Många bra frågor! Eftersom det är certifierade grejer till flyget så är kontrollen högre och priset. Först görs en ankomst kontroll, rätt P/N antal, inga skador mm. Sedan vid montering så kontroleras gapet på plats och ev filas ringen, jag har aldrig behövt fila nån ring till flyget.
Spikning: Även bensinen är certifierad, 100 LL eller 100/130 oktan är den ända godkända soppan till denna motor. Spikning/knackning kontrolleras indirekt av piloten själv via ingastrycket som blir i insugningssystemet, det mäts mellan gaspjället och motor precis innan insugsventilen. Värdet mäts i tum kvicksilverpelare där 29,92 är standard atmosfärtryck = 1013 Hpa (millibar)
Denna motor har ingen wastegate utan man reglerar genom att inte gasa för mycket och sen gasa mer ju högre höjd man flyger på.
Här ser jag flaskhalsen med att piloten överboostrar, speciellt i start, man ställer gasen på maxtryck säg 38 tum och efter 30 sek och i luften har trycket ökat till 42 tum av sig självt så piloten är tvungen att kontrollera effekten i några sekunder efter vid varje effektändring för ev. finjustering.
Sedan har den sk konstantspeedpropeller som strävar efter samma
varvtal så det går inte att höra på varvet om effekten ändras inom säkert 50% så det krävs lite av den som flyger.
När jag servar motorerna så gör jag ett sk läcktest, jag blåser in
luft i cylindern och ser hur mycket som försvinner via två tryckmätare, den ena mäter starttrycket innan ett cal.
munstycke och den andra mäter trycket efter munstycket. Litet
läckage = liten skillnad mellan klockorna, stort läckage tvärt om.
Som start
tryck 80 Psi (ca 5,5 Bar) sen får trycket falla max 25 % (60 psi) och max skillnad mellan cylindrarna 10%
När den läcker så lyssnar jag var den läcker mest, vevhus,
avgasventil,
insugsventil, spricka i toppen?
Vanliga värden är 80/76 på en frisk motor och om en avgasventil är bränd så blir det oftast under 50.
Denna gång så är det inte jag som mekar med motorn, jag hade flygplanet hos mig förra året eller förrförra men bara för rep av turbosystem, bromsar och radioglapp, ingen tillsyn av motorn var beställd.
Nu så är motorn inlämnad till grundöversyn pga av rost invändigt och det var det med ringarna upptäcktes. Testa den andra ringen kan jag göra nästa gång jag åker ner dit till Vamdrup/Danmark