Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

Flygmotorer genom tiderna.

94 inlägg • Sida 4 av 7
Diskutera flygteknik här

OlleGunnar

#46 » 16:53:27, 29-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En riktigt udda stjärnmotor är Siemens-Halske Sh.III
Den har både roterande motor och roterande axel.
I Sverige finns den i ett exemplar i ett flygande plan, SE-XZY.
Kolla motorn på Wikipedia.
OlleGunnar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:06, 07-11-2022
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Murre o2 (trådstartaren)

#47 » 17:13:18, 29-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag känner till den, iden var bra. Halva propeller varvtalet mot motorvarven var något som bara de fast monterade raka motorerna hade innan och den hade också möjlighet att reglera motorvarven mot de vanliga roterande motorernas allt eller inget... Tyvärr var tillförlitligheten dålig med överhettning mm. Precis det man inte vill ha när man är i en flygmaskin :smile:
https://en.wikipedia.org/wiki/Siemens-Halske_Sh.III.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#48 » 17:37:04, 29-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan intressant demonstration av en tidig roterande motor. https://www.youtube.com/watch?v=xgTwKPg7Obo.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

uppland2

#49 » 18:10:12, 29-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:Tyvärr var tillförlitligheten dålig med överhettning mm. Precis det man inte vill ha när man är i en flygmaskin :smile:
https://en.wikipedia.org/wiki/Siemens-Halske_Sh.III.

Enligt wikipediasidan fixade man till det så att den mot krigsslutet var likvärdig med några andra samtida modeller?
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Blockstens trollet

#50 » 18:35:56, 29-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det stämmer jag har bild på flygmaskin i en 70 tals teknikens värd på simens kallades för Expressen hissen var en dubbel vinge plan 5000 m/20 min
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

Murre o2 (trådstartaren)

#51 » 19:54:02, 29-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter första världskriget hade de roterande stjärnmotorerna nått slutet på sin utveckling och med kylproblemen lösta så kom nu fasta stjärnmotorer på bred front. Nu steg hk antalet till runt 500 mot runt 200 för liknade motorer för bara ett par år innan. En av de första:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bristol_Jupiter.

Denna motor var ju grunden tills vad som blev Bristol Pegasus och som licens tillverkades i Sweden samt bl Polen och Italien.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bristol_Pegasus.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

OlleGunnar

#52 » 23:48:11, 29-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag hittat en sida med en bra video där Per Gibrand kör sin modell av Tayler-Wright-motorn.
https://andersclaesson.se/per/
OlleGunnar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:06, 07-11-2022
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Murre o2 (trådstartaren)

#53 » 09:33:32, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, bra kvalitet på inspelningen där :grin: De enda som förbryllar mig är att motor effekten där anges till 22HK på brödernas motor. Högsta jag sett, 16 hk förekommer men den jag tror mest på är 12 med kall motor och 8 med varm, kylsystemet var enklast och lättast möjliga, lite vatten som fick koka av för kylningen.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#54 » 09:58:02, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett intressant flygplan är Junkers JU 86P, en släkting till Svenska B-3 men med helt andra egenskaper. http://www.historyofwar.org/articles/we ... ju86P.html. JU 86P var försedd med turbo matade Disel motorer :eek:
https://en.wikipedia.org/wiki/Junkers_Jumo_205.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

torbjorn_forsman

#55 » 10:12:48, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:Ja, bra kvalitet på inspelningen där :grin: De enda som förbryllar mig är att motor effekten där anges till 22HK på brödernas motor. Högsta jag sett, 16 hk förekommer men den jag tror mest på är 12 med kall motor och 8 med varm, kylsystemet var enklast och lättast möjliga, lite vatten som fick koka av för kylningen.


På bröderna Wrights tid var det vanligt att man angav indikerad effekt istället för axeleffekt, och den indikerade effekten blir alltid lite högre eftersom de mekaniska förlusterna i motorn inte är medräknade.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Murre o2 (trådstartaren)

#56 » 13:29:57, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värdens enda Junkers JU 86 som är bevarad är ju Svensk, jag har faktist varit inne i en på femtiotalets början. Minns att jag blev förvånad över hur trångt det var inne flygplanet, ser ju stort och rymligt ut på håll. Det var första gången jag var inne i ett flygplan.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#57 » 17:29:23, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte en flygmotor men jag halkade in på Napie Deltic på sidan tidigare och det är en ovanlig motor konstruktion om något...
https://en.wikipedia.org/wiki/Napier_Deltic.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

OlleGunnar

#58 » 22:13:35, 30-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

I stridsvagn S , den svenska tornlösa hade både en gasturbin och en diesel. Den senare var med motkolvar. Lite av en Jumo eller 1/3 Napier.
Rolls Royce K60 Abbot
Den valdes för den var lätt, men var ingen flygmotor.
OlleGunnar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:06, 07-11-2022
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

OlleGunnar

#59 » 00:09:03, 01-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu hittat en lite modernare flygmotor med motkolvar och diesel. Den har tre cylindrar. två vevaxlar, sex kolvar, avgasturbo och vätskekylning.
Superior Air Parts Gemini Diesel 100 , den fanns också med 125 HP.
Det verkar som om projektet levde en bit in på 2000-talet första decennium. Det går att hitta bilder med motorn monterad i plan och körning i testcell.
OlleGunnar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:06, 07-11-2022
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#60 » 07:28:52, 01-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På dieselsidan så finns det några stycken i dag som används och verkar fungera bra. Den jag sysslat med väldigt mycket är Thierlet diseln. Först var det en ombyggd 1,7 liters mercamotor som senare blev 2,0 liters merca som fick nytt motorblock i aluminium istället för gjutgods, i övrigt behölls så mycket som möjligt från bilvärden i motorn. Den fick en special växellåda som dels gjorde att den passade in varvtalet bättre mellan motor och propeller och dels så kom propellern i rätt höjd för att passa i ett flygplan. Då denna motor är en "common rail diesel" så kan den inte fungera utan elektronik. Det togs fram en dubbel ECU (Engine Control Unit) speciellt för flyg och motorn monterades bla i Diamond DA40D och har sedan utvecklats från att ha ganska många problem och korta gångtider till att fungera riktigt bra med "normala" gångtider. Det var en lång väg där och vi på den flygskola som jag jobbade på kände oss lite som försöksråttor...
edit, lite felstavningar
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se