Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

Problem med ett kombiinstrument.

1 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera flygteknik här

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 17:41:56, 31-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har ett problem här med ett kombiinstrument till ett flygplan. Instrumentet heter VM-1000C eller VMS-1000C från Vision Microsystems inc men uppköpt av JP-instruments sedan några år tillbaka. Själva instrumentet är ett rent övervakningsinstrument med digital skärm som visar varvtal, ingastryck, spänning, ström, temperaturer av olika slag mm.
Det har även bränslemängdsmätare inbyggt, det är här problemen kommer. Liten resume: Man kan via menyer välja om man har en potentiometergivare (resistiv) eller kapasitivgivare (cap) och det är olika anslutningar för respektive givartyp.
Från första början hade den potentiometergivare som aldrig fungerade, den fick då kapasitiva givare från Centriod produkts. Dom mäter nivån kapasitivt och ger ut ca 270 ohm (res) vid tom tank som sedan minskar allteftersom. Första problemet vara att dom var 5 voltsmatade och skall enligt uppgift gå på 12 volt så det ändrade jag och jag kan nu ohmmäta mig till att motståndet går ner allteftersom man pytsar i bensin. Själva VM-1000 skall läras in tex man häller på 20 liter, lär 20, fyller på 40 liter, lär 40 osv till 140 liter eller så. Sedan när man skall använda bränslemätarna så hoppar dom 20 liter i taget precis som när man lärde systemet. Egentligen skall mängdangivelsen vara linjär liter för liter mellan dom kalibrerade grundvärdena. Ett förslag från USA var att ta bort minnesbatteriet över natten och sen göra om alla inställningar igen... ingen skillnad. Så vad göra? Nu känns det som felet ligger i instrumentet då givarna faktiskt lämnar ut det dom skall.
Ett par bilder också.
Bild
Bild
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjektet:
Piper PA-24 Comanche från -64
Dexta från -61
Ford 1900 4 wd. (Shibaura)
Husaberg FE 400 och en Gasgas 400
Numera en Grålle/VW diesel 1952/2002

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se



Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot], Lengan och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates