Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Service

H11B - Oljesticka till svängkrans.

4 inlägg • Sida 1 av 1
Frågor? Problem? Snacka om Åkermans teknik här ...

Alter_Andreas (trådstartaren)

#1 » 20:37:40, 26-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan, jag är ny på forumet och hoppas det ska bli lärorikt att vara med.

Jag köpte en H11B i somras utan att i princip veta nånting, kört lite si å så och tänkt göra en större service men det har liksom aldrig blivit av.
Men nu köpte jag på nätet av en forummedlem här en instruktionsbok i pdf format så jag kan se vad, var och hur man gör service.

Nåja, till bekymret...

Jag lossade oljepluggen med sticka som sitter bakom hytten för att se om där finns någon olja, men det ser ut som att stickan gått utav c.a 3dm från gängningen samt att den är rostig och ful som tusan så att om där finns några markeringar så har de rostat bort.
Jag undrar därför följdaktligen hur lång stickan ska vara från proppen så att jag kan göra en ny erforderlig sticka som jag kan kontrollera nivån med samt jämföra mot min gamla hur mycket, om ens något gått utav.

Nu till vad jag tror kan vara värre.

När jag lossade vad jag antar är dräneringspluggen(den lilla längst ned) så kommer det till min förvåning ingenting ut.
Vid närmare inspektion ser det ut som att det vore ett blindhål bakom pluggen dvs. helt kitt med skit.
Jag kan karva bort det med en mejsel och ser ut som svart sågspån.
Jag antar att detta är olja kontaminerat med en massa vatten som frusit(c.a -6C ute)

Dieselkanonen står och värmer svängkrans och undersida nu men jag blir lite orolig om det ens finns någon olja där inne med tanke på att oljestickan(som kanske gått av) är helt torr och rostig.
Vatten har börjat droppa från dränhålet nu när jag värmer.

Har någon några idéer på en handlingsplan för mig i nuläget?

Vad för verktyg används för att öppna den stora oljeavtappningspluggen undertill? Fattningen är en invändig sexkant som verkar vara kanske 12- 15mm stor.

Tack på förhand och vänliga hälsningar
Andreas.
Alter_Andreas
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:34, 26-11-2020
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Alter_Andreas (trådstartaren)

#2 » 20:57:42, 26-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, uppdatering.

Jag tog lite bilder samt filmade.
Finns även en bild på nivårören bakom hydraultanken på höger sida för bränsle och hydraulolja.

Jag undrar var Max/Min markeringarna för hydrauloljenivån ska vara, de är nämligen borta/övermålade på min maskin. För det är visst noga med oljenivån för hydraulfunktionen på maskinen.

https://ibb.co/NndHbLP
https://ibb.co/k679c8H
https://ibb.co/DLVmCCn
Alter_Andreas
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:34, 26-11-2020
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

kimmen

#3 » 23:19:51, 26-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, å välkommen till oss.
Vänta, dom som kan det här kommer nog snart hjälpa dig
Går nog lättare om du visar bild på hela härligheten
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

JPEG

#4 » 23:41:26, 26-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35


Återgå till [Åkerman] Service

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se