Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

En annorlunda landning

240 inlägg • Sida 13 av 16
Diskutera flygteknik här

63an

#181 » 22:03:03, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjusig länk :thummar: Förresten Merry Christmas! :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



swetom2011 (trådstartaren)

#182 » 23:10:13, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den 20 december har vi julfest på jobbet. I år är det sista gången jag bjuder på min specialglögg, ordentliga grejor med 30 - 35% alkohol. Min svärfar var apotekare och enligt hans åsikt var rödvinet bara till för att ge färg åt det hela :mrgreen: .

I morgon måste vi därför iväg och köpa ingredienser; man skäms lite när man står vid kassan med 6 kartonger 40% vodka och 2 kartonger vin. Inget dåligt vin, tempranillo, reserva eller något annat kraftigt vin, den kraftiga färgen är ju viktig :lmao: .

Det bästa man kan säga om de tittar lite konstigt på dig är att fråga "ni har väl i morgon också?"

Glöggkryddorna gör jag själv, får dra sig ett par månader i ren alkohol.

8 personer gillar det här inlägget.
swetom2011
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:29:30, 05-08-2013
Ort: Salem i södra Tyskland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Agria 1700 (1956)
Gravely 566 / C12 (1975)

J.K Nilsson

#183 » 10:47:48, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den glöggen vil jag ha recept på. :D

J.K Nilsson

2 personer gillar det här inlägget.
J.K Nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:03:08, 06-12-2007
Sverige

MagnusGoransson

#184 » 12:53:21, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sjukt mäktigt!!! Tack för att du delar med dig!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Skru'are

#185 » 13:54:10, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Receptet är nog mer hemligt än rymdprojektet...

2 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

swetom2011 (trådstartaren)

#186 » 21:54:58, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, det är inte hemligt men å andra sidan blandar jag det på en höft så att säga. Det viktigaste är att man blandar ihop allt kallt (det vore dumt att koka bort alkoholen för tidigt).

Det betyder också att man borde göra en sockerlösning på tex strösocker i förväg eller köpa flytande socker (rörsockersirap eller vad det nu heter på svenska som använder till sydamerikanska drinkar).

Jag fyller den färdigblandade i större flaskor och värmer upp det hela (absolut inte koka) allt efterhand på partyt. Russin och mandlar till det hela naturligtvis.

Brukar också ta med ett tiotals kg valnötter (vi fick ungefär 50 kg i år från våra två träd), en rejäl planka av ek eller liknande och antal hammare till att knäcka nötterna med. Alla är ju inte helt händiga och glöggen gör ju sitt, så det brukar bli ett par blå fingrar :hurra:

Glöggen förresten, man kan tända eld på den. Vill man vara riktigt jäkligt, tänder man det hela och håller glaset så att han (eller hon) som tar glaset måste ta över glaset. Alkohol som brinner syns ju knappast så det blir lite svedda fingrar eller tappade glas. Ni anar det redan, mina glöggpartyn är lite okända men alla kommer inklusive chefen för Airbus i Tyskland. Det händer att vi förlorar en del under kvällen, de går vilse på firmaområdet :mrgreen:

Jag återkommer med det andra senare, är just nu på en liten kortsemester med min fru i Konstanz (julmarknad med många små bodar där man kan köpa både dryckjom och saker att äta). Bara 20 km hemifrån, men det är ju alltid trevligt att sticka iväg med frugan och övernatta på hotell så att man slipper tänka på poliskontroller och annat elände.

7 personer gillar det här inlägget.
swetom2011
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:29:30, 05-08-2013
Ort: Salem i södra Tyskland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Agria 1700 (1956)
Gravely 566 / C12 (1975)

kimmen

#187 » 11:26:30, 08-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jisses, det kallar jag specialglögg, brukar det bli något över?
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

igelkottar

#188 » 12:17:23, 08-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man behöver nog inte påfyllning i brådrasket skulle jag tro. :mrgreen: :thumme:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Mikkel

#189 » 18:45:03, 08-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, jag undrade just varför satelliten snurrade så många varv innan den skulle landa, med det receptet förstår jag att programmerarna blir lite snurriga i bollen :lmao:
Otroligt kul att få följa detta med expertguidning :thummar:
Allt är omöjligt, bara man vill !

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

swetom2011 (trådstartaren)

#190 » 18:04:38, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så alla vänner på forumet, julen är över och vi är redan inne på det nya året. Det var lite stressigt före jul och även om firma egentligen är sträng under jul och nyårshelgen har jag och mitt team beredskapstjänst ifall det skulle hända något med satelliten. Det gjorde det naturligtvis och då gällde det att kalla ihop alla ”experter” fördelade över Europa och kanske på semester i t.ex. en by någonstans i Pyrenéerna. Det var inga större saker som hände men det visade sig att det kontrollsystem vi har på satelliten var för känslig för vissa företeelser som t.ex. strålningen. Det gjorde att satelliten gick in i en säkerhetsmodus. Innan man då kan gå tillbaka dit man vill, måste telemetridata analyseras för att vara säker på att det inte var något annat, ett riktigt hård eller mjukvaru-fel, som ledde till att säkerhetsövervakningen slog till. Det ”kostade” oss ett par dagar under jul och nyårshelgen men så länge man kan sitta hemma och analysera data från satelliten och man kan koppla upp en telefonkonferens med kanske 15 deltagare utöver Europa är det ju inte så farligt.

Själv var måste jag tvungen att gå på ”tvångssemester”; enligt tysk arbetslag och firmans regler måste årets semester tas ut före årets slut eller senast till första arbetsdagen efter trettonhelgen då firman öppnade igen. Med 30 dagar över gick det naturligtvis inte med dispens ta till årets två första veckor också. För mig, en försmak på tiden som pensionär. Det ”värsta” är ju att man får en ny ”projektledare = min fru” och hon är ju inte så medgörlig som dom påjobbet.

Veckan för jul var det mycket på gång, inte bara jobbet utan också roligare saker:

• Måndag – firmaparty
• Tisdag – julmiddag med projektet
• Onsdag – lite arbete och återhämtning, senare på kvällen repetition med orkestern (mer om detta senare)
• Torsdag – Glöggparty på firman
• Fredag – Generalrepetition med orkestern
• Lördag - Konsert

Innan jag kommer tillbaka till detaljer, ett par ord om mitt recept (egentligen min svärfar som var apotekare):
Glöggessens
• 5 bit kanelstång
• 5 bit ingefära (gärna färsk men då behövs det lite mer)
• 5 bit pomerans (är faktiskt svåra att få tag på i Tyskland; för säkerhets skull brukar jag själv torka skal från apelsin och bergamott som jag då använder i stället)
• 25 hela nejlikor
• 10 tsk hel kardemumma

Detta lägger jag i ren alkohol (70 – 96%) under hösten och låter det dra under ett par månader. Efter filtrering, behövs det mycket lite för att smaksätta glöggen.
Glöggen, ja den blandar jag som sagt i kallt tillstånd för att alkoholen inte skall avdunsta :mrgreen: . Innan jag satte igång, ställde jag upp den första laddningen på köksbänken.

Bild

Årets ingredienser var
Rödvin (jag var tvungen att blanda lite eftersom affären inte hade tillräckligt av en sort):
• Finca de la Vega Rioja Riserva(2013)
• Finca de la Vega Crianzo (2014)
• El Coto Rioja Superior (2014

Vodka (37.5%):
• Wodka Gorbatschov
• Wodka Rachmaninoff
Låter väldigt ryskt men har i bränts i Tyskland.

Det syns inte på bilden, men jag brukar också blanda ner lite portvin i det hela för att få en ”rundare” smak”. Till det som står på arbetsbänken använde jag 4 flaskor.

Den gröna (vin)flaskan i nedre högra hörnet är sockerblandningen och glasburken bredvid innehåller min glöggessens.

Jag blandade en relativt ”snäll” blandning i år, dvs 50/50 vin och vodka. Smaksättningen går på en höft. Först kommer glöggessensen i vin-vodkablandningen. Hör gäller det att prova sig fram, jag har inget exakt recept så det blir lite på en höft och lite olika varje år. Till sist tillsätter jag sockerblandningen. Också här provar jag mig fram. Själv tycker jag inte att glöggen skall vara för söt och portvinet gör att det hela får en rundare smak.

Glöggen serveras som vanligt het (försök hålla det hela just under 78°C där alkoholen börjar avdunsta) med mandel och russin.

Vi började glöggpartyt vid fyratiden. Hade egentligen tänkt att cykla hem (17 km) men det spöregnade när partyt avslutades vid tvåtiden på morgonen så jag tog bilen i stället. Var inte helt klokt av mig, jag hade inte kommit mer ät 500 meter från firman när jag åkte in i en poliskontroll. Även om jag inte hade druckit så mycket av min glögg var det ett under att de inte gjorde en alkoholkontroll men kanske hjälpte espresson som jag höll mig till på slutet. De ville bara se mitt körkort och bilpapprena - - - puh :klia: .

Konsert, ja vad har det med det hela att göra, jag vet att det finns en tråd ”Musik - Vad lyssnar ni på just nu?”.

Förutom att bygga satelliter har jag ju också andra hobbys, traktorer och maskiner av olika slag, bygga möbler och inredningar till huset, renovera torpet i Sverige, dans med min fru (standard och latin) och naturligtvis musik. Spelar som sagt violin sedan barnaåldern. Ett litet tag tänkte jag till och med satsa på det och tillbringade nästan ett år vid Mozartheum i Salzburg (en flickvän studerade också där så det hjälpte till) men jag upptäckte ganska snart att ett liv som professionell musiker är mycket svårt, man behöver vara enormt begåvad, det finns många som är lika bra som du eller bättre, du måste ha tur, du måste ha de rätta kontakterna osv. för att ha en chans. Efter läroåret i Salzburg kom jag så att säga tillbaka till Sverige med svansen mellan benen och fortsatte mina universitetsstudier – det är mycket lättare att bli en (kanske bra) rymdfartsingenjör än att bli en bra och efterfrågad violinist.

Här vid Bodensjön spelar jag numera med in symfoniorkester, se bilden nedan. Bilden togs vid förra årets konsert, det är jag som sitter med det ”vita” håret alldeles snett bakom till höger om vår solist (tjejen i den röda klänningen).

Bild

Jag vill ”skona” er från min musik men ett litet smakprov från konserten ”Les Préludes” av Franz Liszt” kan ni lyssna på länken (ligger på min egen server eftersom jag inte vill ladda upp något till YouTube. Om länken inte fungerar, får ni hojta till.

http://192.168.178.24:8080/share.cgi?ssid=003TStS

Annars håller jag på med att skaffa lite mer maskiner till min verkstad, problemet är egentligen att jag måste ha två, en här i Tyskland och en i Sverige för jag har ingen lust att köra verktyg och maskiner fram och tillbaka mellan Tyskland och Sverige. Inga monstermaskiner men gärna lite äldre stabila saker. Köpte ett mindre såg i gjutjärn från ett snickeri förra veckan (160 kg för en spottstyver) men en del saker fattas så där måste jag försöka göra lite nytt. Mer om detta senare.

8 personer gillar det här inlägget.
swetom2011
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:29:30, 05-08-2013
Ort: Salem i södra Tyskland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Agria 1700 (1956)
Gravely 566 / C12 (1975)

sm6ywk

#191 » 18:26:19, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har länkat till en lokal IP, det fungerar inte att trycka på om man inte sitter på ditt nätverk
sm6ywk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:40:41, 10-03-2013
Ort: Ale kommun, Västra Götaland
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 650

swetom2011 (trådstartaren)

#192 » 19:00:10, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, jag får se om jag kan finna ett annat sätt att ladda upp det hela.
swetom2011
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:29:30, 05-08-2013
Ort: Salem i södra Tyskland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Agria 1700 (1956)
Gravely 566 / C12 (1975)

Michael Meier

#193 » 20:18:14, 17-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

swetom2011 skrev:Ok, jag får se om jag kan finna ett annat sätt att ladda upp det hela.


Google Drive ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

swetom2011 (trådstartaren)

#194 » 09:54:20, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
swetom2011
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:29:30, 05-08-2013
Ort: Salem i södra Tyskland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Agria 1700 (1956)
Gravely 566 / C12 (1975)

swetom2011 (trådstartaren)

#195 » 10:43:12, 18-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten kommentar. Vet inte ännu varför det inte fungerade med den första länken. Det är trots allt detsamma som jag gör när jag skickar ut noter ( som en länk) till hela orkestern (70 - 80) personer. Jag måste emellertid medge att jag inte satte upp min QNAP server själv utan en från firman. Svåra saker det där, sjuta upp satelliter till Merkurius är enklare :mrgreen: :mrgreen:

6 personer gillar det här inlägget.
swetom2011
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:29:30, 05-08-2013
Ort: Salem i södra Tyskland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Agria 1700 (1956)
Gravely 566 / C12 (1975)


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se