Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

RC flyg.

65 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera flygteknik här

Murre o2 (trådstartaren)

#16 » 16:25:22, 20-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kvar min första kärra.
Bild
Köpte den med tillbehör av en far och son i Mölndal på annons i GP. Jom jag berättat på annan plats skulle han demonstrera/flyga den för mig innan så vi åkte till Åby travbana och grabben som var runt 30 startade den och väl uppe på höjd blåste det ordentligt så han tappade kontrollen över den och spann i backen precis framför en kusk som var ute och värmde upp en häst :uupps: Kusken var inte glad... Kärran såg ut ungefär som på bilden och priset sjönk drastiskt. Men jag köpte den och reparerade. Utssendet idag beror på att en annan blåsig dag var jag ure och flög från klubbfältet när något föll från planet. Trodde det var ett hjul tills jag upptäckte att jag inte hade någon kontroll över planet. Insåg att det var batteri packen som kommit loss och fallit ut genom kamera luckan jag hade i botten. Planet gick upp genom molnen och försvann i riktning mot kusten med bränsle för 30 minuter kvar, jag hoppades att det inte skulle slå ned på något olämpligt ställe då jag hade namnet i det :???:

Hörde ingen för än till hösten, då hade en bär plockare ute vid kusten hittat det. Legat ute i regn och rusk så varken motor eller radio utrustning gick att rädda. Men jag sparade vraket ifall jag får lust att reparera och köra för att minnas hur det var i början.

En annan kärra är inte så mycket kvar på, en T28 med både klaffar och infällbara ställ, noshjul också :grin:
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



mimeck

#17 » 19:55:43, 20-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur långt flög planet innan det störtade?
Otroligt att det bara fortsatte flyga så länge..
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Murre o2 (trådstartaren)

#18 » 21:02:21, 20-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fågel vägen var det nog inte mer än en mil, planet låg ju i svag stigning och sväng när strömmen försvann så jag kunde se hur det drev en bit mot nordväst för varje var tills det försvann upp i molnen :uupps: Jag körde åt det hållet det drev och hoppades att se när det kom ned ur molnen när bränslet tog slut efter en halvtimme men såg inget så jag fick åka hem. Vilken höjd get nådde innan motorn stoppade har jag alltid undrat, olaglig höjd i alla fall, och med flyg korridoren till Säve gåendes där så kunde jag fått problem om det krockat med ett plan på väg att landa :???:

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

G-son

#19 » 01:17:24, 21-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:...olaglig höjd i alla fall...

Vad finns det för regler om sånt?
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Murre o2 (trådstartaren)

#20 » 06:49:41, 21-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Max höjd 120 meter i mitt fall, när flygplats 10 meter.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

mimeck

#21 » 18:57:39, 21-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får man flyga rc plan utan "tillstånd" fortfarande?

För drönare ska man ju ha nått slags tillstånd eller hur det nu var.. Kanske har fel nu?
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Murre o2 (trådstartaren)

#22 » 19:28:10, 21-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Under en viss (låg) vikt eller på ett registrerat RC fält får man flyga utan att klarat proven. Annars måste ta och klara proven, inte så komplicerat eller dyrt.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

mimeck

#23 » 17:16:19, 22-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nånn gång ska jag återuppta rc flygandet. Störtade ju betydligt mer än flög när jag höll på. Var nog ganska talanglös på flygandet och kanske för ung. Egentligen tycker jag nästan byggdelen och tekniken är roligast.

1 person gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#24 » 17:19:23, 22-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det tyckte jag med! Vi flög mest på is/snö när vi höll på.
Farsan var en fena på att bygga! Många roliga timmar blev det i verkstaden.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Murre o2 (trådstartaren)

#25 » 18:41:48, 22-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Nånn gång ska jag återuppta rc flygandet. Störtade ju betydligt mer än flög när jag höll på. Var nog ganska talanglös på flygandet och kanske för ung. Egentligen tycker jag nästan byggdelen och tekniken är roligast.

Var ganska många i klubben då som var bra på att bygga men dåliga på att flyga, några tog konsekvensen av det och flög inte alls utan nöjde sig med att bygga. Vissa lät någon duktig prov flyga och trimma in modellen åt sig, när den väl var intrimmad och fått omdöme som "flyger som en dröm" så vågade de sig på att flyga själv. Jag prov flög många plan, alltid nervöst då man inte visste hur det flyga :???: Så jag sade alltid att jag inte kunde ge några garantier innan jag tackade ja. Kraschade tyvärr en modell som jag förlorade kontrollen över, slog ned på det platta taket på en industribyggnad nedanför fältet :sad: Vet inte om det var radio problem eller jag som felade, han hade köpt en engelsk radio utrustning som jag inte stött på varken förr eller senare. Han lämnade i varje fall tillbaka den...
En misslyckad jungrfru tur av väldigt många får man ändå vara nöjd med. En annan nybörjare kärra hamnade oskadd i ett träd, där var det inte mitt fel. Det var en hög vingad sak med stora vingar med V form. Jag startade och flög en sväng och sade till byggaren efter lite trimmning att den är så snäll så du kan ta över, jag kör närmare oss bara, då sade en av åskådarna "börjar inte V formen öka" mycket riktigt, modellen började få mer och mer V form på vingarna. Jag försökte hinna fram till fältet men den slog ihop vinhalvorna helt och dalade ned i en trädkrona 50 meter bort. Vid kontroll så hade byggaren använt för mjukt stål i pinnarna som förenade ving halvorna. Men det såg roligt ut när modellen slog ihop vingarna över sig :grin:

