Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Service

Drivning h9mb -79 mycket långsam

9 inlägg • Sida 1 av 1
Frågor? Problem? Snacka om Åkermans teknik här ...

Björn Liljeberg (trådstartaren)

#1 » 08:47:50, 17-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var därför jag kämpade med mätning av tryck men frågan här är eftersom det blivit drastiskt sämre kan det vara den lilla skruven på hydralmotorn? Den är fortfarande stark så det kan ju vara detta men den känns inte lika stark som förr. Slår jag på vad det nu heter där två pumpar utför en funktion så går det 3ggr fortare framåt men fortfarande bara ca 1km/h.

Maskinen är stark vid grävning iaf så kan det vara hydralmotorn som behöver packas om eller är det bara att vrida på den lilla skruven på hydralmotorn? Kan man ha sönder motorn om det inte är skruvens fel att det går sakta?
Björn Liljeberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:12:08, 23-01-2006
Ort: Malmö
Sverige



Anton

#2 » 09:41:39, 17-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vänd på det hela och kör baklänges. Är den då snabbare??Växlar den mellan väg och terräng??
/Anton!!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Björn Liljeberg (trådstartaren)

#3 » 10:08:48, 17-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma fram som bak och japp den kan växla till landsväg, motorn blir rejält ansträngd när man kör iväg men sen funkar det bra. Jag tycker iof den också är långsammare men den kör över 10km/h och mer kan jag inte prova där den står nu då ingen väg där är jämn nog
Björn Liljeberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:12:08, 23-01-2006
Ort: Malmö
Sverige

Björn Liljeberg (trådstartaren)

#4 » 23:19:39, 30-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag provat lite till och ger jag ca halv gas på gaspedalen så låter det som den "kirrar" typ om oljan lyckas smita en annan väg. Maskinen rör sig alltså inte.

Fråga är om det finns ett lätt sätt att konstatera om motorns packningar läcker eller om det bara är att vrida på den "magiska" skruven på motorn?
Björn Liljeberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:12:08, 23-01-2006
Ort: Malmö
Sverige

Anton

#5 » 09:00:43, 31-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är svårt att tänka sej in i problemet.
Först och främst måste man hålla isär Hydraulmotor och Hydraulpump.
Om Hydraulmotor transport läcker så fylls transportlådan med hydraulolja.
Du skrev aldrig om trycken var bra. Att den är stark på grävning säger ju inte att den ska var stark på transport.
Ställskruven på transportmotorn får bara ändras med manometer inkopplad i transportmotorns hydraulik.
Det finns en anvisning för tryckinställning på Downloads.
/Anton!!
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Björn Liljeberg (trådstartaren)

#6 » 11:34:43, 23-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen,

Jag köpte ny transportmotor och bytte den. Blev bra i några timmar men nu har jag liknande problem som innan. Trycken är rätt dock fladdrar mätaren på ett av trycken från 180 till 220 bar ca 10 ggr / sek.

Fråga: Bromsventilen låter högt skorrande när jag rullar för fort i backe. Kan detta leda till dessa problem eller vad brukar det leda till om den ej fungerar riktigt? (Alltså inte hjulbromsarna som är fel utan den ventil som ska lösa att det fungerar att rulla "för fort")
Björn Liljeberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:12:08, 23-01-2006
Ort: Malmö
Sverige

Anton

#7 » 12:40:34, 23-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den hydrauliska bromsvenyilen fungerar bara framåt. Vänd på riktningen och kör bakåt. Kolla skillnaden.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Björn Liljeberg (trådstartaren)

#8 » 18:18:03, 26-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset!

Framåt går nu i backar upp till en viss hastighet men inte mer medans baklänges kommer den upp hur fort som helst och börjar "skorra'" vid en relativt hög fart.

Bakåt går också mycket bättre upp för en backe. Ja så bra att jag nog skulle kalla det normalt medans framåt så går det saktare och saktare upp för backen till slut håller diselmotorn på att stanna då måste jag slå över till en pump från två pumpar till drivning för att diselmotorn inte ska stanna. Sedan går det ursakta men diselmotorn återhämtar sig. Vad kan detta bero på? Jag har som sagt provat byta transportmotorn.

-Björn

PS alla tryck ser bra ut
Björn Liljeberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:12:08, 23-01-2006
Ort: Malmö
Sverige

Anton

#9 » 08:30:15, 27-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inget fel på transportmotorn. Kolla trycken i transportmotorn. Det kan var fel på bromsventilen som sitter i rambalken med 2grova slngar och servoslang.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige


Återgå till [Åkerman] Service

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se