torbjorn_forsman skrev:Man ska inte heller glömma bort en svensk som jag tror hette Lysholm, som tog fram en jetmotorprototyp på 1930-talet, den tillverkades vid Nohab i Trollhättan och det labbades mycket med den där. Man fick den dock aldrig luftvärdig. Det finns en artikel om den i en årsbok från Tekniska muséet omkring 1980.
OlleGunnar skrev:När man diskuterar gamla motorer kan det passa att nämna något om de allra första. Den första motor som flög med bemannat plan hade gjorts av Gustave Whitehead, det var även han som flög planet. Detta var 1901-08-14. Eftersom han gjorde flera flygningar under några år så använde han förmodligen några olika motorer. Tyvärr lär väl inget finnas kvar om hur det såg ut. Men den drev både på hjul och propeller. Det hela var så pass effektivt att maskinen kunde starta från plan mark.
Har man nämnt Gustave Whiteheads flygningar så bör man även nämna bröderna Wrights. De gjorde sin första motorflygning 1903-12-17. Den motor de byggt var en liggande, rak fyra. Den hade inte någon förgasare utan någon form av bränsleinsprutningssystem. Med kedjor drev den två propellrar. Den ena kedjan gick kors för att propellrarna skull gå åt olika håll. För att hålla vikten nere var deras motor byggd med vevhus av plåt med nitar och skruvar. Den var inte tillräckligt stark för att få till markstarter. Wrights plan saknade hjul och hade medar/skidor för kontakten mot marken. Detta kan ha bidragit till friktionsproblemen vid starterna. Bröderna använde ett system med katapult och rännor som medarna gled i.
Det finns lite olika synpunkter på vem som flög med motor först. Whitehead kunde inte manövrera särskilt bra utan flög tydligen endast
rakt fram, men då ganska långt. Bröderna hade roderfunktioner och kunde svänga när de väl fått lite träning. De som håller på bröderna envisas med att formulera det som "första kontrollerade flygningen". Den kontrollen bestod inte av kontrollanter utan att de hade viss
roderkontroll på flygningarna. När bröderna flög visste de att Gustave hade flugit och att motorflygning var möjligt. Jag håller på att även
en motorflygning utan roderkontroll är en flygning.
Är det någon som kan hitta bild på bröderna Wrights motor? Det skall finnas en ganska tidig Wrightmotor på något museum.
Janson1 skrev:Högst intressant, hur har jag lyckats missa denna tråd? Den är ju 6 dagar gammal och "mitt" ämne! Fortsätt i samma anda, jag är med nu!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster