Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

Min Piper PA-24 Singel Comanche

270 inlägg • Sida 18 av 18
Diskutera flygteknik här

Janson1 (trådstartaren)

#256 » 17:38:14, 04-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja 325 liter rymmer tankarna men det är ju aldrig riktigt aktuellt att det går på just 325 liter men, 325 x 28 kr blir 9100 kr.
Är det Visby så kostar bensinen visst 33 kr/litern...

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt som fungerar hjälpligt...(Safir)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka knåpa ihop en farthållare till lillbilen.



gute84

#257 » 20:45:02, 04-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

så bensinen på flygplatserna är dyrare
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

PeterR

#258 » 21:47:25, 04-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

…och då kommer ju nästa fråga:
Vad är genomsnittliga förbrukningen? Räknar man per timme eller kan man också räkna om i kilometer?
Hur som helst är det ett imponerande arbete Ni lagt ned!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Volvo BM T430 med Trima 1120, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Janson1 (trådstartaren)

#259 » 23:02:02, 04-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta plan drar 50-54 liter/timma och man kommer mellan 25 och 30 mil/timma. Själva planet gör drygt 155 knop (287 km/h + - om det är med eller motvind) på gynsam höjd, ca 7000-9000 fot (2-3 tusen meter upp i lufthavet) Så omräknat till liter per mil så ungefär 2 liter/milen. Vad drar en sportbil om man drar upp den + 250 km/h?

8 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt som fungerar hjälpligt...(Safir)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka knåpa ihop en farthållare till lillbilen.

PeterR

#260 » 06:20:29, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är lägre förbrukning än jag hade väntat mig.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Volvo BM T430 med Trima 1120, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Janson1 (trådstartaren)

#261 » 06:58:30, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det kan ju vara en klen tröst att den inte drar ännu mera... När det gäller flygbensin så finns det inte värst stor konkurrens, det är ett par stycken i Sverige som säljer och kör ut flygsoppa. På ön Gotland är det nog den dyraste utkörningskostnaden (båt och ganska lång tid för att köra ut ett lass) Sen så har flygbensinen också stuckit upp i pris men förhoppningsvis så går den ner nu när bilbensinen hamnat under 20 kr igen?

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt som fungerar hjälpligt...(Safir)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka knåpa ihop en farthållare till lillbilen.

gute84

#262 » 11:01:28, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

så rent tekniskt skulle det gå med bensin utan etanol

https://en.wikipedia.org/wiki/Avgas#Automotive_gasoline
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Göran Ekman

#263 » 11:58:43, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Från min tid som flygtankningsman på Arlanda har jag något minne av att bensinen kallades 100 LL. När jag var med pappa på den lokala flygklubben på -70 talet har jag något minne av att flygbensinen kallades
Avgas 100.
När man tankar ett sport flygplan är det fulltank som gäller?
Stora jetplan där fyller man bara på så mycket som behövs inklusive säkerhets marginal.
Det är en väldig skillnad i mängd bränsle på ett fullsatt charterplan respektive om samma plan går med lite last på samma destination. Minns det nästan tomma Airbus 330 som flög till Thailand efter tsunamin.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt. NH TM 165 PC ,NH7840. Sampo Comia c8 2.0

Janson1 (trådstartaren)

#264 » 16:09:15, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom flesta plan som klarar blyfri 91/96 Hjelmco och 92 octanig bensin från BP klarar bilbensin för det mesta. Just Comanchen har gummisäckstankar och det är lite osäkert om dom klarar etanolen? VI tänkte ställa frågan till tillverkaren. För det mesta tankar vi knökfullt då vikten inte är något problem på antingen Comanchen eller Cessnan, men är det kort och eller blött fält och tung last så måste vi också gå ner i bränslemängd... Förr hette bensin Avgas 100 och innehöll ungefär 2 gram bly per Kg bränsle (eller om det är per liter?) Den "nya" 100 LL = 100 octan Low Lead innehåller bara 0,5 gram bly/per enhet soppa. Och 91/91 UL står för Unleaded.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt som fungerar hjälpligt...(Safir)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka knåpa ihop en farthållare till lillbilen.

bm1113

#265 » 18:59:17, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Ja det kan ju vara en klen tröst att den inte drar ännu mera... När det gäller flygbensin så finns det inte värst stor konkurrens, det är ett par stycken i Sverige som säljer och kör ut flygsoppa. På ön Gotland är det nog den dyraste utkörningskostnaden (båt och ganska lång tid för att köra ut ett lass) Sen så har flygbensinen också stuckit upp i pris men förhoppningsvis så går den ner nu när bilbensinen hamnat under 20 kr igen?


Helt klart intressant läsning har dock hört att i varje fall här i norr så börjar de vara svårare att hitta flygplatser som tillhandahåller flygbensin och inte enbart Jet A1
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Göran Ekman

#266 » 20:10:30, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flygbensin lär väl finnas att köpa på flygklubbar. Kommer väl att ta ett tag innan allt går på Jet A1, även om det finns små plan med dieselmotorer idag. Flygplan blir ofta väldigt gamla.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt. NH TM 165 PC ,NH7840. Sampo Comia c8 2.0

gute84

#267 » 22:42:39, 05-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

hur gör flygplanen i länder i afrika och andra platser som det kan vara svårt att få fram flygbränsle
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

andwa

#268 » 21:06:01, 06-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flygplans bränsleförbrukning beror ju förstås på hur mycket man gasar. Jag kör gärna ett lite lättare plan som också går i runt 155 knop, och då förbrukar ganska precis 30 l per timme. Ofta åker jag i formation med PA28:or som går runt 95 knop, och då minskar genast förbrukningen till 22 l/h. Det blir dock lite mindre per mil i den högre hastigheten, optimum per mil är nog någonstans vid dryga 100 knop i mitt fall, tror jag. Antagligen vid fart för bästa glidtal?
andwa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:48:40, 02-12-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Honda CB750F, BMW 535xd

Janson1 (trådstartaren)

#269 » 21:53:27, 08-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med fart kontra förbrukning. Det finns ytterligare en sida också, det är vilket debiteringssystem man har. En del betalar per tachometertimma. Ju långsammare motorn går ju mindre debiteras man, man kan flyga ibland en dryg timma i luften på en tachometertimma. Vi har på våran Comanche sk "airbornetid" man betalar för tiden i luften, dvs från det att hjulen lämnar banan tills hjulen träffar banan igen. Sen kör vi den på ganska hög effekt (ca 75 % och lite mindre beroende på vilken höjd som blir mest optimal)
Vi har väl egentligen ingen tanke på att ändra debiteringsgrund då vi vill att det skall vara och är ett ganska snabbt plan...
andwa: Är det en RV av något slag du har?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
En båt som fungerar hjälpligt...(Safir)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka knåpa ihop en farthållare till lillbilen.

andwa

#270 » 02:15:14, 09-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, en RV. Bra gissat…
andwa
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:48:40, 02-12-2018
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Honda CB750F, BMW 535xd


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Bra Verktyg

Motrab

Alftaprodukter

Engcon

GMH Maskininspektioner

KVD PRO

Köphuset