Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

Min Piper PA-24 Singel Comanche

321 inlägg • Sida 20 av 22
Diskutera flygteknik här

Janson1 (trådstartaren)

#286 » 21:23:28, 22-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick lite tid (fritid) efter jobbet så jag har dels ritat upp instrumentbrädan i fullskala för att se att allt verkligen får plats, och det gör det! Sen så kollade jag igenom alla instrument så dom visar rätt. Först ut är fartmätaren, den gick 6-8 knop för fort så den var utdömd. Nu fick den sig en omgång och går nu inom 1 knop från 40-200 knop, se bild ihop med pitot-static testern:
Bild

Nästa instrument är höjdmätarna, efter lite justering så går dom dels rätt och dels lika! (Det får skilja 60 fot)
Bild

Sen nästa klocka är en Ingastrycksmätare, den skall stå på ca 29,92 tum kvicksilverpelare, dvs strax under 30. Den gick 1,2 fel, nu visar den bra.
Bild

Sen så finns den en "vanlig" klocka också, ni vet den som skall visa tiden. Den stannade stup i kvarten, ett par droppar olja på orot så blev den bra också. Nu har jag bara hunnit köra den ett par dagar men den visar i alla fall fortfarande rätt! Den får duga!
Efter detta så visar dom flesta instrument från ganska till ganska exakt rätt!

7 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Janson1 (trådstartaren)

#287 » 21:30:11, 22-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Autopiloten blev också omlödad idag. Det var inga andra komponenter lösa förutom denna kondensator.
Så nu är samtliga komponenter översedda förutom Garmin GNS-430 radion. Dessa klockar (minst) skall tillbaka in i den "nya" upphottade brädan...
Bild
En flödesmätare också skulle sitta som en smäck! Men jag har ingen idag...

10 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#288 » 08:24:51, 29-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite har hänt... Jag flyttade alla radior i "radiostacken" en liten bit upp, tog bort en kass transponder och nu finns det plats för autopiloten som skall sitta nederst i stacken.
Bild

Jag tycker radiorna ser lite sunkiga ut men det är nog inte så mycket att göra åt, jo nr två med sprucken display blir utbytt; jag har en annan redan.
Vidare så håller jag på att bygga en testrigg för den här garmin GNS-340 så jag vet att den fungerar UA. Jag har en sk rampchecker, en lite sändare som kan simulera div signaler för ljud, ljus och navigation inom flyget. Så här ser den ut.
Bild

9 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

gute84

#289 » 23:01:15, 29-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag får huvudvärk bara se alla sladar
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Janson1 (trådstartaren)

#290 » 23:35:32, 29-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns Treo, Alvedon mm. När det är "för många" sladdar så gäller det att först dela upp dom i grupper, tex en grupp per instrument. Sedan strappa upp dom med buntband på ett snyggt sätt. Jag får väl försöka ta en bild innan slutmontering när det är lite mer städat...

7 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#291 » 23:17:00, 02-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Foton ja, det glömde jag... Men i dag hade jag lite tid för att frisera bland kablarna, nu är dom lite bättre uppdelade i grupper efter vilket instrument dom skall gå till. EFIS:en kom delvis på plats också. Ett fel som gäckat egentligen från början är autopiloten, den kopplar inte in alls, jag fixar. Den kopplar in men styr åt h*lv*te, jag fixar, den ormar sig, jag fixar (nästan) Den följer ibland, ibland inte... Nu när jag skulle skruva dit en kontakt på en del till autopiloten så såg jag att skruvarna som håller själva kontakten var för långa, dom tog i på kretskortet inne i lådan så kontakten trycktes ut på slutet och hamnade precis så där som den skulle ge kontakt eller ej. Nu blev det i alla fall fixat. Detta fel och den lösa kondensatorn är ju alltid nåt... Min intuition är att det skall bli lätt att ta bort hela instrumentbrädan vid service/underhåll/modernisering så därför lägger jag ner lite extra på att få det som jag vill. På detta fpl så finns den en överdel som går att ta loss vid tex service/felsökning mm vilket underlättar enormt. På många kärror tex Piper PA-28, Cessna 172/182 så finns det ingen löstagbar överdel. Istället blir man tvungen att ligga på golvet och titta&arbeta uppåt. Fast jag är ganska liten och hyfsat vig så är det ändå ett litet helsike att ligga där upp och ner och gresa... Bilder, ja det skall det nog bli i morgon?

