Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

Min Piper PA-24 Singel Comanche

123 inlägg • Sida 8 av 9
Diskutera flygteknik här

Janson1 (trådstartaren)

#106 » 21:27:48, 21-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har det hänt en del sen sist. Den har fått nya slangar i motor-rummet (8-10 st), ny tätning runt huven, golvet och sätena börjar komma på plats. Den har fått en propeller, en nog så väsentlig del... Ja, det börjar bli ett flygplan. I dag kom luftslangarna också, dom skall vi nog montera på söndag? Ett batteri saknas fortfarande men är beställt. Det närmar sig provstart av motorn snart... Vi tänkte slå i lite soppa en så där 20-30 liter per tank (den har 4 stycken) och kolla så det inte läcker.
En bild på flygplanet
Bild

Och en bild på inredningen som nu snart är på plats.
Bild

23 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjektet:
Piper PA-24 Comanche från -64
Dexta från -61
Ford 1900 4 wd. (Shibaura)
Husaberg FE 400 och en Gasgas 400

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Janson1 (trådstartaren)

#107 » 22:19:13, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske inte några nya bilder men nu börjar det dra ihop sig till motorstart… Batterit har kommit och är på plats. Det läcker inte soppa, än i alla fall. Bränslemängdsvisningen är lite sådär i funktion. Varje tank har varsin givare och sen visas den inkopplade tankens nivå på mätaren, vidare kan man tillfälligt tvångsvälja en annan tank att kolla nivån på en annan tank via ett knappsystem, allt detta är ganska gammalt och rackligt, jag hoppas jag får liv i det igen... Jag fick hem inkörningsolja i dag så det skall fyllas på, sen är det bara startvibratorn till vänster tändmagnet som skall fixas till. Vi har nu gjort den sista injusteringen av landstället och dess luckor så dom öppnar och stänger fint sådär lagom. Vi har fått tillbaka den andra komradion som har varit utlånad så nu har vi bägge com/nav radiorna färdiga att montera in. (det är snabbrack) Mattan var svår att få tag på men nu efter lite kompletterande uppgifter så verkar dom veta vilken det skall vara.

4 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjektet:
Piper PA-24 Comanche från -64
Dexta från -61
Ford 1900 4 wd. (Shibaura)
Husaberg FE 400 och en Gasgas 400

MN

#108 » 07:45:10, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det lite lite oroligt med tankmätare som inte visar rätt? John Denver sopade väl i Stilla havet pga detta?
M
"En märkesentusiast kan överse med sitt märkes fel och brister - en märkesfanatiker förnekar dem"

MF35, MF203, MF 135/Trima 800, BM800, BM V70, BM 262C, Corvette C4, Puch Dakota + Alabama
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Janson1 (trådstartaren)

#109 » 15:02:08, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är mer vanligt med felvisande bränslemängdsmätare på små gamla plan än att dom visar rätt... Men man gör alltid bränsleberäkningar inför varje längre flygning, och denna har ju 4 tankar att välja på.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjektet:
Piper PA-24 Comanche från -64
Dexta från -61
Ford 1900 4 wd. (Shibaura)
Husaberg FE 400 och en Gasgas 400

Göran Ekman

#110 » 15:34:25, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du någon form av manuella nivåkontroller på bränslet någon form av nivåsticka?
På flyg sidan räknas det ofta på hur mycket bränsle behöver man för en viss flygning .Det räknas mellan vikt på bränslet som ska stämma med levererad volym i liter. En pilot litar inte blint på en tankmätare.
Göran i Björnarbo ,l
Prova det kan ju gå bra
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt. NH TM 165 PC ,NH7840. Sampo2045

mimeck

#111 » 17:36:29, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spännande och intressant!
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Sunne

#112 » 17:55:18, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Det är mer vanligt med felvisande bränslemängdsmätare på små gamla plan än att dom visar rätt... Men man gör alltid bränsleberäkningar inför varje längre flygning, och denna har ju 4 tankar att välja på.

Bränsle tas enbart från en tank i taget då? Om det ändå tar slut, hur lång tid finns det på att få igång motorn igen efter att man skiftat tank?
Nu är jag inte någon flygare men kan vara bra att veta hur långt uppe man bör vara för att hinna åtgärda vissa trubbel :smile:
//Mattias
Sunne
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:44, 14-06-2007
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nuffield

Janson1 (trådstartaren)

#113 » 17:58:16, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi pejlar alltid nivån manuellt om det går, det går på dom flesta plan men inte alla. Vet man inte så tankar man i den mängd man behöver plus 45 minuter (30 min) annars full tank. Edit: om man ändå kör slut på en tank så är det bara att dra av gasen och sen byta tank + elpump på om nu sådan finns. (Om man har sk. constantspeed propeller måste man dra av gasen innan tankbyte, annars övervarvar den en stund innan den hinner ställa om sig från fin stigning till grov stigning)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjektet:
Piper PA-24 Comanche från -64
Dexta från -61
Ford 1900 4 wd. (Shibaura)
Husaberg FE 400 och en Gasgas 400

mimeck

#114 » 18:23:00, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu blev det lite svårt att förstå varför man måste dra av på gasen innan tankbyte..

Mopeder brukar gå sämre i samband med "tankbyte". (jag vet att det bara är en tank på moppar) Iallafall om man ändrar om kranen för sent.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

igelkottar

#115 » 18:59:28, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis innan bränslet tar slut slut så brukar de rusa.
Bild
/Lillen

"Logiken kan ta dig från A till B.
Fantasin kan leda dig vart som helst.”
Albert Einstein (1879–1955), Tysk vetenskapsman och Nobelpristagare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Janson1 (trådstartaren)

#116 » 19:15:06, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, när motorn går på säg 2300 rpm med 65 % effekt så står vinkeln på propellerbladen i ett visst läge, det som motsvarar 2300 rpm och 65 %. Om soppan tar slut strävar propellern att hålla ett maxvarvtal av 2300 rpm, alla undervarv gör att propellerns stigvinkel minskas för att fortsätta hålla varvtalet, till sist så är det flygplanets energi och framfart som håller varvet, den vindmilar. (följer med) Om nu motorn får soppa igen med ganska öppet gasspjäll ( 75 till 100 %) så kommer den direkt att ge 65 % effekt igen och med fin stigning på propellern så hinner den förbi målvarvet 2300 rpm med råge innan den hinner reglera ner till 2300 rpm igen = ett ganska kraftigt övervarv från någon sekund till flera sekunder beroende på hur långt ifrån målvärdet den var. Det är motorns olja som styr propellern och ett under/övervarv måste först ha uppstått innan regleringen börjar, så det tar helt enkelt tid för omställningen.

8 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjektet:
Piper PA-24 Comanche från -64
Dexta från -61
Ford 1900 4 wd. (Shibaura)
Husaberg FE 400 och en Gasgas 400

mimeck

#117 » 16:53:42, 06-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu förstår jag lite mer. Tack för att du förklarade!
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1 (trådstartaren)

#118 » 08:42:11, 10-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortfarande inga bilder men jag tror det kan bli en liten filmsnutt på vår första motorstart…? Nu har vi fått igång den, det var lite meck. Först tände den inte alls, jag tror flottörnålen i förgasaren satt fast, Den sk. snapspumpen ville inte heller igång trots frenetiskt pumpande. När jag äntligen fick fram soppa så startade den snällt och ruskade igång även förgasaren som sen började flöda över så vi fick stänga av den illa kvickt. Men jag han kolla att bägge tändmagneterna fungerade och verkar stå rätt i tändläge och oljetrycket var inom gröna värden. Laddningen fungerade däremot inte, började att felsöka i går och konstaterade att det fanns ingen fältspänning fram på generatorn och det var avbrott till rotorlindningen (kolfel?). Vi ryckte av cowlingen och tog ner förgasaren, kunde väl egentligen inte hitta nåt anmärkningsvärt som skulle göra att den flödade över? När cowlingen (motorkpåporna) nu är borta så skall vi ändra en gummilist som ligger fel och fixa lite andra småpryttlar. Snapspumpen kom igång av sig själv senare när motorns vacum sög ur luften, den hjälpte så att säga till. Snapspump = Primer, en liten handpump som man har för att ge motorn en första sup innan motorstart, flygplan har ingen choke...

