Andra instrument som behövs i ett flygetyg är Fartmätare, den mäter ramtrycket via ett sk. pitotrör där farttrycket (dynamiskt tryck) går via en slang till fartmätaren som har ett membran som böjer sig i proportion till farten, membranet är kopplat via länkar till en visare som visar knop, miles eller km/h på en rund skala. Mätaren har färgmärkningar, vit färg (vit båge) är min-max fart med någon slags lyftkraftökande anordning ute tex klaff, slats. Grön båge är min-max fart med sk ren vinge, utan klaffar mm. gul fart är fart som endast får användas när luften är lugn då det kan bli stora g-påkänningar annars.
Rött streck, fart som ej får överskridas. Så här kan en mätare var graderad: Vit båge 41-76 knop, grön båge 45-125 knop, gulbåge 126-149 knop, rött streck 150 knop. Så har en del Cessnor...
På en del gamla plan så kan även färgen gul förekomma bla SAAB safir, i det fallet betyder den "observation, tänk dig för"