Janson1 (trådstartaren)
#17 » 16:30:57, 07-03-2015
Nordlander: Menar du laddtrycksstyrning? I så fall... Denna motorfamilj är väl från 50 talet, Den har wastegate fast den regleras via gasreglaget, när man ökar gasen så stänger man ventilen... Sedan har den tryckförgasare så förgasaren sitter mellan turbo och motor. På flygplan så har men en väldigt jämn och hög belastning och man gör bara gasförändringar vid start, stigning, planflykt och när man skall ner och ganska långsamma rörelser med gasen så man följer instrumentens kurvor. Så inbyggd reglering är inte nödvändigt men det är lättare att flyga en som reglerar trycket själv med hänsyn till tryckhöjd och temperatur.
Michael: Ang spelet i ringarna, det är för det mesta koniska ringar och jag vet inte exakt där men när ringen ligger parallellt med kolvkjolen så nån tiondel eller två. Ringgapet däremot tillåts vara ganska stort, ofta över millimetern.
När läckvärdena blir för stora så är det oftast avgasventilerna som behöver slipas in.