Ja livet verkar konstigt ibland... Men nu är jag tillbaka, inte på ruta 1 men inom flyget. Då är det ju bara inom småflyget, främst enmotoriga propellerplan med bensinmotorer. Sen jag slutade skolan så har jag knappt haft en blund i ögonen... Måndag Gnesta, tisdag Alingsås, onsdag Varberg, torsdag Torsby, måndag Vallentuna osv. Jag känner mig som en slags, inte globetrotter men Sverigetrotter i alla fall. Det jag främst gör är att besiktiga (ARC-granska) div flygplan, dom skall ARC-granskas en gång om året om dom används privat utan förvärvssyfte. En andra grej som gör mycket av också är att kontrollera fart och höjdmätarna i flygplanen. För detta har jag en speciell utrustning (P-tot-static testare) Där man helt enkelt kopplar in min låda till flygplanet och sen simulerar fart från lägsta till flygplanets högsta samtidigt som man läser av ev skillnad och läckage. Samma gör jag sen med höjdmätarna, från -1000 fot(-300 meter) till flygplanets tjänstetopphöjd eller max höjd utan syrgas. (minst 10000 fot)
För att kunna fixa detta inom rimliga tider och slippa bo på hotel så flyger jag till/från dom utstationerade flygplanen. Där kommer min Comanche in i bilden... Kan jag flyga så väljer jag det, ja det är ett måste om det skall hinnas på en dag. Jag har haft några fina turer nu 40-50 mil bort. Det har tagit 1,5 timma enkel resa per gång nästan oavsett när jag åkt uppåt landet. Där tror jag inte reguljärt flyg kan konkurrera överhuvudtaget, och tåg skall vi inte prata om, jag tror inte det har fungerat en enda gång åt bägge hållen... Jag har blivit antingen strandsatt eller våldsamt försenad, varje gång. 2000 kr för ett hotell i Örebro, man kan ha det roligare en fredag natt... När jag flyger med eget plan så kan jag styra mera själv om jag dels skall välja flyg och när eller vänta någon dag eller välja bilen när det är dags. Inför nu min andra karriär inom flygeriet så har jag skaffat mig en gammal skåpbil och inrett den så att nästan alla mina grejer finns där, typ verktyg, olja, filter, skruv, muttrar, nitar, bromsklossar, P-tot-static testern kpmpressor mm. Om jag tar bilen kan jag göra nästan allt som behövs till vardags. Tyvärr får inte allt riktigt plats i Comanche´n utan att ta ut baksätet vilket jag inte riktigt känner för om det inte blir nödvändigt... Men huvuddelen av grejer får plats i dess bagage (max 91 kg längst bak) En riktigt positiv grej med hela min "nya" inriktning är att min sambo gärna hänger på, hon får även lite flyglektioner på köpet, en vinn-vinn situation!