Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

Flygmotorer genom tiderna.

94 inlägg • Sida 2 av 7
Diskutera flygteknik här

Murre o2 (trådstartaren)

#16 » 10:41:05, 26-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flygmotor utvecklingen var ju förutsättningen för bättre och snabbare flygplan, som vanligt var det militären som drev på utvecklingen. Bättre smörjoljor var också viktig pusselbit, slut på resinoljans tid. V 12 motorn började slå igenom, ett ex:
https://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Kestrel.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



Göran Ekman

#17 » 14:20:27, 26-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På kolvmotor sidan fanns ju även stjärnmotorer enkla och dubbla där skedde utvecklingen parallellt med V12 orna , fram tills jetmotorn kom i bruk i slutet av andra världskriget.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Murre o2 (trådstartaren)

#18 » 14:38:22, 26-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:På kolvmotor sidan fanns ju även stjärnmotorer enkla och dubbla där skedde utvecklingen parallellt med V12 orna , fram tills jetmotorn kom i bruk i slutet av andra världskriget.
Göran i Norråmyra

Jo, kommer till det, men stjärn motorutvecklingen var ju en pågående historia från första världskrigets roterande motorer som sedan inte behövde rotera för kylningens skull varpå de kunde byggas tyngre och kraftfullare och förses med flera rader cylindrar tills de blev löjligt stora och komplexa.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#19 » 19:38:56, 26-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter första världskriget så var det många länder som satsade på stjärnmotorer för i första han de militära flygplanen. USA, Japan, Italien är exempel på länder som använde stjärnmotorer till de flesta flygplanen. Bästa motorerna gjorde Pratt & Whitney som ex:
https://www.wikiwand.com/sv/Pratt_%26_Whitney_R-2800. En välkänd historia är ju hur Sverige pirat kopierade Pratt&Whitney motorn som satt i DC-3 för att använda i svensk tillverkade plan. Dock tog det tid att få igång den tillverkningen så i väntan på Svenska motorer köptes att stort antal original motorer från Tyskland! Krigsbyten tyskarna tagit i Frankrike, de hade köpt ett antal plan och reserv motorer till dem från USA strax innan kriget bröt ut.
När motor STW C3 (Swedish Twin Wasp C3) skulle tas fram fick man mäta upp samtliga ingående detaljer för att få fram ritningsunderlag för tillverkning. Först fick man använda sig av en havererad motor nr 2628 som tyvärr var för demolerad för att man kunde utföra mätningar på. Några månader senare anlände en fabriksny motor med nr 4150. Som bas för toleranssättningen användes även motor nr 3731 och 3901 som man utförde jämförande mätningar på. Varje detalj från de tre motorerna uppmättes flera gånger av olika personer. Augusti 1941 var dessa mätningar klara.
Senast redigerad av Murre o2 19:47:03, 26-11-2022, redigerad totalt 1 gång.

4 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#20 » 19:43:03, 26-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet


2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Göran Ekman

#21 » 23:37:09, 26-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stjärn motorer har en lite annorlunda gång. Har någon sommar kväll hört något annorlunda det kom en An-2a .
Antonov An-2. Enligt Wikipedia ska det vara världens största enmotoriga biplan, med en motor på 1000 hästkrafter.
Här skulle det vara en bild på planet. Men bilduppladdningen funkar inte.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Murre o2 (trådstartaren)

#22 » 09:44:31, 27-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Stjärn motorer har en lite annorlunda gång. Har någon sommar kväll hört något annorlunda det kom en An-2a .
Antonov An-2. Enligt Wikipedia ska det vara världens största enmotoriga biplan, med en motor på 1000 hästkrafter.
Här skulle det vara en bild på planet. Men bilduppladdningen funkar inte.
Göran i Norråmyra

Jo, en sådan flög över här ibland för några år sedan :smile: En av två i Sverige.
https://sv-se.facebook.com/groups/364699890247551/.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#23 » 10:31:10, 27-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När andra världs kriget startade hade flygmotorernas effekt stigit från runt hundra i början av första världskriget till runt 1000 hk. Utvecklingen gick ju fort i i slutet av kriget låg motorerna på runt 2000hk. Men vid krigs starten var det RR med sin nya motor samt Mercedes som låg i framkanten.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Merlin.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Daimler-Benz_DB_601.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Daimler-Benz_DB_605.

Mercedes motorerna är ju intressanta för att de använde direktinsprutning redan då och för att DB 605 motorn licens tillverkades i Sverige mot slutet av kriget. Vi köpte också ett antal färdiga motorer då för att sätta in i svenska plan med dessa motorer var av krigstids kvalitet och gav bekymmer med ex vevaxlarna, de svenska var inte heller problemfria i början men blev bra med tiden. Som parantes licens tillverkade både Italien och Japan samma motor men de motorerna blev av ojämn kvalitet.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#24 » 10:40:55, 27-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fins en del svensktillverkade motorer kvar ex på flygvapen museum. Här är en länk:
http://www.tugboatlars.se/DB605BMunktell.htm.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

torbjorn_forsman

#25 » 11:14:23, 27-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

I princip samma mekaniska direktinsprutningssystem som satt på DB flygmotorerna kom också till användning på land efter kriget. I Västtyskland t ex på MB 220SE och Goliat GP700, i Sverige monterades det på en Scania bensinmotor i Strv 74.
Pump- och spridartekniken var väl direkt övertagen från dieselsidan, och för att få någorlunda rätt bränsleblandning vid olika gaspådrag och varvtal användes en komplicerat länkage med kurvskivor mm mellan gasspjäll och pumpens reglerstång. Det fungerade tydligen inte särskilt bra ens när det var nytt, Strv 74 lär man möjligen ha kunnat få att gå drägligt på tomgång och fullgas men högst tveksamt däremellan. Och när mekanismerna började bli slitna med åren blev det såklart ännu värre.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Murre o2 (trådstartaren)

#26 » 11:55:56, 27-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag gick bilmek utbildningen var det en äldre kille som hade en Goliat GP700, minns den som en rätt ful bil :smile: Men vi var imponerade av direktinsprutningen som passade bra till en tvåtakts motor. https://www.garaget.org/?car=94897.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#27 » 18:24:13, 27-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Under kriget jobbades det hårt på ännu större och starkare motorer, pengar saknades ju inte för motorutveckling så länge militären stod för kostnaderna. USA satsade på vad de var bäst på, stjärnmotorer. "Majskolven" var kronan på verket för Pratt&Wittney.
https://sv.frwiki.wiki/wiki/Pratt_%26_Whitney_R-4360.
Engelsmännen gick en annan väg med slidmotor i H form, personligen är jag inte förtjust i den konstruktionen. Svårt med smörjning av sliderna och värmeproblem samt mycket rörliga delar.
https://sv.frwiki.wiki/wiki/Napier_Sabre

Dessa monstermotorer blev ju snabb omoderna med sitt stora underhålls behov, jet/turboprop började ju samtidigt ta sina första trevande steg och kom att ge helt andra driftstider mellan revisionerna
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

OlleGunnar

#28 » 22:19:47, 27-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man diskuterar gamla motorer kan det passa att nämna något om de allra första. Den första motor som flög med bemannat plan hade gjorts av Gustave Whitehead, det var även han som flög planet. Detta var 1901-08-14. Eftersom han gjorde flera flygningar under några år så använde han förmodligen några olika motorer. Tyvärr lär väl inget finnas kvar om hur det såg ut. Men den drev både på hjul och propeller. Det hela var så pass effektivt att maskinen kunde starta från plan mark.

Har man nämnt Gustave Whiteheads flygningar så bör man även nämna bröderna Wrights. De gjorde sin första motorflygning 1903-12-17. Den motor de byggt var en liggande, rak fyra. Den hade inte någon förgasare utan någon form av bränsleinsprutningssystem. Med kedjor drev den två propellrar. Den ena kedjan gick kors för att propellrarna skull gå åt olika håll. För att hålla vikten nere var deras motor byggd med vevhus av plåt med nitar och skruvar. Den var inte tillräckligt stark för att få till markstarter. Wrights plan saknade hjul och hade medar/skidor för kontakten mot marken. Detta kan ha bidragit till friktionsproblemen vid starterna. Bröderna använde ett system med katapult och rännor som medarna gled i.

Det finns lite olika synpunkter på vem som flög med motor först. Whitehead kunde inte manövrera särskilt bra utan flög tydligen endast
rakt fram, men då ganska långt. Bröderna hade roderfunktioner och kunde svänga när de väl fått lite träning. De som håller på bröderna envisas med att formulera det som "första kontrollerade flygningen". Den kontrollen bestod inte av kontrollanter utan att de hade viss
roderkontroll på flygningarna. När bröderna flög visste de att Gustave hade flugit och att motorflygning var möjligt. Jag håller på att även
en motorflygning utan roderkontroll är en flygning.

Är det någon som kan hitta bild på bröderna Wrights motor? Det skall finnas en ganska tidig Wrightmotor på något museum.
OlleGunnar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:06, 07-11-2022
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Murre o2 (trådstartaren)

#29 » 23:04:22, 27-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sett en bild på replika av deras motor men minns inte var...
För att hålla vikten nere gjöts motorblocket av aluminium, vilket var ovanligt på den tiden. WrightTaylor-motorn hade en primitiv version av en förgasare och hade ingen bränslepump. Bensinen matades genom gravitation från bränsletanken som var monterad på en vingstötta till en kammare bredvid cylindrarna där den blandades med luft: Bränsle-luftblandningen förångades sedan av värmen från vevhuset och tvingades in i cylindrarna.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#30 » 10:15:00, 28-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.nyteknik.se/teknikhistoria/ ... rt-6395905. Många som experimenterade med jet motorer Frank Whittle är ju välkänd, mest för att han jobbade i motvind med relativt små resurser i början.https://airandspace.si.edu/collection-o ... 9500082000

Tyska forskare jobbade ju också och hade egentligen bättre konsept men brist på högtemperatur legeringar begränsade deras motorers livslängd. BMW jetmotor 003 och Junkers 004 kom ju i massproduktion och använder i strids flygplan men med nödlösningar i material val var livslängden på motorerna begränsad.
https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_003.
https://en.wikipedia.org/wiki/Junkers_Jumo_004.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se