Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

Annorlunda teknik i flyg?

643 inlägg • Sida 43 av 43
Diskutera flygteknik här

Janson1 (trådstartaren)

#631 » 06:41:48, 20-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Annorlunda, nej men byggd i gammal teknik, rörram och sen klädd med tyg, sk. dukad vinge och kropp. Sen är vingarna fastsatta med ett antal plattade rundstänger som man sätter i kryss dels mellan kroppen och vingarna och dels mellan övre och nedre vingar. Det blir starkt, den tål +-6 g.
Bild

Själva motorn är en 6 cylindrig Lycoming O-540 cu på 250 hkr, det är förövrigt exakt samma motor som i min Comanche fast denna motor har numera fast propeller (ej ställbar).
Bild

Cokpitmiljön då? Jo den har två sittbrunnar där man får ta sig ner, man flyger den från baksits och tar passagerare/insruktör i framsits.
Bild
Man siter alltså ganska öppet, det är bara en liten ruta precis framför sittbrunnen och man måste vara årstidsklädd när man flyger...
Senast redigerad av Janson1 23:15:02, 05-08-2019, redigerad totalt 1 gång.

4 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
(flyter nu med Peugoetmotorn)

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Michael Meier

#632 » 12:31:34, 20-07-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev: .... Det blir starkt, den tål +-6 g. ....


Huga ! ja gillar inte när vingar går av och ett helt gäng likasinnade hamnar på fel fot även om detta plan inte kan jämföras med en GA 8.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#633 » 23:12:49, 05-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det snart dags för ett kamaxelbyte på en Lycomingmotor. Jag tänkte dels berätta lite om hur det går till med tillstånd, kontrollant mm och dels hur det går till "hands on". Det började med att det skulle göras en korrosionskontroll, jag gör väl ett 10-15 tal/år... Denna gång så var det rost på kamaxel och lyftare, både ny rost och gammalt nertuggat sedan tidigare. Innan jag får plocka isär motorn så måste jag ha ett tillstånd via EAA = Experimental Aircraft Association avd. Sverige. Så jag börjar med en ansökan där jag skriver vilket plan, vad som skall/tänkt göras och sen måste jag ha en kontrollant som besiktigar mitt jobb. Normalt sett så får man inte dela en flygmotor, man får ta loss cylindrar, ta av oljetråget och bakre apparathuset men inte klyva blockhalvorna. Men på ett X-klassat plan kan man få tillstånd att göra detta ändå. Om man delar på blockhalvorna så måste man byta ramlager, tar man av vevstakarna från veven så måste man byta både lager, vevstaksbultar och dess muttrar. Så för att byta kamaxel och dess 8 lyftare så blir det alltid en massa mer grejer att köpa och byta... Fortsättning lär följa senare för nu har EAA semester.

5 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
(flyter nu med Peugoetmotorn)

Janson1 (trådstartaren)

#634 » 23:19:12, 05-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall väl nämna att Starduster Too i inlägg #631 gjorde sin flygning nu i lördags efter en målning/reparation/uppfräschning och tändmagnetbyte på motorn. Allt gick bra, inga oljeläckage eller nåt annat obra…

4 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
(flyter nu med Peugoetmotorn)

Janson1 (trådstartaren)

#635 » 17:47:56, 06-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett litet mellanjobb, slipa in läckande ventiler. Efter det att cylindern är avplockad så skall ventilerna av. Med hjälp av två 17 u-ringnycklar och en 9ans långhysla så är det bara att trycka ner ventilen och plocka bort knastrena.
Bild

Här ventilerna lösa och redo för urplockning.
Bild


Här syns ventilsätena och hur avgas-sätet har fått små rostprickar och samtidigt har bägge sätena sjunkt lite precis i mitten.
Bild


Med hjälp av denna rivare så rätar man upp slipstenen innan bearbetning
Bild

Här en bild på själva slipmaskinen från Black&Decker, denna maskin är från den tiden innan namnet blev översatt till "Svart&Ryker", Detta är en mycket bra slipmaskin som jag får låna men ej köpa... Tyvärr glömde jag fota demonteringen av cylindern på planet och jag glömde nog även fota ventileriet efter inslipningen...
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
(flyter nu med Peugoetmotorn)

Ove.G

#636 » 18:00:36, 06-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja gamla tider,,,
Ove.G
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:46:21, 14-10-2013
Ort: Östra Uppland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo bm 500 Carraro3800 + 15 maskiner för grönyteskötsel

tronde

#637 » 18:16:53, 06-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:... man flyger den från baksits och tar passagerare/insruktör i framsits.

Hva er logikken bak dette? Tyngdepunkt og vektfordeling?
tronde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Janson1 (trådstartaren)

#638 » 22:36:30, 06-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

tronde: Jag vet inte om det är med vilje eller bara blivit så? På en "lillcub" så flyger man från baksits och har sin spanare i framsits, logiskt egentligen. Men i supercub som är en förstorad/förbättrad lillcub, där flyger man från framsits och har en ev passagerare i baksits. Jag misstänker att tyngdpunkten spelar en viss roll. Jag flyger en del sådana skapelser ibland och man ser lite bättre framåt om man från början sitter fram, men jag flyger dom från baksits också och det får helt enkelt gå. Man får zickzacka på marken så man inte av misstag taxar in i nåt skit...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
(flyter nu med Peugoetmotorn)

PeterR

#639 » 23:57:10, 06-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte ett arv efter den tid då skytten, av praktiska skäl, satt framtill?

1 person gillar det här inlägget.
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Volvo BM T430 med Trima 1120, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508

Janson1 (trådstartaren)

#640 » 07:12:30, 07-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det kan ha varit så...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
(flyter nu med Peugoetmotorn)

Göran Ekman

#641 » 08:39:17, 07-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Är det inte ett arv efter den tid då skytten, av praktiska skäl, satt framtill?

Skytten stod eller satt väl i den bakre sittbrunnen för att kunna skjuta bakåt och sidorna. Kulsprutan framåt sköttes väl av piloten.
Göran i Björnarbo
Prova det kan ju gå bra
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt. NH TM 165 PC ,NH7840. Sampo Comia c8 2.0

Jim_the_one

#642 » 03:36:30, 09-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant tråd. Det tog en stund att läsa igenom alla 43 sidorna men hoppas på fler.

Är du ofta i Falköpings bygden?
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

Janson1 (trådstartaren)

#643 » 09:02:09, 09-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jim_the_one: Ja faktiskt, Ålleberg närmare bestämt... (i CAMO och service ärenden)

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
(flyter nu med Peugoetmotorn)


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates