dieselkanonen står och värmer svängkrans och undersida nu men jag blir lite orolig om det ens finns någon olja där inne med tanke på att oljestickan(som kanske gått av) är helt torr och rostig.
Vatten har börjat droppa från dränhålet nu när jag värmer.
Har någon några idéer på en handlingsplan för mig i nuläget?
Vad för verktyg används för att öppna den stora oljeavtappningspluggen undertill? Fattningen är en invändig sexkant som verkar vara kanske 12- 15mm stor.
Tack på förhand och vänliga hälsningar
Andreas.