Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Kolla upp våra kategorier Annonstips och Avyttringar!

ForumindexMaskinforumFlyg

Annorlunda teknik i flyg?

687 inlägg • Sida 46 av 46
Diskutera flygteknik här

kimmen

#676 » 18:32:18, 15-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va..Klamrar man slang med buntband!
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Janson1 (trådstartaren)

#677 » 20:17:59, 15-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man klamrar med buntband, det följer med tändkabelkitet… Och slangarna är skärmade tändkablar... Men däremot så har jag nu bara klamrat dom provisoriskt med billigaste möjliga buntband så tändkablarna får ligga till sig i någorlunda rätt läge innan slutlig fixering.

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!

kimmen

#678 » 20:34:38, 15-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag reagerade på att buntband har ju en benägenhet att kunna nöta sönder allt i ett motorutrymme
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Janson1 (trådstartaren)

#679 » 15:10:08, 09-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett jobb jag åker på x antal gånger per år är att kontrollera flygetygets fart och höjdmätare mot en kalibrerad testutrustning, en sk. pitot-static tester. Jag hade en från USA (DFW) i flera år som tyvärr har tagit slut... För att par år sedan köpte jag en annan sådär bara för att den var "billig" (20000) Nu så kommer den kanske till användning? Så här ser lådan ut:
Bild
När jag köpte den så funkade den men i dag var den död... Så det blev till att operera, först en bild på insidan:
Bild

Felet borde vara i den switchade nätdelen:
Bild
Jag fann 3 elektrolyter som hade gett upp helt och fyra elektrolyter som var gränsfall.
Och se på f*n, nu funkar den:
Bild
Jag bor ca 70 meter över havet och det tycker testern med. Jag jämförde farten med en vanlig fartmätare och den visar också rätt.
Så nu har jag skickat iväg testern till England för kalibrering&utskrivning av protokoll och ett intyg som räcker ett år. Kostnad då? Tja en 15 tusen spänn kanske?

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!

Jim_the_one

#680 » 15:29:14, 09-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

De e lite smådyrt å pyssla med flygplan. Fast dyrast är väl att äga och flyga, alla andra inkl servicetekniker borde tjäna på det.
Jim_the_one
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:29, 12-09-2010
Ort: Falköping
Sverige
Maskin: Fordson Super Major
Svedala motorväghyvel -52
Volvo BM LM 846

Cheva suburban -67

Hva 550xpg
Hva 562xpg
Hva 576xpg
Hva 535fbx
Stihl ms201

Janson1 (trådstartaren)

#681 » 22:57:07, 09-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har tagit 750 kr + moms per tillfälle i instrumenthyra vilket innebär att jag måste göra minst 20 st/årligen för att spparaten skall gå +-0...
Jag tror inte jag gör 20 st om året, snarare max 15 pitot-static tester. Sen tillståndet, sen inköp av maskinen, nu gav jag bara 20000 som privatperson för den istället för 100000-150000 + moms som en motsvarande ny kostar. Som tur är så har jag en firma som vill hyra apparaten av mig då och då, rent matematiskt så gör dom 10 tester per 2 år, inte värst att hänga i granen men betydligt bättre än inget... Jag får nog höja till 1000 + moms?
Eller vad är det värt?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!

G-son

#682 » 23:53:19, 09-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad tar konkurrenterna? Är dom betydligt dyrare och får kunder ändå är jobbet värt mer pengar för kunderna, är dom billigare och du inte kan få det att gå ihop för det priset har du en tjänst det inte verkar löna sig att göra.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#683 » 22:08:36, 10-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror konkurrenterna inte tar nån hyra för apparaten, men desto mer timmar och mer per timma...? (Detta är vad jag hört från flera håll, typ 3-6 timmar för att göra denna pitot-static-test) Jag brukar lösa detta på en (oftast under) eller två timmar när det är läckage lite här och var som måste hittas och lagas.
Jag tycker det är svårt att ta betalt för tid som jag inte lagt ner, och skall kunden betala min fikatid? Ja, det är bara att konstatera att vi högst olika syn på debitering... Jag vill och önskar att det är ett rättvist system som alla följer.

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!

Ptr

#684 » 17:14:03, 11-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror sådant går i vågor - det blir mer och mer "ta betalt" -mentalitet innom alla hantverk, men tillslut ledsnar kunderna och de som tar betalt för endast de de gör få åter möjlighet att just ta betalt. Även lite mer betalt för det man faktiskt gör i det läget blir liksom billigare än de som tar mindre betalt för tid de inte gör någon nytta, eller ännu värre någon obegriplig nytta med grumliga motiv.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Janson1 (trådstartaren)

#685 » 21:27:55, 11-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min smala lycka är att jag bara betalar till mig själv. Jag har varit inhyrd till flera olika firmor där dom har en AM, (chef av nåt slag) QM (kvalitets ansvarig) TM (tekniskt ansvarig) HR (human Resources) SMS (safety measurement system) och ett par kontorspersoner. Om man skall laga en flygmaskin och arbetspengen skall räcka till allt det här så måste man antingen ha mycket att göra eller/och ta bra betalt per timma. I dag så har dom flesta organisationerna väldigt många personer som egentligen inte gör något "hands on jobb" utan bara kostar.
Det är inte ovanligt med 4 personer i ledningen och tre som jobbar... Klart som f*n det blir dyrt på slutet!

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt, Safir Kabin som skall få en VW-diesel så småningom...
Upptagen för vintern, VW-projektet har börjat!

Bengt Erik Eriksson

#686 » 18:06:50, 12-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som här...
Bild
Värp först.. Kackla sedan...

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: AVANT 218 saknar min BM BOXER
MF 575
Farmall M konverterad till perkinspuffra.
www.esnservice.n.nu

63an

#687 » 18:21:47, 12-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vadå ? Alla kan ju se att de är nästan perfekt! Bara 1 nu som kan maska :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Älmeboda Maskinservice

Olssons i Ellös

OilQuick

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates