Bygga egen flödesgivare för bränsleförbrukning, retro
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att... - Ort: Mark Västra Götaland
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Case CK-15 (Kubota kx41)
Re: Bygga egen flödesgivare för bränsleförbrukning, retro
Skall väl bara meddela, jag har inte dött på nåt sätt... Men däremot så har jag haft för mycket att göra sista veckorna. Denna pryl står fortfarande hyfsat högt på listan! Men jag har tänkt om lite så dels vill jag ha ett analogt visarinstrument som visar Gallon/timma och sen vill jag även ha en totallitervisning per tank. När tid finnes: Först "bara" ett analogt visarinstrument. Sen på sikt: en display som visar total förbrukad bränslemängd per tank och tillfälle, det finns 4 tankar (Det skulle kunna bli 6 stycken om jag vill montera tiptankarna också) Det finns runda displayer dessutom med petfunktion också som skulle kunna passa i ett 80 mm instrumenthus.
När jag slutat skolan och ett litet tag efter det så blir det nog mer tid igen?
När jag slutat skolan och ett litet tag efter det så blir det nog mer tid igen?
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Case CK-15 (Kubota kx41)
Det blev beställt först en rund display: https://www.electrokit.com/hyperpixel-2 ... -med-touch och en RPi Zero: https://www.electrokit.com/raspberry-pi-zero-2-w
Om måtten stämmer så skall denna display&styrkort få plats i ett 80 mm instrument. Det som sen återstår (förutom monteringen) är att tämja den här Raspberry Pi modulen. Jag har i alla fall laddat ner ett operativsystem på ett SD-kort inför, det heter Bullseye och något mer. Jag har aldrig programmerat en sådan här förut så det blir nog en del meck innan det funkar...
Om måtten stämmer så skall denna display&styrkort få plats i ett 80 mm instrument. Det som sen återstår (förutom monteringen) är att tämja den här Raspberry Pi modulen. Jag har i alla fall laddat ner ett operativsystem på ett SD-kort inför, det heter Bullseye och något mer. Jag har aldrig programmerat en sådan här förut så det blir nog en del meck innan det funkar...
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Case CK-15 (Kubota kx41)
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Case CK-15 (Kubota kx41)
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Case CK-15 (Kubota kx41)
Nu har jag fått hjälp med programmering/uppstart. Det visade sig ligga rejält över min nivå (tror jag) Först hitta rätt program att skriva in till SD-kortet kan jag nog både hitta och ladda in? Det heter nåt med Buster från Bullsuye? Sen hände inget mera... Efter en del meck, fick hämta hem ett WiFi program (advanced IP-skanner) och skanna av alla WiFi i närheten och där hittades Rasberryn (192.168.1.236.) även dess MAC adresss visade sig vara viktig vid något tillfälle. Till sist funkade både displayen och dess pekfunktion.
Då själva displayen är rund så bortfaller visningen utanför ringen, ca 21% (eller va det 24%) bortfaller. Bilden är från början fyrkantig 480x480 pixlar och jag ser hela bilden i min dator men bara en rund bild i hålet på den runda skärmen. Jag tror jag vill ha en ring i skärmen precis utanför där man inte kan se på den runda skärmen så det blir lättare att få in text och bilder så det blir funktionellt i verkligheten. Vi hittade en bild på flygplanet uppifrån där man ser del av kroppen och dom fyra bränsletankarna. All vidare programmering har vi gjort via WiFi. Det verkar som dom flesta I/Os i den 40 poliga kontakten mellan RPi och display är upptagna men det finns en SDA/SCL data plugg på den och där måste jag koppla in mig med tex flödesgivaren, bränsletanksval, batterispänning mm. Så ett interface behövs också, en Arduinoprogrammerad historia av något slag? Min hjälp fick med sig modulen för vidare förbättringar. Just nu kan jag bara sitta med armarna i kors och vänta... Jag beställde för några veckor sedan även en liten pekskärmsdisplay för att kunna testa: https://www.aliexpress.com/item/1005005 ... _edm_other
Den funkar bra, väldigt bra bild och hyfsat användarvänlig men totalt sett är den alldeles för liten (för mig som ser lite dåligt i alla fall) Får se om jag ger mig på den...
Då själva displayen är rund så bortfaller visningen utanför ringen, ca 21% (eller va det 24%) bortfaller. Bilden är från början fyrkantig 480x480 pixlar och jag ser hela bilden i min dator men bara en rund bild i hålet på den runda skärmen. Jag tror jag vill ha en ring i skärmen precis utanför där man inte kan se på den runda skärmen så det blir lättare att få in text och bilder så det blir funktionellt i verkligheten. Vi hittade en bild på flygplanet uppifrån där man ser del av kroppen och dom fyra bränsletankarna. All vidare programmering har vi gjort via WiFi. Det verkar som dom flesta I/Os i den 40 poliga kontakten mellan RPi och display är upptagna men det finns en SDA/SCL data plugg på den och där måste jag koppla in mig med tex flödesgivaren, bränsletanksval, batterispänning mm. Så ett interface behövs också, en Arduinoprogrammerad historia av något slag? Min hjälp fick med sig modulen för vidare förbättringar. Just nu kan jag bara sitta med armarna i kors och vänta... Jag beställde för några veckor sedan även en liten pekskärmsdisplay för att kunna testa: https://www.aliexpress.com/item/1005005 ... _edm_other
Den funkar bra, väldigt bra bild och hyfsat användarvänlig men totalt sett är den alldeles för liten (för mig som ser lite dåligt i alla fall) Får se om jag ger mig på den...
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Pi forventer sensorer med I2C-interface på de to pinnene. Jeg har ikke prøvd denne, men det ser ut som om den kan funke.Janson1 skrev:Det verkar som dom flesta I/Os i den 40 poliga kontakten mellan RPi och display är upptagna men det finns en SDA/SCL data plugg på den och där måste jag koppla in mig med tex flödesgivaren, bränsletanksval, batterispänning mm. Så ett interface behövs också, en Arduinoprogrammerad historia av något slag?
https://www.electronics-lab.com/build-i2c-sensor/
Se også github-linken nederst på siden. Hver sensor må ha sin adresse, og det ser ut som om den kan settes i koden.
I2C liker ikke lange ledninger med mye støy, men det kan løses ved å la I2C-interfacet være nær Pi, og heller ha lengre ledinger fra de analoge sensorene.
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Case CK-15 (Kubota kx41)
Nu får just I2C bli som nästa problem när väl RPi:n är klar. Men i exemplet så använder dom Attiny kretsen med vanligt Arduino-IDE
Jag tänker nog använda en NANO istället och sen tänker jag nog bara använda digitala ingångar, en för flödesgivaren och fyra för tankvalet, då bör det inte bli några tveksamheter eller skräp av signalerna.
Jag tänker nog använda en NANO istället och sen tänker jag nog bara använda digitala ingångar, en för flödesgivaren och fyra för tankvalet, då bör det inte bli några tveksamheter eller skräp av signalerna.
-
- Fler än 10 inlägg
- Användarens egna ämnen
- Maskin: Volvo T24, Honda CB750F, BMW 535xd
Jag har faktiskt gjort något liknande som du beskriver... Jag har också använt en sensor som ger pulser, och satte den också mellan bränslepumpen och servot (jag har en insprutare, IO360-A1B6). I mitt fall var det bara en liten dator och display som gällde, eftersom jag ville mäta mer än bara bränsleflödet. Jag lät pulserna gå direkt till en räknar-krets, som jag sedan kunde läsa av med I2C in till datorn. Det fina med den lösningen är, att jag riskerar aldrig att missa någon puls, och datorn har alltid enkelt tillgång till totala antalet pulser sedan datorn startades och då förstås också förbrukad bränslemängd genom att bara multiplicera antalet pulser med mängden per puls. Slipper också avrundningsfel som är lätt att få om man kontinuerligt räknar upp hur mycket som gått åt. Priset var bara några IC-kretsar, som var lätta att använda. I mitt fall behövde jag ändå göra ett kretskort eftersom jag behövde mer elektronik för andra mätvärden - men det slutade med att alla kretsar på kortet kommunicerar med datorn över I2C.
Det fungerar överraskande väl. Jag kan göra flera flygningar, och när jag tankar och jämför är det inte särskilt många liter som den mätt fel. Tillräckligt lite för att jag inte säkert skall veta om det är den som mäter fel, eller jag som mäter fel i tanken.
Det fungerar överraskande väl. Jag kan göra flera flygningar, och när jag tankar och jämför är det inte särskilt många liter som den mätt fel. Tillräckligt lite för att jag inte säkert skall veta om det är den som mäter fel, eller jag som mäter fel i tanken.
-
- Fler än 500 inlägg
- Användarens egna ämnen
Case CK-15 (Kubota kx41)
andwa: Ja, vi tänker nog ganska lika där. Mätfelet som blir är när man tar ut väldigt liten mängd, typ på tomgång och det gör inte så mycket på totalen. Nu har jag förgasare på min och en mekanisk membran-pump som ger pulserande flöde/tryck men det verkar också funka bra, i alla fall på min flygarkompis plan... Just nu är jag ute på jobb och hinner inte med att konstruera antingen hård eller mjukvara. Men i början på augusti slutar detta tillfälliga jobb i Västerås och då hoppas jag få lite mer tid?