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjektet:
Piper PA-24 Comanche från -64
Dexta från -61
Ford 1900 4 wd. (Shibaura)
Husaberg FE 400 och en Gasgas 400

Janson1 (trådstartaren)

#119 » 22:35:30, 10-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsättning... Förgasaren monterades och jag passade på att kolla så vevhusventilationen är säkert öppen vilket den är men då såg jag att det saknades en blindplugg på en av cylindrarna så den sög ju en massa tjuvluft den vägen, se bild:
Bild

Sen med en annan plugg monterad:
Bild
Ang generatorn så kommer nog kolen igång av sig självt bra den får gå ett tag. Vidare så var det en glappkontakt mellan D+ och regulatorn som jag tror jag hittade. Men förgasaren flödar nästan över fortfarande och det beror på att bensinpumpen lämnar nästan 2 Bar, den skall lämna under 1 Bar. Det visar sig sitta fel typ, en som är gjord för insprutning/turbo så nu får vi leta upp en av rätt typ inför nästa start. Dörren, det är ett surt kapitel... Fast den bara har en dörr så passar den ganska dåligt i dörrhålet.
Bägge öglorna till dörrsprintarna är exentriska via 70-80 fina splines så det finns många kombiationer där 75-80 % går bort precis direkt, men dom andra 20-25 % har vi bråkat med nu senaste dagarna, efter mycket justeringar så passar den hjälpligt. Vi tog bort gummi-listen för att lättare få till alltihopa så nu är det bara en ny list som saknas? Vid dagens provkörning så var oljetrycket i lägsta laget så övertrycksventilen har fått 3 extra brickor på fjädern, får se hur mycket det gör. Vi har två radior som nu har blivit monterade och vi har provat bägge navdelarna (VOR), bägge instrumentlandningssystemen både i höjd och sidled (ILS) och dom visar rätt och lika. Däremot fick jag inte Marker Beacon till att funka, vet inte om det är flygplanet eller min testutrustning som krånglar... Det får felsökas en annan gång. Vi passade på att tvätta planet från förra årets skit så nu skiner lacken och rutorna fick sig en körare med rubbing (typ Autosol) så dom blev mycket bättre, det närmar sig!!!

8 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjektet:
Piper PA-24 Comanche från -64
Dexta från -61
Ford 1900 4 wd. (Shibaura)
Husaberg FE 400 och en Gasgas 400

Janson1 (trådstartaren)

#120 » 22:18:18, 11-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsättning 2: Min kompis och maskinist ANFA fortsatte med polering av rutorna både in och utvändigt, det blev riktigt bra. Vi har fått tag på en annan bensinpump av rätt typ som skall hämtas och monteras vid tillfälle. Min Cessna som jag har ihop med en annan medlem fick en ny propeller. Den gamla hade en stigvinkel på 53 " per varv och den nya har 57 " per varv. Detta innebär att den nya propellern skruvar sig fram 4 tum längre per varv än den gamla vilket blir ca 145 cm/varv statiskt. Nu "slirar" propellern lite och det måste den göra för att generera lyftkraft men den går ganska nära 145 cm per varv genom luften när man flyger (uppåt 95 % verkningsgrad) vilket blir nästan 200 km/h vid 2400 rpm. Våran Comanche däremot har ställbar propeller så där behöver man aldrig bekymra sig om stigvinkeln, den ligger alltid på bästa för stunden...

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjektet:
Piper PA-24 Comanche från -64
Dexta från -61
Ford 1900 4 wd. (Shibaura)
Husaberg FE 400 och en Gasgas 400


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates