Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

Min Piper PA-24 Singel Comanche

105 inlägg • Sida 7 av 7
Diskutera flygteknik här

Janson1 (trådstartaren)

#91 » 19:28:36, 17-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan grej, höjdrodret är av stabilatortyp, dvs. hela roderytan vrider sig. Detta system måste man balansera tills man får jämnvikt. MAO. Ett frikopplat roder får inte vrida sig mot stopp framåt eller bakåt utan det skall råda jämnvikt. Det finns en balansarm framför rodret där man kan lägga till/ta bort stålplattor tills jämnvikt råder. Vårat var för baktungt efter målningen så jag fick göra en platta på ca 60 gram för att just få jämnvikt. Foto på det kommer, nån gång.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjektet:
Piper PA-24 Comanche från -64
Dexta från -61
Ford 1900 4 wd. (Shibaura)
Husaberg FE 400 och en Gasgas 400

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Janson1 (trådstartaren)

#92 » 00:34:37, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag var det comanchedag! V fick satt dit bränslerören mellan tankarna (4 st) och bränslekranen och fyllt på några liter bensin, givetvis läckte det men det vara bara att dra åt alla anslutningar så blev det tätt. Höjdrodret fick sina balanseringsvikter installerade så nu är det klart. Vi justerade om klaffwirerna och låste dom, skevroder och höjdroder likaså. Vänster landningsljus blev också monterat och provat i dag. En antenn hittade på plats med, likaså skevroderservot till autopiloten men det är injustering kvar på servot.
En bild på ställmotorn och bränslekranen, för att visa nåt...
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjektet:
Piper PA-24 Comanche från -64
Dexta från -61
Ford 1900 4 wd. (Shibaura)
Husaberg FE 400 och en Gasgas 400

igelkottar

#93 » 12:53:06, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter bränslerören utan genomförningsskydd? (stavning) pga. utrymmet i hålet?
Bild
/Lillen

"Att vara medveten om att man inte känner
till fakta är ett stort steg mot kunskap."
Benjamin Disraeli, brittiskt politiker.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Janson1 (trådstartaren)

#94 » 14:12:08, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog inget original men jag kommer att sätta dit där det behövs. Däremot skall det nog sitta gummin mellan ytterskrov och vinge som just skavskydd (syns inte på bild).

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjektet:
Piper PA-24 Comanche från -64
Dexta från -61
Ford 1900 4 wd. (Shibaura)
Husaberg FE 400 och en Gasgas 400

Janson1 (trådstartaren)

#95 » 17:58:32, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Autopilotservot, jag tror det skall sitta här då det finns fyra borrade hål som stämmer och även elkabeln vill ligga efter servots läge och inga närliggande wirar skaver på.
Bild
Själva servot har en egen wire som klämms fast parallellt med en av skevrodrets wirar. Sedan har servot en elektromagnetsmanuvrerad koppling som läggs ur vid strömavbrott, som extra säkerhetsåtgärd finns även en friktionskoppling som man skall kunna övermanna om servot inte vill/kan kopplas ur vid tex fel.
(Jag har en luftfartshändelse där detta servo som var trasigt råkade kopplas in ofrivilligt och friktionskopplingen satt näst intill fast, då kunde det gått illa...)

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjektet:
Piper PA-24 Comanche från -64
Dexta från -61
Ford 1900 4 wd. (Shibaura)
Husaberg FE 400 och en Gasgas 400

gute84

#96 » 18:34:30, 24-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad är det med äldre flygplan som gör att dom har så bra andrahands värde?

1 person gillar det här inlägget.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: gotland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Janson1 (trådstartaren)

#97 » 19:43:43, 24-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag inte vad som avses äldre plan då nästan hela våran privata flotta är uråldrig... Comanchen från -64, äldre än mig. Men jag tror du menar gamla Piper Cub av olika slag, dom är ganska rejält dyra att införskaffa. Det är väl dels kulturvärde i dom och sen finns det faktiskt inte jättemånga kvar och mindre till antalet blir dom. Man köper en liten bit historia när man köper ett gammalt plan och den historien kostar. I fallet Comanche-250 så är det svårt, ja nästan omöjligt att hitta ett plan i dag med motsvarande prestanda utan att det koster några miljoner i inköp, detta gör ett gammalt plan med hög prestanda attraktivt, ett bra reseflygplan helt enkelt.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjektet:
Piper PA-24 Comanche från -64
Dexta från -61
Ford 1900 4 wd. (Shibaura)
Husaberg FE 400 och en Gasgas 400

Skru'are

#98 » 11:43:32, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte så att en stor del av kostnaden för ett nytt plan är försäkringspengar/risker betingade av hur juridik bedrivs i USA?
Det är mycket kostsamt att ta fram ett nytt plan.
Det fanns planer på ett svenskt plan, B3LA tror jag det kallades, men det stupade på det.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Janson1 (trådstartaren)

#99 » 13:17:51, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den amerikanska juridiken höjer prislappen helt klart men även ett plan från Österrike är alldeles för dyrt i mina öron (Diamond). Det är på gång lättare certifieringsregler för plan i Europa som har börjat gälla, får se om det gör något i längden.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjektet:
Piper PA-24 Comanche från -64
Dexta från -61
Ford 1900 4 wd. (Shibaura)
Husaberg FE 400 och en Gasgas 400

Skru'are

#100 » 16:29:32, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var jag ute och cyklade!
Det var inte B3LA såklart. Det var ett sportflygplan naturligtvis.
Problemet är att var man än tillverkar, så kan det hamna i USA.
Det påverkar priset och hämmar utvecklingen.

(Jag kommer inte ihåg namnet för tillfället.)
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

63an

#101 » 17:30:16, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nostalgi genererar lite också men är trots allt säkert enklare att göra service å billigare på äldre plan Föreställer mej att nyare är mera instrument å databeroende?
Å snart är de Påsk igen men då måtte du väl vara klar att köra igen? :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest...
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Janson1 (trådstartaren)

#102 » 20:55:38, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaa, får se... närmare påsk? ja, det finns en liten chans denna gång. Vi har nu nästan alla grejer och mycket är redan på plats. Skall nog sikta på det, påsk alltså.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjektet:
Piper PA-24 Comanche från -64
Dexta från -61
Ford 1900 4 wd. (Shibaura)
Husaberg FE 400 och en Gasgas 400

gute84

#103 » 21:37:43, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

var det ni själva som buklandade eller köpte ni den så?
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: gotland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Janson1 (trådstartaren)

#104 » 22:39:05, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den tillhörde våran flygskola och blev av misstag buklandad, lärare och elev som övade bedömningslandningar.
Det sista som hördes i tystnaden efter buklandningen var ställvarningshornet...
Sedan efter div. turer så köptes kärran loss av mig och två andra som ett renoveringsobjekt som nu faktiskt ser ut att bli ett plan igen.

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjektet:
Piper PA-24 Comanche från -64
Dexta från -61
Ford 1900 4 wd. (Shibaura)
Husaberg FE 400 och en Gasgas 400

magloman

#105 » 23:39:38, 25-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ju bra att gamla fungerande flygplan har annorlunda värde jämfört med datorer iaf :grin:

De verkar va tämligen tidlösa så länge de funkar
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/user/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Ursus 385
Volvo BM 430


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Vikabacken

Klaravik

Bobcat

glappfri.nu

Beck Maskin

Crazyride

ME

Ygsbostudios

Koneita

Kilremslagret

Nordicc

Bra Verktyg

XLKLäder

SSL Certificates