Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Service

H7C

7 inlägg • Sida 1 av 1
Frågor? Problem? Snacka om Åkermans teknik här ...

peter.sand (trådstartaren)

#1 » 15:40:02, 21-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grävt i ett par dagar utan problem. Maskinen har gått fint. Men plötsligt stannade all hydraulik och det blev tvärstopp på allt. Någon tipsade om den högra pedalen (svängbromsen) att den brukar kärva och då får man inte något servotryck. Det ska gå att plugga anslutningarna där på något vis. Det skulle vara två men det ser ut som fyra stycken. Någon som vet något mera om detta och hur man eventuellt pluggar anslutningarna.
peter.sand
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:24:12, 21-11-2007



Anton

#2 » 15:57:38, 21-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och välkommen!!

Om pedalen fastnar stanna bara svängen, Ledningen som ska pluggas är i mitten på svängbegränsningsventilen. (på toppen)Och det är bara ett rör(8m/m)
Jag tror mer på att all servotryck försvann. Antingen har servopumpens axel gått av eller servobegränsningsventilen är kass.
I servobegr. ventilen sitter en plastkägla som kan var trasig.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

peter.sand (trådstartaren)

#3 » 18:07:28, 21-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, tack för det snabba svaret. Maskinen har nr. 1102 och är en 1986:a om jag läst tabellerna här rätt. Oljenivåer och säkringar är kollade och okej. Den läcker inte heller någonstans utan den verkar tät och fin. Servotrycket, det ligger på ca 30 vid fullgas. På tomgång kanske 5 bara. Någon sa att det ska ligga på 60-65 om det nu stämmer. Kanske axeln kan vara hel då men fel i ventilen eller plastkäglan? Kan man byta bara käglan eller byter man hela ventilen?
peter.sand
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:24:12, 21-11-2007

håkan öhlund

#4 » 18:25:14, 21-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan Peter :)

Då ha du fel på servotrycket för trycket ska ligga på 65bar..
Och om inte tankningspumpen är på så är det nog servoköglan som behöver bytas så kolla i den här inlägget http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=347 så ha jag lagt upp bilder på bytet :)
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

peter.sand (trådstartaren)

#5 » 18:52:35, 21-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fantastiskt snabb support här måste jag säga. Otroligt bra med bilderna också. Jag har just vart å skaffat en ny plastkägla. Ska bara få lite mat så byter jag den sen. Måste hinna planera färdigt också innan det fryser på för mycket här, -10C här ( i Luleå) och dessutom skulle det snöa imorron och då blir det inte roligt. Tack ska ni ha för hjälpen !!
peter.sand
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:24:12, 21-11-2007

Anton

#6 » 19:15:18, 21-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men kolla först tankningspumpen !!!!!!

!Anton//
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

peter.sand (trådstartaren)

#7 » 17:08:17, 22-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag skulle bara säga att det blev bra med käglan. Tänk att en liten plastbit kan vara så viktig! Trycket är nu okej och allt verkar som det ska. Och jag kunde bli klar efter ett litet "nattpass". Tur det för idag snöar det...!
peter.sand
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:24:12, 21-11-2007


Återgå till [Åkerman] Service

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se