Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

Min Piper PA-24 Singel Comanche

320 inlägg • Sida 19 av 22
Diskutera flygteknik här

Janson1 (trådstartaren)

#271 » 06:25:28, 30-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall väl tillägga att det finns fler som renoverar plan. Här ett väldigt trevligt flygplan https://www.youtube.com/watch?v=A-2TktCfJXM
som också har "kommit in som dåligt, och ut som nytt!!!" från samma hangar och samma person som har haft huvudrollen...
Tur att man inte är ensam nörd och hangarråtta!

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



gute84

#272 » 16:28:10, 30-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

den här karln renoverar flera plan samtidigt https://www.youtube.com/c/JimmysWorld1/videos

1 person gillar det här inlägget.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Janson1 (trådstartaren)

#273 » 18:12:24, 09-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

VI bestämde oss att till påsk är det dags att damma av planet igen. Sagt och gjort, på långfredag så gjorde vi den luftvärdig och jag besiktade in den för flygning. Nu i dag så blev det tid för att testa om planet fungerade som tänkt. Inga problem förutom att autopiloten krånglar, igen! Denna gång kopplar den i och man kan flyga "wings level" dvs den ser till att fpl ligger rätt på vingarna, alltid nåt! Men sen skall autopiloten vara kopplad till nån slags navigering så den får en möjlighet att följa en kurs och det har gett upp, tyvärr. Som första åtgärd skall vi kolla så inga knappar står fel, som andra åtgärd kolla så vi inte av misstag ryckt loss nån kabel när vi haft loss en reglagewire för propellern. Sen så vet i tusan hur man skall gå till väga men den dagen, den sorgen...

8 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#274 » 08:25:18, 02-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, nu fungerar det mesta igen på Comanchen. Det var ett glapp som orsakade autopilotens frånfälle, nu är den med på banan igen. Nu är det bara (ja inte så bara) radion, en Garmin GNS 430 vars display har fått en törn och sen spruckit upp, den fungerar fortfarande men är väldigt ful när den är avstängd. Just nu står planet på Gotland och dom skall tydligen fortsätta till Östersund/Hede nu i dag. En av piloterna ringde i går och sa att landställsindikeringen hade slocknat så han var tvungen att flyga förbi fältet på lågan så någon på backen kunde verifiera att hjulen var ute... "Felet" var/är att om man tänder navigationslamporna så dimras landställslamporna per automatik för att inte blända vid mörker. Sen när ljuset infaller igen måste man släcka navbelysningen, (det var så man tänkte i mitten av förra århundradet...) och med släckt navbelysning så lyser landställslamporna normalt igen. Bägge lamporna, en grön för ställ ute och en orange (amber) för ställ inne. Bägge lamporna har en "tryck för test" funktion och tänds upp då men när navjluset är på så lyser dom bara svagt då med... Ja, så var det på den tiden!!!
En intressant grej är att om nu stället inte kommer ut när man skall landa så finns det en sk nödutfällning under en lucka på golvet. På denna lucka så står det som första åtgärd: Kolla navigationsljuset så det är släckt...

