Bytt inriktning (Tillbaka igen) från Gy-lärare till flygtekniker/besiktningsman

Diskutera flygteknik här
Janson1
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige

Bytt inriktning (Tillbaka igen) från Gy-lärare till flygtekniker/besiktningsman

#1 

Inlägg av Janson1  (trÃ¥dstartaren) »

Ja livet verkar konstigt ibland... Men nu är jag tillbaka, inte på ruta 1 men inom flyget. Då är det ju bara inom småflyget, främst enmotoriga propellerplan med bensinmotorer. Sen jag slutade skolan så har jag knappt haft en blund i ögonen... Måndag Gnesta, tisdag Alingsås, onsdag Varberg, torsdag Torsby, måndag Vallentuna osv. Jag känner mig som en slags, inte globetrotter men Sverigetrotter i alla fall. Det jag främst gör är att besiktiga (ARC-granska) div flygplan, dom skall ARC-granskas en gång om året om dom används privat utan förvärvssyfte. En andra grej som gör mycket av också är att kontrollera fart och höjdmätarna i flygplanen. För detta har jag en speciell utrustning (P-tot-static testare) Där man helt enkelt kopplar in min låda till flygplanet och sen simulerar fart från lägsta till flygplanets högsta samtidigt som man läser av ev skillnad och läckage. Samma gör jag sen med höjdmätarna, från -1000 fot(-300 meter) till flygplanets tjänstetopphöjd eller max höjd utan syrgas. (minst 10000 fot)
För att kunna fixa detta inom rimliga tider och slippa bo på hotel så flyger jag till/från dom utstationerade flygplanen. Där kommer min Comanche in i bilden... Kan jag flyga så väljer jag det, ja det är ett måste om det skall hinnas på en dag. Jag har haft några fina turer nu 40-50 mil bort. Det har tagit 1,5 timma enkel resa per gång nästan oavsett när jag åkt uppåt landet. Där tror jag inte reguljärt flyg kan konkurrera överhuvudtaget, och tåg skall vi inte prata om, jag tror inte det har fungerat en enda gång åt bägge hållen... Jag har blivit antingen strandsatt eller våldsamt försenad, varje gång. 2000 kr för ett hotell i Örebro, man kan ha det roligare en fredag natt... När jag flyger med eget plan så kan jag styra mera själv om jag dels skall välja flyg och när eller vänta någon dag eller välja bilen när det är dags. Inför nu min andra karriär inom flygeriet så har jag skaffat mig en gammal skåpbil och inrett den så att nästan alla mina grejer finns där, typ verktyg, olja, filter, skruv, muttrar, nitar, bromsklossar, P-tot-static testern kpmpressor mm. Om jag tar bilen kan jag göra nästan allt som behövs till vardags. Tyvärr får inte allt riktigt plats i Comanche´n utan att ta ut baksätet vilket jag inte riktigt känner för om det inte blir nödvändigt... Men huvuddelen av grejer får plats i dess bagage (max 91 kg längst bak) En riktigt positiv grej med hela min "nya" inriktning är att min sambo gärna hänger på, hon får även lite flyglektioner på köpet, en vinn-vinn situation!
Användarens profilbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige

Re: Bytt inriktning (Tillbaka igen) från Gy-lärare till flygtekniker/besiktningsman

#2 

Inlägg av PeterR »

Låter som Du hittat rätt nu?
Det här ska bli intressant att följa!
Claude
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Maskin: en mängd skrot
Ort: frankrike
International

Re: Bytt inriktning (Tillbaka igen) från Gy-lärare till flygtekniker/besiktningsman

#3 

Inlägg av Claude »

har du egen firma nu då?
Janson1
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige

Re: Bytt inriktning (Tillbaka igen) från Gy-lärare till flygtekniker/besiktningsman

#4 

Inlägg av Janson1  (trÃ¥dstartaren) »

Jag har egen firma sedan slutet av 85-talet... Eftersom jag även har ett jordbruk så blir det inte jättestor skillnad på den extra del som flygeriet tar. Jag sambeskattar med jordbruket.
Janson1
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige

Re: Bytt inriktning (Tillbaka igen) från Gy-lärare till flygtekniker/besiktningsman

#5 

Inlägg av Janson1  (trÃ¥dstartaren) »

Nu är årets Gotlandsbesök gjort. två 100 tim/årliga tillsyner och en ARC-granskning. Lite semester också såklart. Gotland är verkligen trevligt, det är lite som att komma mycket mera söderut än hemma och det eviga regnandet... Nästa grej som börjar nu i kväll Söndag är tre veckor på en flygverkstad i Västerås. Jag börjar imorgon vid 7 blecket eller så. Det blev Comanchen (1 tim 15 min = medelhastighet 266 Km/h) till Västerås och förhoppningsvis erbjuder vädret även hemresa på fredag? Annars får jag väl bo kvar över helgen... Det jag skall göra på flygfirman vet jag inte riktigt än men dom har tagit reda på att jag har teknikercert på Robinson helikopter R-22/44 och även Fpl Twin Diamond DA-42 som verkar stå här? Här på Västerås, Hässlö finns både lite flygskolor, flygklubb, flygförening och veteranflygförening mm. Det är ju från början en gammal numera nerlagd flygflottilj som huserat här i åtskilliga år... Skall försöka fotodokumentera mina jobb och bravader lite grann också!
Janson1
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige

Re: Bytt inriktning (Tillbaka igen) från Gy-lärare till flygtekniker/besiktningsman

#6 

Inlägg av Janson1  (trÃ¥dstartaren) »

ojdå, tydligen har jag lovat att fotodokumentera lite också... ja, ja i morgon blir det något foto eller två! Första veckan så blev det nästan ingenting gjort. Inga flygplan (jo ett, en femtitimmarstillsyn, ca 5 timmar) inga helikoptrar, än. Andra veckan så dök det upp en Cessna P210, ett högvingat flygplan med tryckkabin och avisningssystem, ett allvvädersflygplan helt enkelt för service. Det har jag grejat med i princip 4 dagar. Haft loss höjdroder, sidoroder, skevroder, landställscylindrar för korrosion och sprick kontroll, inte funnit något fel än... Sen så skall alla bränsle och oljeslangar bytas, det är 25 stycken som nu är lossplockade och skickade för nytillverkning. I fredags så dök det upp en Cessna 172 med Mercedes (Teledyne Continental Motors) flygkonverterd dieselmotor för 100 timmars tillsyn. Nu i morgon måndag så är jag redo inför "sista" veckan här i Västerås. Som det ser ut nu så blir det flera veckor... Foton: ja, jag skall försöka komma ihåg!
Janson1
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige

Re: Bytt inriktning (Tillbaka igen) från Gy-lärare till flygtekniker/besiktningsman

#7 

Inlägg av Janson1  (trÃ¥dstartaren) »

Lite bilder var ju utlovat... Men först, jag var ju tre veckor i Västerås och servade div flygplan, inga helikoptrar. En Cessna som det var mycket jobb på är denna:
Bild
Alla dess slangar som det rinner olja eller bensin i skall bytas, det ser ut som ett ormbo runt motorn:
Bild
Bild
Jag vet inte om bilderna är rättvisande men en del av slangarna kan man inte se, bara känna. Nu är alla dess slangar demonterade, ivägskickade för nytillverkning och dom nya ersättningsslangarna har kommit.
Ett annat stort jobb på denna kärra är dess infällbara landställ, huvudhjulen fälls in/ut med hjälp av två stycken hydraulcylindrar där kolvstångens ena ände har tänder som i sin tur driver ett sektorkugghjul:
Bild
Vid ett tidigare tillfälle så har denna hydraulcylinder varit isär och då blev sektorkugghjulet vänt på pga slitage på dess kuggar, se bild:
Bild
Dessutom så har det nog kommit en kugge fel då det kuggat in i kolvstångens del precis där dess kuggar tagit slut...
Jag bestämde mig för att byta ut detta sektorhjul. Ett nytt kostade multum men vi fick tag på ett begagnat för en 5-6 tusen spänn plus moms, tull och frakt...
Nu har samtliga grejer dykt upp så snart skall jag åka upp en fyrdagarsresa till och slutföra alltihopa.
Så här ser flygplanets kontor ut:
Bild
Janson1
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige

Re: Bytt inriktning (Tillbaka igen) från Gy-lärare till flygtekniker/besiktningsman

#8 

Inlägg av Janson1  (trÃ¥dstartaren) »

Anledningen till att jag slutade skolan och gick tillbaka till att vara inom flyget på heltid är för vi (min sambo och jag) funderar på att övervintra i Spanien eller så. Samtidigt skall jag försöka skaffa mig något slags vinterjobb där nere på plats. Gärna på ett flygfält, någon liten flygskola eller så...
Jag har precis hittat ett fält som heter Muchamiel flygfält väldigt nära Alicante. Vi tittar också på ett boende. En liten lägenhet kallar dom för studio och är mellan 15 och 45 m2. Det finns ganska många att välja på i prisklass upp till 500 Euro. Vi kollar för fullt just nu... Om allt går som vi tänker så lämnar vi Sverige i slutet av oktober och kommer sen tillbaka igen närmare jul. Sen får vi se om vi gör om det efter nyår? Vi har bestämt oss för att vara hemma i jul, nyår och nästan hela januari pga barn/barnbarn oavsett. Är det någon som har några förslag på boende i Alicanteområdet?
Claude
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Maskin: en mängd skrot
Ort: frankrike
International

Re: Bytt inriktning (Tillbaka igen) från Gy-lärare till flygtekniker/besiktningsman

#9 

Inlägg av Claude »

Janson1 skrev:Anledningen till att jag slutade skolan och gick tillbaka till att vara inom flyget på heltid är för vi (min sambo och jag) funderar på att övervintra i Spanien eller så. Samtidigt skall jag försöka skaffa mig något slags vinterjobb där nere på plats. Gärna på ett flygfält, någon liten flygskola eller så...
Jag har precis hittat ett fält som heter Muchamiel flygfält väldigt nära Alicante. Vi tittar också på ett boende. En liten lägenhet kallar dom för studio och är mellan 15 och 45 m2. Det finns ganska många att välja på i prisklass upp till 500 Euro. Vi kollar för fullt just nu... Om allt går som vi tänker så lämnar vi Sverige i slutet av oktober och kommer sen tillbaka igen närmare jul. Sen får vi se om vi gör om det efter nyår? Vi har bestämt oss för att vara hemma i jul, nyår och nästan hela januari pga barn/barnbarn oavsett. Är det någon som har några förslag på boende i Alicanteområdet?
låter som en bra ide lycka till :rock_on:
Janson1
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige

Re: Bytt inriktning (Tillbaka igen) från Gy-lärare till flygtekniker/besiktningsman

#10 

Inlägg av Janson1  (trÃ¥dstartaren) »

Förbereder mig lite på att försöka bli klar med alla lovade jobb nu... Det är inte lätt! Måndag heldagsmöte för min lilla flygeridel, Tisdag service av plan 1, onsdag service av plan 2, torsdag service av plan 3, fredag-lördag, utbildning för min lärarbehörighet flyg, måndag-tisdag service plan 4 i Stockholm, onsdag service av plan 5. SEN, jag måste "tränings"flyga 2 tim inför en övning som börjar torsdag till söndag. (Jag är flygande hemvärnsman) måndag service av plan 6. Skulle jag mot förmodan inte ha något att göra så finns det ett plan som skall repareras efter det att höger landställsben ramlade av vid start och ställde till förhållandevis ganska stor skada... (Höger klaff, skevroder, ytterdel av vingen och en rejäl buckla under höjdrodrets högra sida) Nån bild skall väl presteras också... Hur f*n hann jag med att jobba på skolan förut???
Claude
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Maskin: en mängd skrot
Ort: frankrike
International

Re: Bytt inriktning (Tillbaka igen) från Gy-lärare till flygtekniker/besiktningsman

#11 

Inlägg av Claude »

flygande hemvärnsman står försvaret för bränslet då?
Janson1
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige

Re: Bytt inriktning (Tillbaka igen) från Gy-lärare till flygtekniker/besiktningsman

#12 

Inlägg av Janson1  (trÃ¥dstartaren) »

Försvaret hyr planet per timma och då skall allt ingå. (Dom betalar hyfsat bra) Vi piloter har däremot ingen egentlig lön utan vi får som alla andra utbetalt via försäkringskassan per dag. Jag har kontrakt på 8 dygn/år. Om jag genomför mina kontraktdygn så får jag 7-8 tusen kronor skattefritt i slutet av året.
Claude
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Maskin: en mängd skrot
Ort: frankrike
International

Re: Bytt inriktning (Tillbaka igen) från Gy-lärare till flygtekniker/besiktningsman

#13 

Inlägg av Claude »

betalt får väll ingen i hemvärnet har dom inga egna plan?
Claude
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Maskin: en mängd skrot
Ort: frankrike
International

Re: Bytt inriktning (Tillbaka igen) från Gy-lärare till flygtekniker/besiktningsman

#14 

Inlägg av Claude »

så för unga piloter med dålig ekonomi är hemvärnet perfekt då är det samma om man flyger för brandförsvaret?
Janson1
Fler än 500 inlägg
Användarens egna ämnen
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
13 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige

Re: Bytt inriktning (Tillbaka igen) från Gy-lärare till flygtekniker/besiktningsman

#15 

Inlägg av Janson1  (trÃ¥dstartaren) »

För att komma med i hemvärnet så måste man ha gått militär utbildning av något slag, jag tror minst 3 månader? Sen måste man ha jag tror 200 flygtimmar, sen så bör man nog ha gjort FFK:s grundutbildning, men där är jag osäker om man nu blir haffad direkt av hemvärnet som tilltänkt pilot.
Förövrigt så är jag nu snart klar med allt som måste fixas innan Spanienresan. Vi har fått tag på boende i Santa Pola, en liten bit nedanför Alicante. Vi har bokat flygbiljetter. Det är väl egentligen bara en bil som saknas. Vi tänkte hyra på plats när det behövs. Det börjar närma sig...!
Visa alla inlägg på en sida

Återgå till "Flyg"