Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistens forbrytelsesregister

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

Bytt inriktning (Tillbaka igen) från Gy-lärare till flygtekniker/besiktningsman

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera flygteknik här

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 08:02:03, 28-06-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja livet verkar konstigt ibland... Men nu är jag tillbaka, inte på ruta 1 men inom flyget. Då är det ju bara inom småflyget, främst enmotoriga propellerplan med bensinmotorer. Sen jag slutade skolan så har jag knappt haft en blund i ögonen... Måndag Gnesta, tisdag Alingsås, onsdag Varberg, torsdag Torsby, måndag Vallentuna osv. Jag känner mig som en slags, inte globetrotter men Sverigetrotter i alla fall. Det jag främst gör är att besiktiga (ARC-granska) div flygplan, dom skall ARC-granskas en gång om året om dom används privat utan förvärvssyfte. En andra grej som gör mycket av också är att kontrollera fart och höjdmätarna i flygplanen. För detta har jag en speciell utrustning (P-tot-static testare) Där man helt enkelt kopplar in min låda till flygplanet och sen simulerar fart från lägsta till flygplanets högsta samtidigt som man läser av ev skillnad och läckage. Samma gör jag sen med höjdmätarna, från -1000 fot(-300 meter) till flygplanets tjänstetopphöjd eller max höjd utan syrgas. (minst 10000 fot)
För att kunna fixa detta inom rimliga tider och slippa bo på hotel så flyger jag till/från dom utstationerade flygplanen. Där kommer min Comanche in i bilden... Kan jag flyga så väljer jag det, ja det är ett måste om det skall hinnas på en dag. Jag har haft några fina turer nu 40-50 mil bort. Det har tagit 1,5 timma enkel resa per gång nästan oavsett när jag åkt uppåt landet. Där tror jag inte reguljärt flyg kan konkurrera överhuvudtaget, och tåg skall vi inte prata om, jag tror inte det har fungerat en enda gång åt bägge hållen... Jag har blivit antingen strandsatt eller våldsamt försenad, varje gång. 2000 kr för ett hotell i Örebro, man kan ha det roligare en fredag natt... När jag flyger med eget plan så kan jag styra mera själv om jag dels skall välja flyg och när eller vänta någon dag eller välja bilen när det är dags. Inför nu min andra karriär inom flygeriet så har jag skaffat mig en gammal skåpbil och inrett den så att nästan alla mina grejer finns där, typ verktyg, olja, filter, skruv, muttrar, nitar, bromsklossar, P-tot-static testern kpmpressor mm. Om jag tar bilen kan jag göra nästan allt som behövs till vardags. Tyvärr får inte allt riktigt plats i Comanche´n utan att ta ut baksätet vilket jag inte riktigt känner för om det inte blir nödvändigt... Men huvuddelen av grejer får plats i dess bagage (max 91 kg längst bak) En riktigt positiv grej med hela min "nya" inriktning är att min sambo gärna hänger på, hon får även lite flyglektioner på köpet, en vinn-vinn situation!

33 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



PeterR

#2 » 21:51:25, 30-06-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som Du hittat rätt nu?
Det här ska bli intressant att följa!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

gute84

#3 » 22:42:51, 30-06-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

har du egen firma nu då?
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Janson1 (trådstartaren)

#4 » 13:50:01, 01-07-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har egen firma sedan slutet av 85-talet... Eftersom jag även har ett jordbruk så blir det inte jättestor skillnad på den extra del som flygeriet tar. Jag sambeskattar med jordbruket.

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#5 » 20:35:05, 21-07-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är årets Gotlandsbesök gjort. två 100 tim/årliga tillsyner och en ARC-granskning. Lite semester också såklart. Gotland är verkligen trevligt, det är lite som att komma mycket mera söderut än hemma och det eviga regnandet... Nästa grej som börjar nu i kväll Söndag är tre veckor på en flygverkstad i Västerås. Jag börjar imorgon vid 7 blecket eller så. Det blev Comanchen (1 tim 15 min = medelhastighet 266 Km/h) till Västerås och förhoppningsvis erbjuder vädret även hemresa på fredag? Annars får jag väl bo kvar över helgen... Det jag skall göra på flygfirman vet jag inte riktigt än men dom har tagit reda på att jag har teknikercert på Robinson helikopter R-22/44 och även Fpl Twin Diamond DA-42 som verkar stå här? Här på Västerås, Hässlö finns både lite flygskolor, flygklubb, flygförening och veteranflygförening mm. Det är ju från början en gammal numera nerlagd flygflottilj som huserat här i åtskilliga år... Skall försöka fotodokumentera mina jobb och bravader lite grann också!

12 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#6 » 21:22:44, 04-08-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

ojdå, tydligen har jag lovat att fotodokumentera lite också... ja, ja i morgon blir det något foto eller två! Första veckan så blev det nästan ingenting gjort. Inga flygplan (jo ett, en femtitimmarstillsyn, ca 5 timmar) inga helikoptrar, än. Andra veckan så dök det upp en Cessna P210, ett högvingat flygplan med tryckkabin och avisningssystem, ett allvvädersflygplan helt enkelt för service. Det har jag grejat med i princip 4 dagar. Haft loss höjdroder, sidoroder, skevroder, landställscylindrar för korrosion och sprick kontroll, inte funnit något fel än... Sen så skall alla bränsle och oljeslangar bytas, det är 25 stycken som nu är lossplockade och skickade för nytillverkning. I fredags så dök det upp en Cessna 172 med Mercedes (Teledyne Continental Motors) flygkonverterd dieselmotor för 100 timmars tillsyn. Nu i morgon måndag så är jag redo inför "sista" veckan här i Västerås. Som det ser ut nu så blir det flera veckor... Foton: ja, jag skall försöka komma ihåg!

10 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#7 » 08:39:15, 08-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite bilder var ju utlovat... Men först, jag var ju tre veckor i Västerås och servade div flygplan, inga helikoptrar. En Cessna som det var mycket jobb på är denna:
Bild
Alla dess slangar som det rinner olja eller bensin i skall bytas, det ser ut som ett ormbo runt motorn:
Bild
Bild
Jag vet inte om bilderna är rättvisande men en del av slangarna kan man inte se, bara känna. Nu är alla dess slangar demonterade, ivägskickade för nytillverkning och dom nya ersättningsslangarna har kommit.
Ett annat stort jobb på denna kärra är dess infällbara landställ, huvudhjulen fälls in/ut med hjälp av två stycken hydraulcylindrar där kolvstångens ena ände har tänder som i sin tur driver ett sektorkugghjul:
Bild
Vid ett tidigare tillfälle så har denna hydraulcylinder varit isär och då blev sektorkugghjulet vänt på pga slitage på dess kuggar, se bild:
Bild
Dessutom så har det nog kommit en kugge fel då det kuggat in i kolvstångens del precis där dess kuggar tagit slut...
Jag bestämde mig för att byta ut detta sektorhjul. Ett nytt kostade multum men vi fick tag på ett begagnat för en 5-6 tusen spänn plus moms, tull och frakt...
Nu har samtliga grejer dykt upp så snart skall jag åka upp en fyrdagarsresa till och slutföra alltihopa.
Så här ser flygplanets kontor ut:
Bild

19 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#8 » 20:15:21, 29-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anledningen till att jag slutade skolan och gick tillbaka till att vara inom flyget på heltid är för vi (min sambo och jag) funderar på att övervintra i Spanien eller så. Samtidigt skall jag försöka skaffa mig något slags vinterjobb där nere på plats. Gärna på ett flygfält, någon liten flygskola eller så...
Jag har precis hittat ett fält som heter Muchamiel flygfält väldigt nära Alicante. Vi tittar också på ett boende. En liten lägenhet kallar dom för studio och är mellan 15 och 45 m2. Det finns ganska många att välja på i prisklass upp till 500 Euro. Vi kollar för fullt just nu... Om allt går som vi tänker så lämnar vi Sverige i slutet av oktober och kommer sen tillbaka igen närmare jul. Sen får vi se om vi gör om det efter nyår? Vi har bestämt oss för att vara hemma i jul, nyår och nästan hela januari pga barn/barnbarn oavsett. Är det någon som har några förslag på boende i Alicanteområdet?

3 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

gute84

#9 » 20:25:16, 29-09-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Anledningen till att jag slutade skolan och gick tillbaka till att vara inom flyget på heltid är för vi (min sambo och jag) funderar på att övervintra i Spanien eller så. Samtidigt skall jag försöka skaffa mig något slags vinterjobb där nere på plats. Gärna på ett flygfält, någon liten flygskola eller så...
Jag har precis hittat ett fält som heter Muchamiel flygfält väldigt nära Alicante. Vi tittar också på ett boende. En liten lägenhet kallar dom för studio och är mellan 15 och 45 m2. Det finns ganska många att välja på i prisklass upp till 500 Euro. Vi kollar för fullt just nu... Om allt går som vi tänker så lämnar vi Sverige i slutet av oktober och kommer sen tillbaka igen närmare jul. Sen får vi se om vi gör om det efter nyår? Vi har bestämt oss för att vara hemma i jul, nyår och nästan hela januari pga barn/barnbarn oavsett. Är det någon som har några förslag på boende i Alicanteområdet?


låter som en bra ide lycka till :rock_on:

1 person gillar det här inlägget.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Janson1 (trådstartaren)

#10 » 07:19:16, 02-10-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förbereder mig lite på att försöka bli klar med alla lovade jobb nu... Det är inte lätt! Måndag heldagsmöte för min lilla flygeridel, Tisdag service av plan 1, onsdag service av plan 2, torsdag service av plan 3, fredag-lördag, utbildning för min lärarbehörighet flyg, måndag-tisdag service plan 4 i Stockholm, onsdag service av plan 5. SEN, jag måste "tränings"flyga 2 tim inför en övning som börjar torsdag till söndag. (Jag är flygande hemvärnsman) måndag service av plan 6. Skulle jag mot förmodan inte ha något att göra så finns det ett plan som skall repareras efter det att höger landställsben ramlade av vid start och ställde till förhållandevis ganska stor skada... (Höger klaff, skevroder, ytterdel av vingen och en rejäl buckla under höjdrodrets högra sida) Nån bild skall väl presteras också... Hur f*n hann jag med att jobba på skolan förut???

4 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

gute84

#11 » 09:18:23, 02-10-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

flygande hemvärnsman står försvaret för bränslet då?
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Janson1 (trådstartaren)

#12 » 20:59:09, 02-10-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försvaret hyr planet per timma och då skall allt ingå. (Dom betalar hyfsat bra) Vi piloter har däremot ingen egentlig lön utan vi får som alla andra utbetalt via försäkringskassan per dag. Jag har kontrakt på 8 dygn/år. Om jag genomför mina kontraktdygn så får jag 7-8 tusen kronor skattefritt i slutet av året.

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

gute84

#13 » 21:28:52, 02-10-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

betalt får väll ingen i hemvärnet har dom inga egna plan?
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

gute84

#14 » 15:14:50, 03-10-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

så för unga piloter med dålig ekonomi är hemvärnet perfekt då är det samma om man flyger för brandförsvaret?
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


Materialexperten Sverige AB