Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

Min Piper PA-24 Singel Comanche

202 inlägg • Sida 14 av 14
Diskutera flygteknik här

Janson1 (trådstartaren)

#196 » 08:35:46, 01-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan grej, serviceintervaller. Förr så var det +-10% på intervallet som man skall göra sina 50 resp 100 tim servicar på av gammal vana och hävd. Helt plötsligt togs detta bort om inte det stod uttryckligen i dess Service manual vilket det gör på dom flesta lite nyare plans manualer, men inte på gamla Cessnor´s och Piper´s manualer mfl. Så helt plötsligt gällde 50,00 tim och 100,00 tim mellan servicarna. Servade man för tidigt blev man tvungen att tidigarelägga nästa service, servade man för sent så var kärran inte luftvärdig efter tiden gått ut. Ett fullständigt ohållbart system! Alla försöker ju träffa så nära servicen som möjligt på rätt sida. Det var inte ovanligt att man var tvungen att vända pga dåligt väder inför turen till service då ofta flygplanet stod på ett fält och verkstan på ett annat, (en timma flygvägen var inte ovanligt på nåt sett) under tiden i luften blev flygplanet icke luftvärdigt pga tiden gick ut... Nu är detta med +-10 % tillbaka, men jag som CAMO måste skriva in det i AMP:n (Aircraft Maintenense Program) per individ, så nu är detta gjort!
Jag känner att allting kring "småflyget" är på väg åt ett bättre håll, må logiken segra! Och sunda förnuftet vinna!
Det är bra när myndigheten (TS) faktiskt tar tag i dom här skapade problemen! En eloge!
Och vindarna blåser åt många förenklingar/förbättringar nu inom snar framtid.

12 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Janson1 (trådstartaren)

#197 » 11:35:45, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Igår fick vi även monterat ut höger ytter- tankcell. Den var mjuk och fin, bara ett litet hål och ett på väg bredvid som jag tror går alldeles utmärkt att laga? Får se vad tredje ägaren TH säger... Så en tank skall lagas och två skall bytas ut är vad vi får det till just nu! En anmärkning var ju etiketten som saknades på fartmätarna, här är lappen på plats:
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)

kimmen

#198 » 13:53:36, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är det med isbildning vid den här årstiden
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

JPEG

#199 » 15:04:35, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade inte ni ur tanksäckarna vid renoveringen? Vad är det som orsakar hålen?
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Janson1 (trådstartaren)

#200 » 15:11:20, 03-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så länge man håller sig utanför molnen är det bara is i förgasaren som gäckar.
Vi hade inte ur tanksäckarna vid renoveringen mest bara för att dom kan gå sönder av det fast dom var hela från början, ju mindre man måste ta i dom ju bättre... Den första tanksäcken var gjord 1971 så den är förlåten. Den andra är från 2005, det är väl mera underligt att den skulle vara läck vilket var fallet.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)

Janson1 (trådstartaren)

#201 » 21:57:10, 18-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En uppdatering: Tre säcktankar beställda, just nu väntar vi på dem. Under tiden så flyger vi och testar olika saker samtidigt som min kompis ANFA gör sin inflygning, dvs lär sig typen, dess starka och svaga sidor, lite "nödträning" vad man bör göra vid ett givet nödläge, typ motorn stannar, landstället vill inte komma ut, brand mm. Å så lite tips och trix rent allmänt. Generellt sett så blir allt bättre och bättre, vi lagar och fixar det som inte fungerar perfekt, nästa steg (förutom säcktankarna) är nog autopiloten som inte vill koppla in, jag vet felet men inte riktigt hur det skall fixas...
Bilder ja, nu har vi fotat en del redan, det blir svårt att få nån variation på det hela men är det nåt speciellt som önskas i bildväg så skriv det!
När planet är färdigt (tillräckligt) så skall vi börja inflygning av andra intresserade piloter. Jag tänker mig först en eller två teorikvällar uppe på klubben för dom som känner sig manade.. Och sedan blir det en rejäl inflygning, jag skall känna mig trygg av att andra flyger planet och veta att jag gjort vad som står i min makt för att få så säkra piloter som möjligt... Detta plan räknas som komplext (ev high performanance) så det krävs en inflygning och en signatur i certet/dagboken? (tror jag, då detta ändrar sig då och då).

8 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)

Jim_the_one

#202 » 19:33:53, 19-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sträckläst denna mycket intressanta tråd. Faktiskt andra "gamla" tråd på några månader som dyker upp. Den andra var "en annorlunda landning"

Härligt med energigivande trådskrivare.

Själv orkar jag inte ens kladda på lite färg när jag byggt något. Haha

1 person gillar det här inlägget.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates