Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

Min Piper PA-24 Singel Comanche

142 inlägg • Sida 10 av 10
Diskutera flygteknik här

lagun49

#136 » 00:00:26, 05-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:På rygg = inte alls. Eller rättare sagt, motorn går några sekunder sen dör den och man måste vända tillbaka innan den startar igen...(vindmilar under tiden)
Skall man flyga avancerat så är det insprutning och inverterat bränslesystem, helst även inverterat oljesystem.


Jo, jag fattar det. Spitfire hade väl ett avancerat förgasarsystem för att kunna göra halsbrytande manövrar, eller minns jag fel? :klia: :klia:
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Janson1 (trådstartaren)

#137 » 06:15:48, 05-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pass. Men så länge man gör positiva manövrar så funkar förgasare alldeles utmärkt.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002

igelkottar

#138 » 15:01:57, 05-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så länge man bara flyger lugnt, rakt och utan diverse trix så kan man åka med utan att må pyton. :mrgreen: :vissla:

Bra jobbat av dig Janson1 :thummar:
Bild
/Lillen

"Logiken kan ta dig från A till B.
Fantasin kan leda dig vart som helst.”
Albert Einstein (1879–1955), Tysk vetenskapsman och Nobelpristagare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Janson1 (trådstartaren)

#139 » 21:18:46, 05-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar igelkottar!

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002

Janson1 (trådstartaren)

#140 » 21:01:20, 20-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag fick vi vägt kärran, den väger 844 kg men när det gäller flyg så måste man även räkna ut tyngdpunktscentrum (CG) 280 kg på framhjulet och 282 + 282 kg på huvudhjulen. Detta är med all inskriven utrustning och icke utnyttjbart bränsle i tankarna vilket jag gissar är runt 25 liter totalt fördelat på 4 tankar? + 9 quarters (ca 8,6 liter) olja i motorn. För att kunna räkna ut CG så måste man först ha en referenslinje tex propellernavet eller brandskottet. Sedan så mäter man i tex cm hur långt det är till noshjul, huvudhjul och räknar därifrån. Sedan har fabrikanten angett i typcertifikatet främre och bakre godkända tyngdpunktslägen, dom kan variera beroende på om man åker lätt eller tungt lastad eller om man flyger bara "rakt fram" eller flyger aerobatic. Vid aerobatic så är oftast tyngdpunktsläget mycket snävare. I praktiken så skall tyngdpunktscentrum ligga ungefär en tredjedel in på vingen framifrån sett och därifrån plus-minus x avstånd ifrån. Vågarna som vi använder är tre stycken plattor, en under varje hjul och sen en ansluten avläsningsenhet om skriver ut i klartext vikten per platta och sen totalt. Alla vågar till flyg måste vara kalibrerade och det gäller bara ett år åt gången. Egentligen kalibreras dom inte utan dom bara kontrolleras mot flera fastställda vikter tex 100 kg, 200 kg 300 kg osv. Sen får man gå in i en tabell och lägga till eller dra ifrån vikt. Våra vågar vägde lite för mycket så fick dra bort några kg...

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002

Janson1 (trådstartaren)

#141 » 17:10:22, 28-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu så helt plötsligt så är kärran nästan klar för besiktning av Transportstyrelsen. I dag började vi på "det sista" typ, lite skyltar, ett dörrstopp, tre inspektionsluckor som skulle på plats, låning av skevroderlinor, mm. Nu så skall pappersbiten städas upp och kollas igenom så det finns försäkring, luftvärdighetsbevis, radiotillstånd, miljövärdighetsbevis,vikt o balansbesked, vägningsprotokoll, Nationalitets och registreringsbevis, lastinstruktion, grundspecifikation 4 blad, tillägg till grundspec. flyghandbok, tillägg till flyghandbok, senaste revision, mycke papper blir det...

5 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002

63an

#142 » 20:05:56, 28-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att myndigheterna ska ha så lätt att göra de mesta omöjligt? Annars så ska de väl certas föra flyga också, ett par flygglasögon går väl åt :cool: :cool:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Bestgrip

Ygsbostudios

Kilremslagret

Wexal

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates