Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Service

Grå olja i pumpväxellådan på en H14b

3 inlägg • Sida 1 av 1
Frågor? Problem? Snacka om Åkermans teknik här ...

OLs70 (trådstartaren)

#1 » 21:27:02, 21-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett par frågor om pumpväxellåda på en Åkerman H14b:

Har för en tid sedan köpt en H14b, vid köpet stod nivån i pumpväxellådan vid undre markeringen.
Jag har kört några timmar efter kontroll av nivå, och vid en senare koll synns ingen olja på stickan längre.

Fyllde på ett par liter av rätt sorts olja (EP) och efter uppstart och någon minuts tomgångskörning är oljan grå (ser alltså ut som olje-vatten emulsion).
1. Är det vatten i oljan? (var kommer i så fall vattnet ifrån)?
2. Kan det vara luft-bubblor?
3. Kan det bero på att den kvarvarande oljan är av annan kvalitet, och de båda oljorna inte blandar sig - utan bildar denna gråa variant?

Om det är fråga om vatten i oljan, funderar jag på följande:

Hålet uppe på pumpväxellådan. Vatten som eventuellt kommer in den här vägen – vart tar det vägen – går det rakt ner i växellådan, eller ska det gå till svänghjulskåpan?
(Svänghjulskåpan har nämligen en öppen dränering nertill).
Den andra bilden är tagen under maskinen rakt uppåt: den tomma hålet som saknar plugg sitter ju på svänghjulskåpan - inget kommer ut här. Pumpväxellådans dräneringsplugg är dold bakom (ovanför) slangen i bild
Bild



Bild
Om det går rakt ner i lådan – hur gör ni andra, ska hålet uppe på växellådan vara täckt på något vis? (regn och snö har ju fri passage in här)?

Vid nästa lediga tillfälle i dagsljus blir det att åka ut och dränera växellådan, återfylla med rätt kvalitet och se vad som händer. Hur skulle ni göra - oljan är ju väldigt trögflytande, speciellt nu när det är några minusgrader. Hade ni försökt skölja ur lådan med något tunnare före återfyllning - eller ska man bara satsa på flera (två) byten?
Hur undviker jag att få in vatten igen?

Snart ska åke få börja jobba på muddringen som han skaffades för - då borde han ju ha bra kroppsvätskor att jobba med
OLs70
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:00, 16-01-2013
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo LM641, Åkerman H14B, Zetor 3511



OLs70 (trådstartaren)

#2 » 23:24:50, 21-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En ytterligare tanke:
Jag överfyllde något (trodde att nivån var lägre än den i själva verket var) och provkörde ändå.
Är det så att det skummar om man har för mycket olja?

Nå, det visar sig vid nästa besök - är det skum torde oljan vara klar då, blir ett byte och återfyllning till rätt mängd. Kanske det ger sig?
- Vore ändå bra att veta det där om hålet och om det hämtar in vatten den vägen..
OLs70
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:00, 16-01-2013
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo LM641, Åkerman H14B, Zetor 3511

Anton

#3 » 23:29:51, 21-02-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du ongen växellågsbeluftning på deå slitsarna går bara i ett beluftad utrymme,
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige


Återgå till [Åkerman] Service

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se