7 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#275 » 08:03:23, 18-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar vidare. Fart är ju alltid roligt, man kan montera på vissa detaljer såsom andra kåpor, täta till luftgap här och var för att få lite mer fart till exakt samma bränsleåtgång. Om det är värt det eller ej är svårt att utröna. Men det jag tänker på i första hand är sk "gapseal" dvs en plåttätning mellan vingen och skevroder och klaffar på undersidan. https://www.knots2u.net/flap-aileron-ga ... dels-24gs/
Dom förhindrar luften under som har högre tryck att sugas upp mellan klaff/skevroder och vingens bakkant. Den luft som sugs/trycks upp kommer upp på vingens översida som har ett lägre lufttryck än omgivande luft. Dels så stör detta strömningen något med lite högre motstånd som följd och dels minskar det lyftkraften någon vilket måste kompenseras med lite högre anfallsvinkel mot luften vilket ger något lägre fart i lufthavet. Detta kit är godkänt att bara smacka dit. Sen funderar jag på att även inkludera "gapseal" för sidorodret. När hjulen ligger infällda i vingen så får dom inte riktigt plats så det sticker ut lite längst bak. Det finns givetvis en liten spoiler som man kan montera så hjulets utstickande delar inte stör luftströmmen lika mycket. https://www.knots2u.net/gear-lobe-fairi ... els-24lob/ Sen så ett par modifierade navkapslar blir det inte sämre av... https://www.knots2u.net/hub-cap-w-acces ... 200-701-1/
Men det som jag allra helst vill ha är ett nytt instrument på höger sidan (Copilotsidan) https://aeroshop.eu/en/lx-navigation-iris-efis-pro.html En EFIS med nästan allt inbyggt. Den visar höjd, fart, attityd, riktning, ja nästan allt, den har även inbyggd karta om man så vill. Den har tryckgivare för fart och höjd som man kopplar in på fpl:s ordinarie system och den har GPS för navigationsdelen och den har givare för rumspositionering, man ser en konstgjord horizont helt enkelt. Kruxet är att firman som bygger grejerna verkar inte riktigt vara på banan, deras hemsida ligger nere sedan somras? Men, det finns flera andra sorter att välja bland.
Edit: Det är fartmätaren på höger sida som skall bytas ut mot en EFIS av något slag. Jag vill ha kvar den gamla looken.
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#276 » 07:00:08, 29-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Habegäret blev till slut för stort så nu är denna EFIS beställd https://www.lxnavigation.com/iris-efis- ... -efis-80-m
Sen behöver själva fartmätaren i den grundprogrammeras för att passa Comanchen exakt. En analog rund fartmätare har färgade fält, vit båge innebär fart med utfällda klaffar (55-108 knop, 101-200 km/h), grön båge fart med infällda klaffar och infällt landställ (62-156 knop, 115-289 km/h), gul fart i lugn luft (156-176 knop, 289-326 km/h) och rött streck blir max tillåten fart (176 knop, 326 km/h)
Så är original fartmätare graderad. Sen så har man andra typiska farter såsom max fart med landställ ute, max fart för manövrering av landställ, sen en annan intressant fart som benämns Va, design manöver fart, den fart som man kan ge fulla roderutslag utan att flygplanet tar skada. Vid max flygvikt 1315 kg är den 125 knop, 231 km/h och vid delvikt 863 kg är den bara 104 knop, 192 km/h.
Är det någon som kan räkna ut varför högre totalvikt på kärran ger högre max manöverfart och inte lägre?
Hur som helst så vill jag få med dom här extra fartmarkeringarna i det nya instrumentet. Sen om man tittar lite närmare på den gamla fartmätaren till höger så förutom dess olika färgmarkeringar så har den även ett vred som man ställer om en del av skalan på så man får även CAS, CalibatedAirSpeed dvs fart som är korrigerad med hänsyn av rådande höjd och temperatur på luften (ja egentligen skall det sk. platsfelet vara inräknat men det är försumbart vid marchfarter). Det som mätaren mäter är IAS IndikeradAirSpeed, dvs fart som fartmätaren upplever när man flyger. Men denna fart stämmer bara på havsnivå 1013 Hpa och + 15 grader C i luften, vid andra lufttryck, höjder, temperaturer så visar den fel, därav fartmätarens andra justerbara skala så man kan korrigera och får således en mer rättvis fart. Generellt så visar fartmätaren mindre fart på högre höjd samtidigt som flygplanet går fortare än på låg höjd. TAS TrueAirSpeed får man bara om man räknar på tryckhöjd, temp och vind eller så låter man GPS:en visa farten, det är nog det exaktaste man kan ha... Detta nya instrument visar alla tre farterna samtidigt så man kan se vilken höjd som ger mest fart på riktigt, samtidigt som man får en vindpil med både riktning och vindstyrka på köpet...

4 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#277 » 08:33:41, 24-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, äntligen kom det lilla "underverket"... Framsida:
Bild

Baksida:
Bild
Om vi börjar med bakidan så har den två luftanslutningar, en för lufttrycket som ger höjden och en för totaltrycket, (dvs lufttrycket plus rörelsetrycket via pitotröret) som ger farten. Sen vill den ha en tempgivare som man sätter någonstans där den känner utomhustempen. En liten GPS-puck skall den också ha, (följer med) Sen jar den en liten WIFI-modul som vill ha en antenn och så en ljudutgång till en liten högtalare eller om man väljer att koppla ihop det med flygplanets avionik, fritt val. Jag har kopplat in den på bänken här hemma och lekt lite med den. Det är bara att konstatera att användarmanualen som ligger på LXnavigation´s hemsida inte stämmer ett dugg! Det står att den skall vara revision 2 men är 1 och jag skall nog ha revision 3 till min EFIS? Det har väl hänt en del grejer sedan 2020? Vid en snabb kontroll så kan jag se att menyerna ser annorlunda ut, ligger i annan ordning, en del är borta, andra tillkommit.
Framsidan då? Ja den ser ut som i manualen men funkar inte riktigt lika knappmässigt sett. Nu tänkte jag "torrflyga" den lite så jag lär mig dom vanligaste funktionerna. Man måste träna in både knappsekvenser och var ögat skall fokusera på när det är mycket info samtidigt...

10 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#278 » 09:58:11, 08-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Snart vår", kan man skriva så? Jag börjar ladda för att få in det nya EFIS-instrumentet, samtidigt skall det bytas bunges, en slags armerat gummiband modell större som hjälper till landstället att fälla ut och fälla in via dels ren dragstyrka dra in stället vid flygning och sen via ställets tyngd ihop med överknäckning hjälpa stället ut för egen låsning. Sen ev så har jag fått tag på en ny display till min Com/Nav radio Garmin GNS-430 då den gamla har fått sig en smäll och spricker upp lite mer för varje gång...

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

mimeck

#279 » 15:24:00, 08-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas vi får se lite hur "bunges" funkar och andra mek projekt på flygplanet.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1 (trådstartaren)

#280 » 21:28:02, 08-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här ser dom här dom här bungesarna ut Dom står som "Chock cord ring"
Bild
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

mimeck

#281 » 16:47:08, 09-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut som vanliga "fäststroppar". Antar att du inte får köpa sånna på metervara och bara knytaihop ändarna...
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1 (trådstartaren)

#282 » 17:38:33, 09-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej tyvärr, sen är dom otroligt mycket starkare också. Jag orkar någon cm sen tar det stopp. Vi har en ombyggd skruvdomkraft för att dra isär vid monteringen...

4 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

OlleGunnar

#283 » 15:04:00, 12-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har bytt sådana "gummisnoddar" några gånger. De brukar kallas armortisörer. De är uppbyggda av en eller ett fåtal tunna gummisträngar som har lindats många varv, kanske ett hundratal. Sedan har man flätat ett hölje av textil runt och avslutet med en lindning där flätningen börjar och slutar. I flätningen har man lagt in färgade trådar som verkar vara någon slags kodning. Kan det var tillverkningsår eller något sådant?

Bild
Armortisör av en storlek som bl.a. används till Piper Cub.

2 personer gillar det här inlägget.
OlleGunnar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:06, 07-11-2022
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1 (trådstartaren)

#284 » 22:56:45, 21-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag bestämde mig häromdan att jag skulle, kanske inte modernisera men snygga upp instrumenteringen... Så i em så rev jag ner alla instrument och konstaterade att det är ganska fint draget både från början och vid sista uppdateringen...
Bild
Det jag tänker åstadkomma är att dels ta bort allt överflödigt kablage och dels flytta ner radiostacken då den ena transpondern (Bendix) försvinner (se inlägg #275) för att få alla varnings/upplysningslampor högst upp ovanför radiostacken, även intercomenheten skall sitta där (där man justerar det interna ljudstyrkan mellan pilot/passagerare) Längst ner i radiostacken vill jag ha autopiloten, om den får plats... Tyvärr har denna kärra skevroderlinor som löper PRECIS där, rakt igenom hela instrumentbrädan! Nu är det i alla fall på gång...

5 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#285 » 08:30:37, 22-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu när ändå byxorna är nere så får man väl passa på att fixa mera problem. Ett problem är autopiloten. Dels funkar den inte alltid och dels så fungerar den dåligt när den funkar. Denna A/P är bara enkanalig, dvs den håller fpl rakt på vingarna i första läget. Vill man då svänga åt något håll med A/P inkopplad så vrider man helt enkelt på en pilratt är rätt håll, vrider man lite, svänger den lite osv. Om man sen kopplar den till radio, kursgyro eller GPS så kan den följa en track. Detta funkar hjälpligt. När man åker rakt fram så vaggar den gärna fram och tillbaka. Totalt sett blir det rakt fram fast i en liten sinuskurva... Den har faktiskt bara 4 justeringar (Dom flesta andra A/P brukar ha minst 20 justeringar) En manual: https://www.csobeech.com/files/CenturyII&IIIManual.pdf
Sen när kollade lite på själva styrdel/slutsteg:
Bild
Så är en blå karamell lös, det är en kondensator, märkt i manualen sid 207 som C18. Den har nog någon betydelse...? Hur som helst skall den lödas tillbaka igen oavsett! Sen så skall jag prova att justera om det behövs, men det får bli under flygning.

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se