Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumFlyg

Vad har hänt denna kolvring?

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera flygteknik här

fretchi

#16 » 15:54:01, 07-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

nordlander skrev:Varför har man ingen läder tycks styrning? Fungerar det dåligt med höjdskillnader/tryckskillnader?


Förmodligen vill man kunna öka tryckskillnaden på högre höjd och på så vis få samma laddtryck oavsett omgivningens tryck. Men man tycker det borde finnas något sätt att automatisera det.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300



Janson1 (trådstartaren)

#17 » 16:30:57, 07-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nordlander: Menar du laddtrycksstyrning? I så fall... Denna motorfamilj är väl från 50 talet, Den har wastegate fast den regleras via gasreglaget, när man ökar gasen så stänger man ventilen... Sedan har den tryckförgasare så förgasaren sitter mellan turbo och motor. På flygplan så har men en väldigt jämn och hög belastning och man gör bara gasförändringar vid start, stigning, planflykt och när man skall ner och ganska långsamma rörelser med gasen så man följer instrumentens kurvor. Så inbyggd reglering är inte nödvändigt men det är lättare att flyga en som reglerar trycket själv med hänsyn till tryckhöjd och temperatur.
Michael: Ang spelet i ringarna, det är för det mesta koniska ringar och jag vet inte exakt där men när ringen ligger parallellt med kolvkjolen så nån tiondel eller två. Ringgapet däremot tillåts vara ganska stort, ofta över millimetern.
När läckvärdena blir för stora så är det oftast avgasventilerna som behöver slipas in.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#18 » 16:37:06, 07-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fretchi: Nu såg jag inte ditt inslag... Men ett plan som jag flyger ibland har en reglerad turbo, motorn är på 250 hp från marknivå till ca 17000 fot ca 5500 meter. Jämföras kan med en vanlig sugmotor, där avtar effekten direkt, vid 5000-6000 fot så finns det bara 60-65 % kvar och vid 10000 fot ca 50% kvar av tillgänglig effekt. Så denna motorfamilj har fullt reglerad turbo, det är svårt (svårare) att göra bort sig...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Flyg

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se