Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Service

H3B understell

3 inlägg • Sida 1 av 1
Frågor? Problem? Snacka om Åkermans teknik här ...

Hellenes (trådstartaren)

#1 » 16:03:45, 10-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Er ute etter å kjøpe en H3B. (Noen som vil selge?) Ser at flere av disse maskinene blir oppgitt med "slitt understell". Hvilke muligheter er det for overhaling / oppgradering av kjeder og hjul:
1. Hvor kan man få tak i nye / brukte kjeder og hjul?
2. På bilder jeg har sett ser det ut som sprocket ikke er boltet på drivmotor. Hvor mye må man da bytte for å fornye sprocket? Har maskineringsverksted så jeg har vurder å fjerne utslitt sprocket og maskinere for å bolte på ny sprocket ring.
3. Er kjeder og sprocket laget etter en eller annen standard (slik som andre kjededrifter) slik at man kan bytte til uorginale kjeder og sprocket? Belteplater må selvfølgelig passe evt. tilpasses.
4. Hvor kan man få tak i delekatalog med sprengskisser for H3B?
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Hellenes
1 inlägg
 
Blev medlem: 17:12:53, 19-03-2022
Ort: Førde
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



mimeck

#2 » 18:42:05, 10-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla i "downloads" efter reservdelskatalog eller kontakta forumets grundare (anton) så kanske du kan köpa av honom.

Älmeboda har delar. Dom brukar ha reklam till höger ---->
Jag har även köpt delar till undervagnen av https://fbt.nu/
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#3 » 22:39:40, 10-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Letar du här på M så finns flera trådar om att renovera undervagnen. Brukar komma upp minst tre företag som har prylar till detta, Entrack, Frillesås och ett till som jag inte kommer på just nu, plus givetvis Älmeboda som redan nämnts.

Om det inte går på annat vis att byta drivhjul så borde man kunna svarva eller fräsa bort den yttre halvan av diametern, ta ett hjul med rätt diameter och kuggdelning och svarva / fräsa ur centrum av detta. Sedan svetsa ihop alltsammans. Jag fick göra så på min Komatsu.
Finns några bilder på bygget här:
Stridis2 @ [Grävmaskiner] Komatsu PC 120-6, (inköp, liv & leverne)

Vill du läsa om hela kedjebytet så börjar det här, och fortsätter några sidor framåt:
Stridis2 @ [Grävmaskiner] Komatsu PC 120-6, (inköp, liv & leverne)
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till [Åkerman] Service

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se