6 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#292 » 09:02:38, 03-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ytterligare en grej. Så gott som alla certifierade flygplan typ Cessna/Piper mm har antingen en Lycoming eller Continentalmotor i snoken. Den har två tändmagneter, ett system för dom övre tändstiften och ett annat system för dom nedre tändstiften. Själva tändmagneterna benämns som höger resp vänster magnet Vänster magnet har två tändlägen, ett 0-läge vid start (0 gr BTDC) och ett driftläge på ca 25 gr BTDC. Höger magnet har bara driftläge ca 25 gr BTDC. Så oavsett man kör på tomgång, fullgas eller marchgas så står tändläget fast på ca 25 gr BTDC Numera så äntligen finns det andra alternativ som är certifierade (man får montera och använda dom) Jag funderar på att byta ut vänster magnet mot en ny sort, den heter Surfly eller Lycoming EIS och har bara en rörlig del (rotorn). Vid motorstart så tänder den på 0:an precis som den andra magnettypen, men sen tar den hänsyn både till varvtalet och belastningen (motorns ingastryck) så istället för fast 25 gr så reglerar den från ca 25 gr till uppåt 38 gr BTDC. Just att den reglerar tändläget till 38 gr BTDC är ytterst viktigt för bränsleförbrukning/effekt Motorn blir helt enkelt mycket starkare vid samma effektsetting samtidigt som avgasernas sluttempratur blir lägre (lägre EGT) man kan magra mera utan att man riskerar bränna upp avgasrör och avgasventiler. Totalt sett kan man nog minska sin förbrukning rejält alternativt åka lite fortare i lufthavet med nuvarande förbrukning. Pris på tändmagneten då? Tja lite över 22000 kr gissar jag på. Om bränsleförbrukningen går ner såpas mycket som jag tror så är magneten betalt på lite drygt 100 flygtimmar... (BTDC = Before Top Dead Center = FÖDP = Före Övre Död Punkt)

8 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

mimeck

#293 » 19:27:06, 04-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får inte glömma bort bilderna!! Jag förstår inte mycket av det här men det är ändå intressant. Jag har förresten en veterantraktor som i sin canadensiska version hade continental motor. Min franska version har simca motor. Kanske nämnt det förut?

1 person gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Janson1 (trådstartaren)

#294 » 23:15:48, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder ja, här kommer ett par bilder föreställande den nya instrumentbrädan. Än så länge är den bara i papp, vi har mätt, provat, konstaterat lite mätfel här och var. Hem igen och rita om för en ny inpassning. Nu börjar det passa riktigt bra... Tanken är ju att vattenskära efter en cad-fil. Vi har hittat plåt (alu 2024-T3 1,6 mm) och vi har hittat en firma som kan vattenskära så det börjar närma sig...
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#295 » 21:49:50, 16-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

På bild 2 i föregående inlägg: Jag funderar på att flytta instrumentklustret med 6 st instrument 5 mm åt höger, detta ger bättre plats för det intill liggande instrumentet, en höjdmätare. I morgon skall vi göra "det sista" (hoppas jag) innan det är dags för inlämning...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

gute84

#296 » 22:17:51, 16-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

gör du allt själv? mins inte riktigt om ni var flera ägare
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Janson1 (trådstartaren)

#297 » 22:24:58, 16-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi är bara två ägare numera. Jag gör det mesta "hands on" och min kompanjon gör en del och framförallt sköter han ekonomin så att allt blir betalt och att vi får in våra pengar för flygtid. Totalt sett är det ett underskott, men det är det väl med en bil också?

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

gute84

#298 » 22:58:18, 16-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

alla hobbys är ju så :grin:

2 personer gillar det här inlägget.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Janson1 (trådstartaren)

#299 » 07:51:23, 26-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är instrumentbrädan färdigcadad, skickad och vi väntar... Själva plåten är en 1,6 mm 2024-T3 av aluminium som skall agera instrumentbräda. Jag har den på PDF men lyckas inte få in den här på M. Jag får väl ta en bild sen när plåten kommer färdig!

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#300 » 08:54:15, 28-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Com/navradion Garmin GNS-430 har ju en trasig display och jag skulle blivit vid en annan trasig på ett annat ställe (radiodelen) och på så vis fått ihop en radio av två. Nu visade det sig att den radion som skulle blivit utbytt mot ytterligare en som var hel inte var hel, så nu har jag två trasiga radior i radiodel, resp navigationsdelen och en hel radio med kraschad display. Rörigt? JA, det är rörigt. Jag försökte mig på att göra en felsökning innaför skalet . Först byggde jag ett testkablage så jag kan köra radion på bänken isärplockad. Sen konstaterade jag vad som funkar och inte. Den har ett par konstiga fel som skulle kunna bero på dåliga elektrolytkondensatorer i den switchade nätdelen. (Den har en switchad nätdel som gör +5 volt, + 12 volt och -12 volt (bla) till det som behöver detta). Alla spänningar är i rätt nivå och i princip inget rippel alls, (jag har för mig det är ca 75 Khz switchfrekvens) Det finns en sericemanual men den behandlar egentligen bara byte av hela moduler (kretskort) typ problem med radiomotagning, byt radiodel. Bara det , vad skall man byta emot? Nu i går dök det upp en hel 430-individ som dessutom går på 14 volt direkt, den passar min kärra bara sådär rakt av, det blir nog den istället?

4 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se