5 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#26 » 10:24:27, 25-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag reparerade ju Johannan (modellen heter så) och försökte optimistiskt starta från en gräsmatta i min trädgård. Lyfte men insåg att jag inte kunde styra i sidoplan. Så jag flög rakt i maskinhallens portar. Insåg att det här med RC flyg inte var så lätt :???: Så jag blev medlem av Kungälvs modellflyg klubb och fick hjälp där. Förutom Johannan fick jag med vid köpet en halvfärdig lågvingad modell i samma storlek så jag byggde färdigt den. Men lära flyga gick trögt tyckte jag, gick inte så fort framåt direkt. Jag kom fram till att det berodde på att det bara blev ett par flygningar varje Söndagar på klubbfältet, som om man skulle lära sig cykla på 20 minuter en gång i veckan, man hade glömt allt nästa gång. Så jag fixade till ett fält på mina åkrar och bestämde mig för att övnings flyga därifrån varje dag i en vecka för att bli bättre på det. Upptäckte att det var problem med dis/dimma en bit upp under den veckan :uupps: Kom fram till att om jag såg Romelanda kyrka så var det ok, var kyrkan dold av dimman så var det ingen ide att starta. Vädret stoppade mig en del dagar men efter två veckor hade jag fått kläm på det hela :grin:

Så nu kände jag mig redo för den lågvingade modellen, flyttade över motor och mottagare och servo till den modellen och åkte till klubbfältet, mitt fält var fortfarande litet, hälften av idag. Startade och allt fungerade fint så jag drog på och rollade. Då separerade vingen från flygkroppen :uupps: Vingen siglade ned medan kroppen for vidare i en elegant båge som ett kast spjut. Allt jag kunde göra var att stänga av motorn och försöka bedöma var kroppen slog ned i skogen på bergen mitt emot fältet. Två byggare inblandade i bygget hade inte varit bra, fastsättningen i flygkroppen av fästena för vingskruvarna var dåligt limmade.

Vingen hittade jag snabbt men kroppen letade jag efter i en vecka i oländig terräng. Till slut utökade jag sökområdet lägre bort och 25 meter längre bort från där jag vände första dagen vid kanten på ett kärr hittade jag modellen på andra sidan kärret. Hade jag bara fortsatt runt det hade jag sparat många timmars sök. Men bara att ta nya tag. Eller gå hem och omvärdera sin hobby som en klubbmedlem sade efter skrotat sin modell :smile:

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#27 » 10:27:07, 25-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är feresten mer om "Johanna" http://www.gardstad.se/johanna/johanna.htm.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#28 » 09:54:50, 11-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plockade fram en annan gammal trotjänare ur förrådet, allt var ju installerat så bara att plocka ur den gamla omoderna mottagaren med en antenn som gick till fenan där bak. In med en ny till nya generationen radio med inbyggd antenn :)

. Lägga till en ny modell i sändaren, trycka på mottagarens bindnings knapp och sedan programmera sändaren, behövdes bara skifta sidorodrets rörelse. Tanka upp, en läcka på förgasarens bränsle ledning, inte så underligt med metanol och tio år gamla ledningar.

Sedan spännande att starta upp motorn, startade direkt och behövde inte ens fin inställas, inte dåligt efter många år i förrådet :o Startade upp, två klick på skevrodren och två på sidorodret så flög den perfekt. Och en väldigt fin landning fick jag till som avslutning på en varm och solig
Bild

Bild

När det gäller Mustangen så har jag fått hem två propellrar så den är igång igen, jag köpte trebladiga istället för 4 bladiga för att minska risken för att skada propellern vid landning. Var vindstilla och fint vid första flygningen så jag startade på vägen utanför, fungerade fint :grin: Men vågade inte landa där för risken att det skulle komma en bil i fel ögonblick så jag buklandade på mitt fält i stället. Fungerade och propellern klarade sig. Nästa start blåste det en del vid och från fel håll för start på vägen så jag testade start från mitt fält igen. Nyklippt och torrt i marken fungerade det! Landade med stället ute och den stod på näsan men propellern höll, rätt att byta till tre blad. Så nöjd, Mustangen flyger snällt och ser bra ut i luften. Ingen tävlings modell då det är svårt att flyga manövrar precist om det blåser lite men trevlig och tyst modell.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

tronde

#29 » 15:58:07, 11-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Er det noen av dere som bygde den fjernstyringen som "Radio & Television" publiserte en gang på 70-tallet?

Jeg har ikke, men der hvor jeg bor, var det en klubb for elektronikkinteresserte som ble startet av noen voksne som bygde den. Det var ikke like enkelt å få kjøpt komponenter privat her, som det var i Sverige på den tiden (ingen Elfa her da), så de slo seg sammen, og fikk med seg noen fra lokale elektronikkbedrifter som hjalp til med å skaffe deler.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24

#30 » 16:53:27, 11-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I min ungdom, typ ca 45 år berättades om två snubbar som höll på med enkel radiostyrning, kanske 10 år tidigare.
Och återgavs då åt mig av den ene.
Detta var utanför Torsby.
Jag tror radiostyrning hette Simprop som användes.

Höjd roder, sidoroder och gaskontroll.

Planet startades över en äng.
Man flög många varv med detta, och på allt högre höjd.
Plötsligt bröts radioförbindelsen och planet flög sakta österut, ur sikte.

Jaha, sa den ene. Det var det.
De gick och satte sig på verandan och tog en kaffe.
Efter mer än fem minuter, sa den ene:
Du, jag hör en motor!

De gick ut på gårdsplanen, och fick se planet närma sig.
De ene sprang tillbaks och hämtade sändaren, slog på den och lyckades landa planet.

För något år sedan, träffade jag Johnny och frågade om det som påstods för så länge sedan av Johhnys kompis (numera borta) om detta var sant.

Jo, det var det!

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: pillee och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se